Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Verkrachten is misschien een beetje overdreven, maar verkeerd gebruik zal beter in de buurt komen. Een axiaal ventilator zal het werk best wel voor elkaar krijgen, daar twijfel ik niet aan. Maar een centrifugaal ventilator verdeelt de krachten totaal anders. En bijkomend voordeel is dat ze meestal geruislozer zijn. De axiaal blaast vol op het oppervlak en dan moet de lucht in deze constructie meteen een 90 graden bocht maken om verder te gaan. Dit terwijl hij bedoeld is om een luchtstroom rechtuit te blazen. Heel veel weerstand dus. Een centrifugaal trekt de lucht in het midden naar binnen en werpt dit vervolgens onder 90 graden naar buiten. Het lijkt hetzelfde, maar het is in de praktijk volkomen anders. Bij de centrifugaal is er veel minder weerstand en dus ook minder geluid. Maar hij kan wel veel meer druk opbouwen.
Voor een experiment met zoveel mogelijk spullen die je hebt liggen is dit toch prima. Als het systeem opzich werkt en meerwaarde heeft kun je altijd nig verbeteringen aanbrengen die wel wat kosten.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
De spijker op z 'n kop @Banditoz . Onze insteek voor dit project is bouw met materialen die je hebt liggen. We weten nog niet eens of het wel goed gaat werken, er is enkel een onderbuik gevoel. Mocht dit gaan werken is er ruimte genoeg voor verbetering. Voorlopig is de fun van het samen iets bouwen het belangrijkste
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
PrintEngineer schreef: 27/08/24, 18:22
Het gaat hoofdzakelijk om de fun die het ons geeft om zoiets samen te verzinnen en te bouwen. We werken hier aan een prototype en geen definitief ontwerp. Er wordt gebouwd met beschikbare spullen, en dus ook met gebruikte axiaal ventilatoren
PrintEngineer schreef: 27/08/24, 18:22
Er wordt gebouwd met beschikbare spullen, en dus ook met gebruikte axiaal ventilatoren
Dan moet je een ander ontwerp team kiezen. Als je die één of twee axiale ventilatoren gewoon 90grd. draait, op de kopkant, dan heb je sowieso een betere luchtbeheersing.
Waarschijnlijk zoveel beter dat er er het er met één afkan.
Ik denk dat het hem hierbij niet zozeer gaat om de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, maar om te kijken of van de lucht (ook al is het weinig) die verplaatst wordt de temperatuur te regelen valt en als dat lukt zal er wel een andere constructie komen, dit is wat ik zo van begrijp.
Ik zie echt geen meerwaarde in de Arduino t.o.v. een simpele Ali regelaar. Waarom "moeilijk" gaan programmeren als je een eenvoudige recht-toe recht-an Ali temperatuurregelaar kunt gebruiken. Waarom opnieuw het wiel uitvinden als je het voor weinig kant en klaar kunt gebruiken.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan denk ik,, ik zelf vind het ook wel gewoon leuker om zelf het wiel opnieuw uit te vinden, je leert er in ieder geval wat van (op je oude dag), hetzelfde geld sowieso ook voor een hele printer zelf ontwerpen en bouwen, alles is kant en klaar te koop en meestal ook nog eens voor veel minder.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut