Filament droge opslag

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

PrintEngineer schreef: 18/01/25, 09:17 Als je alles perfect wilt doen ..
... dan staat je printer en de rollen in een grote plastic box die "luchtdicht" is.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dat is voor de meesten geen haalbare kaart. Dan is een filament dryer en een metertje Capricorn een goed betaalbare en makkelijk te realiseren oplossing
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Zappa
Netherlands

Bericht door Zappa »

Ik vind het allemaal een beetje een hype met dat drogen van filament. Ik heb er ook eentje hoor. 2 keer gebruikt voor nylon filament. Ik heb echter nog nooit problemen gehad met PLA, PETG, ASA of TPU. En veel van die rollen zijn toch al enkele jaren oud. De RH in mijn cave varieert tussen de 30% en 70%. Mijn rollen zitten in hersluitbare zakken met een zakje silica. Werkt in mijn geval dus prima.
Als je verschillende fora mag geloven dan kun je niet zonder een filament droger. Gek hoor want toen ik begon met deze hobby hoorde je er nauwelijks over, nu lijk je bijna een sukkel als je er geen gebruikt...
Currently using: Prusa i3 MK3S+, BambuLab X1c, PrusaSlicer, BambuStudio
Afbeelding
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open." FZ
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Zappa schreef: 18/01/25, 15:47 Gek hoor want toen ik begon met deze hobby hoorde je er nauwelijks over, nu lijk je bijna een sukkel als je er geen gebruikt...
Zolang je thuis een elektrische oven hebt die je nauwkeurig kunt instellen en je die even mag gebruiken als moeder de vrouw er eventjes geen gebruik van maakt, dan heb je ook helemaal geen aparte filamentdroger nodig.

Ik moet zeggen dat ik juist in het begin wel meermaals last ondervond van vocht met PLA, terwijl dat vandaag de dag eigenlijk alleen met ABS en TPU het geval is. Maar die print ik maar sporadisch.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Vocht speelt wel een rol, maar zoals het meestal gaat begint er een hype op gang te komen en daar doet de commercie haar voordeel mee. Wie zijn rollen onder stabiele condities bewaard zal nauwelijks problemen ondervinden. Een luchtdicht afsluitbare krat met een beetje sillica op de bodem werkt prima. De rollen die ik nog heb bewaard na de opruimactie liggen in zo 'n krat met een 3% hygrometer. De waarde staat al maanden op 51%rH en is knetter stabiel. Daar durf ik rustig een print mee te starten
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Geen idee of het door de vocht komt, vandaag het eind van een rol Petg opgemaakt.

Verwijderd wegens privacy
Laatst gewijzigd door Sardonis op 23/01/25, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Sardonis schreef: 18/01/25, 19:35 Ziet er warmer uit dan het is, iets van 50 graden.
Ik hoe toch meer van een ietwat meer gecontroleerde omgeving.

En heel dat geconditioneerd bewaren zal zo'n vaart niet lopen als de professionals het gewoon onverpakt op de plank hebben liggen. :lol:

Afbeelding
PrintEngineer
Netherlands

Het is een ware hype die filament drogers. Voor iemand die net begint en leest dat het heeeeeeel belangrijk is is snel overtuigd en koop er een. De commercie speelt daar handig op in en gebruikt 3D vloggers, tegen betaling uiteraard, om de hype verder aan te wakkeren.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 18/01/25, 19:43 En heel dat geconditioneerd bewaren zal zo'n vaart niet lopen als de professionals het gewoon onverpakt op de plank hebben liggen.
Dat is zijn standaard digitale teams achtergrond.... ;-)
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat zou zomaar kunnen, maar tijdens heel veel video's van de diverse vloggers zie je meestal ook de rollen gewoon open en bloot in de achtergrond liggen.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Wat denken jullie dan , als je het filament eerst droogt op een of andere manier ( hoe maakt niet uit) en dan in een vacuum zak te doen met voldoende droogmiddel preparaten (silca).
Of zeggen jullie het zit tussen de oren ?
Ik zou dat graag willen weten .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer