Pagina 1 van 1
Supports instellingen
Geplaatst: 18/08/24, 21:43
door sdevries76
Voor de ondersteuning maak ik meestal gebruik van "tree supports" met het vinkje bij "alleen op het printbed" aan.
Ooh ja, dit doe ik in de Orca Slicer met de volgende instellingen:
Voorkant van deze leuke dame ziet er goed uit:
Maar door de vele supports die ik slecht los krijg heeft zij aan de achterkant pittig last van cellulitis:
Wat raden jullie mij aan in de instellingen aan te passen zodat de support makkelijker los laten?
Ik zie weleens filmpjes waarop de support super makkelijk losgebroken worden van het model.
Re: Supports instellingen
Geplaatst: 18/08/24, 22:11
door Rob52
Ik zou om te beginnen het model staand printen. Dat zal ook wel een uitdaging zijn omdat het contactvlak erg klein is. Maar met een flinke brim van misschien wel 2 lagen en voldoende ondersteuning zou het moeten kunnen lukken. Het heeft wel een keerzijde en dat is dat de print veel langer gaat duren. Maar ik denk dat je wel een veel mooier resultaat gaat krijgen. Er zijn diverse instellingen waarmee je support makkelijker of moeilijker los krijgt. Maak het in eerste instantie net te massief. Maar met dit model zal het wel, vooral aan de basis, breed genoeg moeten zijn om stevigheid te hebben. Net als met de gewone infill van een object kun je ook met de infill van de support spelen.
En zelf zou ik voor de perfectie van het model waarschijnlijk gaan voor een laagdikte van 0,12 mm. Daarmee duurt de print nog een stuk langer maar wordt hij wel een stuk mooier.
Geplaatst: 19/08/24, 11:53
door 3DWim
Rob52 schreef: 18/08/24, 22:11
Ik zou om te beginnen het model staand printen.
Plus 1.
Een goed ontwerp kan je ook goed printen zonder poes pas. Alleen die hoogste voet is een uitdaging. Je kan natuurlijk ook zelf ergens een support tekenen die je dan makkelijk kan verwijderen.
Geplaatst: 20/08/24, 18:43
door sdevries76
Nu staand geprint met iets aangepaste settings voor de supports. Printtijd is opgelopen van ongeveer 2 naar 3 uur.

Geplaatst: 20/08/24, 19:09
door Rob52
Wel beter, maar nog wel vatbaar voor verbeteringen. Wat vind je er zelf van?
Geplaatst: 20/08/24, 19:55
door sdevries76
Niet slecht, wat zijn jouw ideeën om het nog mooier te krijgen?
Geplaatst: 20/08/24, 20:03
door Rob52
Ik zie nog wat inzakkingen in de elleboog en de rug lijkt me niet perfect. Wat de oorzaak van de rug is kan ik zo niet inschatten. Je moet spelen met de instellingen, maar voor de elleboog zou het misschien helpen dat je een lichte correctie voor automatische overhang gebruikt. Kijk eerst in de voorbeeld functie van Cura wat het resultaat wordt voor je gaat printen. Te veel correctie geeft rare aanpassingen die je niet wilt.
Geplaatst: 20/08/24, 20:42
door sdevries76
Die verzakking in de elleboog zijn pinten waar de support hebben gezeten.
Geplaatst: 21/08/24, 07:29
door PrintEngineer
Inzakking betekend m.i. dat er onvoldoende infill onder de wandlagen aanwezig is en/of de part koeling onvoldoende zijn werk doet
Geplaatst: 21/08/24, 13:49
door Ch3vr0n
Kan ook gewoon overhang zijn
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Geplaatst: 24/08/24, 12:28
door sdevries76
Weet iemand hoe ik in Orca slicer de support aan kan passen zodat ze binnen het printbed passen?

Geplaatst: 24/08/24, 13:05
door 3DWim
Ik weet niet wat het voorstelt maar wat zegt google en/of wat heb je zelf uitgeprobeerd?
Overigens is niet alles "zo maar" te printen.
Geplaatst: 24/08/24, 13:20
door Wim62
Probeer eens een ander support in plaats van boomstructuur .