Pagina 1 van 1

Filament droge opslag

Geplaatst: 17/01/25, 10:40
door Sardonis
Heb wel een voor mij mooie nette oplossing gevonden voor de droge opslag van filament.

Verwijderd wegens privacy

Re: Filament droge opslag

Geplaatst: 17/01/25, 15:32
door 3DWim
Wat zegt het vochtmetertje als je de bak bij de verwarming zet en dan de deksel er op, zonder silicagel ?
En hoe lang werken die zakjes dan?
Gevoelsmatig zegt me iets dat zolang het niet een luchtdichte verpakking, opslag, is de luchtvochtigheid toch die van de ruimte wordt/aanneemt. Kan hooguit wat langer duren i.v.m. luchtbewegingen maar daar blijft het ook bij.

Geplaatst: 17/01/25, 15:42
door Sardonis
Sardonis schreef: 17/01/25, 10:40
Deze hebben wel heel nette boxen met afdichting waar net 4 rollen naast elkaar in passen. ;)
De zakjes werken zolang tot ze verzadigd zijn.

Geplaatst: 17/01/25, 15:44
door Wim62
Mooi bedacht , maar hoe ga je het doen met de AMS ?
Je zal de rollen toch uit de box moeten halen en op de AMS zetten , dan kan het vocht weer in het filament trekken .

Geplaatst: 17/01/25, 15:54
door Rob52
Voor het huidige PLA+ is dit eigenlijk helemaal niet nodig. Ik heb in al die jaren dat ik nu PLA+ gebruik nog nooit 1 rol hoeven drogen. Bij gewoon PLA gebeurt het wel eens en bij ABS moet ik vaker drogen. Of je moet het filament bewaren in een ruimt waar je standaard 80% RV hebt, maar dan heb je denk ik ook andere problemen om je druk over te maken.

Geplaatst: 17/01/25, 16:05
door Wim62
Pla en pla+ hebt ik meestal in een box (Ikea) met silca korrel en die blijft meestal op 25% .
Pteg , ABS en TPU droog ik meestal en gaan in vacuum zakken met silca korrels .
En in mijn mancave is er ongeveer 40% vocht .

Geplaatst: 17/01/25, 16:29
door Sardonis
Het zal niet schaden wanneer ze in de box liggen en ze zijn voor mij zo netjes opgeslagen.

Geplaatst: 17/01/25, 16:48
door Rob52
Sardonis schreef: 17/01/25, 16:29 Bambu geeft aan dat PTEG eerst gedroogd moet zijn.
Mooi dat ze dat beweren, maar je kunt dat denk ik beter zelf beoordelen. Je ziet snel genoeg of je problemen krijgt die veroorzaakt worden door vocht.

Geplaatst: 18/01/25, 09:17
door PrintEngineer
Als je alles perfect wilt doen print je rechtstreeks vanuit een filament dryer en leid de draad door een tube (bv Capricorn) naar de extruder. Voor de meeste filamenten geldt dat je een rH waarde van minder dan 10% zou moeten hebben om de ideale conditie te ceeëren. Exoten zoals Nylon printen pas optimaal onder 5%rH. Dat ga je met een commerciële dryer nooit halen, maar 20%rH halen de kwalitatief betere dryers wel

Geplaatst: 18/01/25, 11:02
door 3DWim
PrintEngineer schreef: 18/01/25, 09:17 Als je alles perfect wilt doen ..
... dan staat je printer en de rollen in een grote plastic box die "luchtdicht" is.

Geplaatst: 18/01/25, 12:06
door PrintEngineer
Dat is voor de meesten geen haalbare kaart. Dan is een filament dryer en een metertje Capricorn een goed betaalbare en makkelijk te realiseren oplossing

Geplaatst: 18/01/25, 15:47
door Zappa
Ik vind het allemaal een beetje een hype met dat drogen van filament. Ik heb er ook eentje hoor. 2 keer gebruikt voor nylon filament. Ik heb echter nog nooit problemen gehad met PLA, PETG, ASA of TPU. En veel van die rollen zijn toch al enkele jaren oud. De RH in mijn cave varieert tussen de 30% en 70%. Mijn rollen zitten in hersluitbare zakken met een zakje silica. Werkt in mijn geval dus prima.
Als je verschillende fora mag geloven dan kun je niet zonder een filament droger. Gek hoor want toen ik begon met deze hobby hoorde je er nauwelijks over, nu lijk je bijna een sukkel als je er geen gebruikt...

Geplaatst: 18/01/25, 16:04
door Rob52
Zappa schreef: 18/01/25, 15:47 Gek hoor want toen ik begon met deze hobby hoorde je er nauwelijks over, nu lijk je bijna een sukkel als je er geen gebruikt...
Zolang je thuis een elektrische oven hebt die je nauwkeurig kunt instellen en je die even mag gebruiken als moeder de vrouw er eventjes geen gebruik van maakt, dan heb je ook helemaal geen aparte filamentdroger nodig.

Ik moet zeggen dat ik juist in het begin wel meermaals last ondervond van vocht met PLA, terwijl dat vandaag de dag eigenlijk alleen met ABS en TPU het geval is. Maar die print ik maar sporadisch.

Geplaatst: 18/01/25, 17:20
door PrintEngineer
Vocht speelt wel een rol, maar zoals het meestal gaat begint er een hype op gang te komen en daar doet de commercie haar voordeel mee. Wie zijn rollen onder stabiele condities bewaard zal nauwelijks problemen ondervinden. Een luchtdicht afsluitbare krat met een beetje sillica op de bodem werkt prima. De rollen die ik nog heb bewaard na de opruimactie liggen in zo 'n krat met een 3% hygrometer. De waarde staat al maanden op 51%rH en is knetter stabiel. Daar durf ik rustig een print mee te starten

Geplaatst: 18/01/25, 19:35
door Sardonis
Geen idee of het door de vocht komt, vandaag het eind van een rol Petg opgemaakt.

Verwijderd wegens privacy

Geplaatst: 18/01/25, 19:43
door Rob52
Sardonis schreef: 18/01/25, 19:35 Ziet er warmer uit dan het is, iets van 50 graden.
Ik hoe toch meer van een ietwat meer gecontroleerde omgeving.

En heel dat geconditioneerd bewaren zal zo'n vaart niet lopen als de professionals het gewoon onverpakt op de plank hebben liggen. :lol:

Afbeelding

Geplaatst: 19/01/25, 12:29
door PrintEngineer
Het is een ware hype die filament drogers. Voor iemand die net begint en leest dat het heeeeeeel belangrijk is is snel overtuigd en koop er een. De commercie speelt daar handig op in en gebruikt 3D vloggers, tegen betaling uiteraard, om de hype verder aan te wakkeren.

Geplaatst: 19/01/25, 13:25
door 3DWim
Rob52 schreef: 18/01/25, 19:43 En heel dat geconditioneerd bewaren zal zo'n vaart niet lopen als de professionals het gewoon onverpakt op de plank hebben liggen.
Dat is zijn standaard digitale teams achtergrond.... ;-)

Geplaatst: 19/01/25, 14:22
door Rob52
Dat zou zomaar kunnen, maar tijdens heel veel video's van de diverse vloggers zie je meestal ook de rollen gewoon open en bloot in de achtergrond liggen.

Geplaatst: 19/01/25, 17:44
door Wim62
Wat denken jullie dan , als je het filament eerst droogt op een of andere manier ( hoe maakt niet uit) en dan in een vacuum zak te doen met voldoende droogmiddel preparaten (silca).
Of zeggen jullie het zit tussen de oren ?
Ik zou dat graag willen weten .

Geplaatst: 19/01/25, 22:37
door Banditoz
Gewoon pla droog ik nooit maar bijvoorbeeld mettalic uitvoeringen droog ik wel voor gebruik en daar merk ik wel verschil. Maar gewoon zwart hangt gewoon aan de printer en werkt prima zonder drogen ook na weken in de openlucht. Opbergen doe ik in vaccumzakken met een zakje silica dat bij de rol in de verpakking zit vanuit de fabriek als ik die nog heb.

Geplaatst: 20/01/25, 09:26
door 3DWim
Mijn (jupiter) PLA zit gewoon in de originele doos van 123 met de folie er nog omheen. In de doos ligt standaard het zakje wat er bij zat bij aankoop.
Gedroogd heb ik nog nooit.
Vrij recentelijk heb ik nog een stuk van de originele PLA gebruikt die bij de ANET A6 zat dus die is al op leeftijd.
Heeel af en toe breekt er een begin stukje af waarbij ik moet zeggen dat ik het einde van de draad ook nogal sterk ombuig om vast te zetten in de rol.

Dus in neig er toe om te zeggen voor PLA: het zit tussen de oren.
maar speciale versie in kleur of toevoegingen kan natuurlijk heel anders zijn.

Geplaatst: 20/01/25, 13:05
door Banditoz
Ik denk dat de toevoegingen inderdaad de boosdoener zijn. Heb wel ooit een rol gehad die steeds brak maar dat werdt niet beter na het drogen dus dat is dan vermoedelijk een slechtere kwaliteit of batch geweest. Weet daar het merk ook niet meer van. Laatste tijd gebriik ik veel esun pla+ en creality hyper pla. Werken beiden prima.

Geplaatst: 20/01/25, 18:20
door Sardonis
Van PLA schrijft Bambu niets over drogen. ;)

Geplaatst: 20/01/25, 21:31
door Banditoz
Omdat ze zelf nog geen droger hebben 😁.

Geplaatst: 26/01/25, 17:37
door Sardonis
Had PLA wood van Bambu aangeschaft en de fout gemaakt van niet te drogen.
Ging er abusievelijk vanuit dat het komende vanuit een vacuum verpakking het wel droog zou zijn voor een hele periode.
Moet dienen voor nogal lange prints van ruim 8 uur en zo een viertal nodig.
De eerste was redelijk, de tweede wat minder en de derde redelijk wat optische fouten en niet meer mooi.
Vrijdagavond was het ineens doffe ellende, heb drie nozzles (2x 0.4, 1x 0.6) en deze allen laten verstoppen met het spul.
Na veel gedoe ze allen een beetje open gekregen waarbij prints met gewoon pla en Pteg wel lukten, het testlijntje bleef lange tijd achterwege.
Voor de zekerheid twee nieuwe nozzles bij Amazon besteld en deze zijn vandaag gearriveerd.
Eentje getest en het testlijntje is weer terug, bij de verstopte nozzles komt het ook langzaamaan terug.
Gebruik nu de 0.6 voor het WoodPla, dat PLA heb ik eerst uren op de pelletkachel gedroogd met een kartonnen doos erover.
Gisteravond gestart met een lange print en deze morgen het resultaat: Een heel gave mooie print.
Tussen twee prints door droog ik nu eerst minstens 4 uur het pla op de pelletkachel.
De nozzles heb ik weer open gekregen door er een stuk filament in te duwen en de punt te verwarmen met zo een klein brandertje van de Action voor creme brulee. De punt heel heet gestookt tot het PLA erdoor kwam, dan wat laten afkoelen in de hoop dat het wat vuiligheid meenam.
Dat verschillende keren herhaal tot de prints weer lukten.
De nieuwe nozzles hebben een afdraaibaar kopje dus daar is het makkelijker indien dat probleem zich nog eens stelt.
Kan je volgens mij ook met andere diameters verwisselen wat het stuk goedkoper maakt.
Een meevaller is ook dat bij de Bambu A1 je heel snel de spuitmonden kan wisselen.

Geplaatst: 26/01/25, 19:59
door Wim62
Bambu schrijft op hun eigen site .
Aanbevolen Niet aanbevolen
Bouwplaat Cool Plate SuperTack, gladde PEI-plaat, getextureerde PEI-plaat /
Hotend Hotend met gehard stalen mondstuk 0,4 mm / 0,6 mm / 0,8 mm
Hotend met roestvrijstalen mondstuk 0,4 mm Hotend met RVS nozzle 0,2 mm
Lijm Bambu Vloeibare Lijm
Lijmstift /
AMS en AMS lite AMS en AMS lite /

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... 788MjIIEDo

Geplaatst: 26/01/25, 20:18
door Rob52
Het is bekend dat bepaalde filamenten beter printer (lees aanbevolen zo niet noodzakelijk) met een nozzle van 0,6 mm i.p.v. een standaard 0,4 mm. Doordat 0,4 mm een bijna vanzelfsprekendheid is geworden wordt er door velen niet meer aan alternatieven gedacht, ook niet waar het beter, zo niet noodzakelijk is. Dat zijn o.a. houtachtige soorten en bepaalde soorten met bijmengen van o.a. metaal. En zeker een filament dat hout toevoeging heeft is uitermate gevoelig voor vochtopname. Waar er hele discussies zijn omtrent het wel of niet moeten drogen van PLA o.i.d. is dat voor een filament met een toevoeging als hout geen discussie maar een must. Maar jij hebt het dus gewoon geleerd door de praktijkervaring.

Geplaatst: 26/01/25, 22:46
door NineLizards
Sommige materialen moet je drogen, anders printen ze niet denderend. PLA kan beter worden door te drogen, maar helaas... niet altijd.

Zelf gebruik ik een goedkope amazon vacuum machine, en seal daarmee de rollen die ik lange tijd niet gebruik. (Met natuurlijk wat silica gel korrels er bij in.)

https://www.amazon.nl/dp/B073DC3282

Geplaatst: 10/02/25, 16:51
door Dirk
Betreffende PLA en broos worden, best is blijkbaar drogen, blijkbaar soms wel en soms niet.
Maar als je rol PLA broos is, en je kan er toch met printen, wat is dan het resultaat een breekbaar item of toch niet?
Indien niet hoe verklaar je dat dan, het is enkel warm geweest, door de nozzle gegaan en verder niets.
Ik meen te denken dat filament ook op die wijze of vergelijkbaar word gefabriceerd.
Heb zelf al wel eens iets in een pot water maanden laten "trekken", ook in de volle zon, heb het nadien verwijderd maar kon geen enkel "gebrek" vaststellen, dus op zich is PLA toch niet zo gevoelig meen ik.

Ja ergens bedenk ik me nu wel dat na het printen, het geen draad meer is, maar iets dat meerdere verbonden vlakken heeft, dat is ook als je wil een verklaring dat het minder broos zou zijn na het printproces, maar het blijft wel ergens nazinderen .... ;)

Geplaatst: 10/02/25, 17:22
door Banditoz
En tijdens het printen wordt het zo heet dat vocht verdampt wat dan boor de plopjes zorgt die je soms hoort. Het vocht is er dan wel uit bij 200 graden.

Geplaatst: 10/02/25, 19:29
door PrintEngineer

Geplaatst: 11/02/25, 01:23
door Dirk
Banditoz,
Uiteraard als je het verwarmt en er is vocht aanwezig dan kan je het horen ploppen.
Maar dat is geen verklaring voor nadien.

PrintEngineer,
Verder las ik "PLA filament is also very hygroscopic, meaning that it absorbs moisture from the environment."
Dat het echt zo erg is geloof ik niet, maar dat het vocht opneemt zeker wel, maar dat blijft toch hetzelfde na het printen,
of zie ik dat dan toch helemaal verkeerd ?

Geplaatst: 11/02/25, 09:26
door PrintEngineer
De invloed van vocht is over het algemeen minder groot dan er in veel gevallen over wordt geschreven. En ja natuurlijk, het is van invloed, en ja het is goed om te weten dat er invloeden zijn. Maar zeg eerlijk, als je tijdens het printen vocht uit het filament hoort ploppen is er wel iets mis met de opslag van het materiaal

Theoretisch print PLA het beste bij een relatieve luchtvochtigheidswaarde van onder de 20%. Die waarde zal in de praktijk nooit worden gehaald zonder technische oplossing waarmee je lucht kunt ontvochtigen. En PLA wordt bij veel hobbyisten in niet geconditioneerde omstandigheden verwerkt en het lukt velen toch om goede resultaten te behalen. En zelfs professionals werken met het materiaal zonder dat ze een perfect geconditioneerde ruimte hebben

Wat PLA wel bros maakt is stress in het materiaal. Je kunt het vrij gemakkelijk zelf testen door een stukje PLA van de rol (onder verwerkingscondities) onder stress te brengen. Laat die stress een uurtje of acht op het materiaal staan en als je het ontspant is het breekbaarder geworden door de moleculaire stress

Geplaatst: 11/02/25, 10:04
door Wim62
Ik denk dat het meer te maken heeft met de kwaliteit van het filament . Het ene merk filament breekt eerder in de open lucht dan een ander filament .

Geplaatst: 11/02/25, 10:15
door PrintEngineer
Het proefje wat ik hiervoor beschreef kan je makkelijk eens zelf uitproberen. Dan zul je zien dat het breken van PLA niet alleen te wijten is aan de luchtvochtigheid

Geplaatst: 11/02/25, 10:19
door Wim62
Welk stukje filament met je dan nemen ? . Van het begin van een rol of van het eind van een rol .

Geplaatst: 11/02/25, 10:23
door Rob52
Dat je niks merkt aan de kwaliteit van een print als deze is gemaakt met bros filament is te wijten aan feit dat door het smelten van het filament de moleculen zich weer opnieuw kunnen groeperen en hechten.

Geplaatst: 11/02/25, 12:17
door PrintEngineer
Wim62 schreef: 11/02/25, 10:19 Welk stukje filament met je dan nemen ? . Van het begin van een rol of van het eind van een rol .
Voor dit proefje kan je willekeurig een stuk van de rol kiezen. Zolang het maar niet al bros is, want dan valt de inwerking van stress niet meer te bewijzen.

Geplaatst: 11/02/25, 12:35
door Wim62
En hoe kun je dit voorkomen.

Geplaatst: 11/02/25, 19:16
door PrintEngineer
Het is denk ik lastig te voorkomen. Als de fabrikant het filament al behoorlijk strak op de rol heeft gedraaid zit er stress in het materiaal. Dus in die zin kan je er niet veel aan doen

Geplaatst: 11/02/25, 19:26
door Wim62
Dus ze moeten het filament losser oprollen ?
Maar dan hebt je weer het probleem dat het in de knoop kan raken , en dat is ook niet bevorderlijk als je met eel lange print bezig bent en niet thuis bent . dus met andere woorden die stress van het filament zit gewoon tussen de oren 🤣

Geplaatst: 11/02/25, 19:54
door PrintEngineer
Het is niet aan mij wat de fabrikant moet doen. Je mag toch aannemen dat ze zelf het beste weten wat je wel en niet moet doen

Geplaatst: 11/02/25, 20:00
door Wim62
Het zijn en blijven chinezen die zijn niet zo slim als jij .

Geplaatst: 11/02/25, 21:28
door PrintEngineer
Dit heeft weinig met slim zijn te maken. Wie wil weten hoe iets in elkaar steekt gaat op zoek naar verklaringen en probeert het zelf uit.

Chinezen zijn zeker niet dom maar wel erg zakelijk. Ze spelen handig in op onze behoeften en doen de recht geaarde Nederlander een groot plezier door lekker goedkoop te zijn. En achteraf vinden we dat er geklaagd mag worden over de kwaliteit waar je bijna niets voor hebt betaald

Geplaatst: 11/02/25, 21:34
door Rob52
PrintEngineer schreef: 11/02/25, 21:28 Ze spelen handig in op onze behoeften en doen de recht geaarde Nederlander een groot plezier door lekker goedkoop te zijn. En achteraf vinden we dat er geklaagd mag worden over de kwaliteit waar je bijna niets voor hebt betaald
Valt wel mee hoor, ik heb o.a. Sunlu voor weinig (12 euro per rol) en ik heb niks te klagen.