Project Orcabot XXL

Alles behalve 3D printen of gerelateerde onderwerpen.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Ik klaag niet snel maar eerst wordt er een hengeltje met lekkere vis voor je gehouden en vervolgens trekken ze je helemaal leeg .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Hoe dan ook, I am back in bussiness als het over de hobby gaat.

Wanneer het klopt wat de leveracier heeft laten weten zijn morgen de revisie onderdelen voor de XXL binnen. En kan ik weer gaan sleutelen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Een beetje "geef ze een vinger" en ze trekken je arm eraf.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
PrintEngineer
Netherlands

De hobby is nog niet echt veel opgeschoten door familiaire omstandigheden. Geen zaak om hier iets over te schrijven, maar op dit moment wel heel bepalend voor ons leven. En desondanks probeer ik toch wat ontspanning te vinden in het project Orcabot XXL. Vandaag heb ik na lang wikken en wegen toch de dure variant van de IGUS glijlagers besteld. De spreekwoordelijke rib uit mijn lijf, maar ik wil dit project graag goed aanpakken. De maatvoering van het type RJUM-11-10 heeft extreem weinig tolerantie en tevens een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. Hiermee hoop ik in een actie de precisie van de X- en Y-as te optimaliseren en een stillere machine te creëren. Standaard is de Orcabot XXL uitgevoerd met lineaire kogellagers die bij hogere snelheden redelijk luidruchtig worden, en dat kan dus een stuk stiller met polymeer glijlagers.

Afbeelding
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 19/03/25, 20:49 De spreekwoordelijke rib uit mijn lijf
Dan hebt je er gelukkig nog 11 over 😂
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Als je maar onthoudt dat je deze nooit, maar dan ook nooit moet smeren. Doe je dat wel, dan begint de ellende. Ander dingetje van aandacht zijn de assen waarop ze glijden. Zitten die binnen de toleranties? Ik had met de Anet assen die er ver buiten de tolerantie lagen en dat werkt ook niet, ook al zet je er van die dure lagers op.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

De assen zijn inderdaad nog even het zorgenkindje. Ze zijn 11 jaar lang gebruikt met kogellagers, dus de kans dat de assen ingesleten sporen hebben is vrij groot. Ik heb alleen niet meer de beschikking over apparatuur waarmee ik dat kan onderzoeken. Gemeten met de schoefmaat voldoet de maatvoering nog wel, maar het is in dit geval geen zuivere bepaling van de rondheid van de assen. Het alternatief wat ik achter de hand heb is het laten slijpen van 4 nieuwe assen die ik via mijn broer kan regelen. Hij zit in de metaal branch en heeft zijn kanalen om aan goede spullen te komen. En ook dat zal weer iets gaan kosten. Per (geslepen) as betaal al snel € 25 tot € 30, maar dan heb je wel assen die aan alle specificatie voldoen
PrintEngineer
Netherlands

Alles bij elkaar heeft het ongeveer 3 weken geduurd tot ik de lagers in huis had, maar het was het wachten ook waard. En om zeker te zijn dat de originele assen nog bruikbaar waren heb ik ze aan mijn broer meegegeven om te laten controleren. Ze zijn nog puntgaaf, mooi rond en voldoen aan alle eisen. De lagers sluiten zoals ik had gehoopt perfect aan en glijden alsof er geen weerstand bestaat. Daar ben ik dus oprecht content mee. Eindelijk weer eens iets wat in een keer goed gaat

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PrintEngineer op 03/04/25, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

👍👍
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 19/03/25, 20:49 Standaard is de Orcabot XXL uitgevoerd met lineaire kogellagers die bij hogere snelheden redelijk luidruchtig worden,
Ik weet niet met welke snelheid jou printer kan en mag draaien , maar ik vind dat mijn printer best wel stil is . Als ik de man cave uit loopt hoor ik hem bijna al niet meer, en er zitten gewoon de standaard lineaire kogellagers die er bij geleverd waren in .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Een relevante vraag waar ik het definitieve antwoord nog niet op heb gevonden. De handleiding zegt niets over de maximum printspeed en uit eigen ervaring kan ik er helaas nog niets over zeggen. Op forum's en websites kom ik wel vaker het getal 160 mm/sec tegen. Maar in de officiële documentatie heb ik dat nergens kunnen vinden
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in