Pagina 1 van 1

aanvoer filament stopt

Geplaatst: 02/11/25, 21:40
door kh1987
ik heb de vraag, tijdens het printen gaan alles goed totdat de bovenste laag gaat strijken dan stopt de aanvoer van het filament en dan zie ik hetr morortje ook niet meer draaien. Daarna gaat die weer verder. het gebeurt alleen tijdens het strijken. kan iemand mij helpen waar dat aan ligt?

Re: aanvoer filament stopt

Geplaatst: 02/11/25, 21:44
door Ch3vr0n
Als het alleen gebeurt tijdens het strijken dat is je nozzle waarschijnlijk verstopt. Strijken gebruikt nog steeds filament, dit gecombineerd met de normaliter lage snelheden kan tot een verstopping lijden.

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

Geplaatst: 02/11/25, 21:47
door kh1987
Maar als hij klaar is met strijken en verder gaat met de rest gan gaat alles wel goed. Als de nozzle verstopt is dan zal dat ook niet meer gaat lijkt mij?

Toegevoegd in 4 minuten 51 secondes:
Ch3vr0n schreef: 02/11/25, 21:44 Als het alleen gebeurt tijdens het strijken dat is je nozzle waarschijnlijk verstopt. Strijken gebruikt nog steeds filament, dit gecombineerd met de normaliter lage snelheden kan tot een verstopping lijden.

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Maar als hij klaar is met strijken en verder gaat met de rest gan gaat alles wel goed. Als de nozzle verstopt is dan zal dat ook niet meer gaat lijkt mij?
ik kan wel handmatig elke keer klein beetje filament door duwen en dan gaat die verder zoals die moet doen

Geplaatst: 03/11/25, 06:17
door PrintEngineer
Tijdens het strijken wordt er maar heel weinig filament toegevoegd. Zo weinig dat je de motor nauwelijks kunt zien draaien. Je printer doet dus precies wat hij moet doen. Tenzij het strijken geen mooi glad oppervlak opleverd, dan moet je gaan onderzoeken waarom

Geplaatst: 03/11/25, 07:09
door Frits
Ik weet niet hoor, maar Afbeelding zegt mij: Alleen warm maken en geen filament toevoeren waardoor het oppervlak wat uitvloeit. :mrgreen:

Geplaatst: 03/11/25, 09:54
door Wim62
Het 'strijken' van de toplaag van een 3D-printer, ook wel ironing genoemd, is een functie in slicersoftware die de bovenste laag van een print gladder maakt door de nozzle langzamer en met een lagere flow over het oppervlak te laten gaan. Dit verkleint de zichtbare lijnen van de laag-op-laag structuur en vermindert of elimineert de noodzaak om de print achteraf te schuren. Andere methoden om de toplaag glad te maken zijn schuren, het aanbrengen van een primer, of het gebruik van een oplosmiddel (bij geschikte materialen zoals PLA), afhankelijk van de gewenste afwerking en de beschikbare tijd.

Geplaatst: 03/11/25, 11:02
door PrintEngineer
Bij de strijkfunctie gaat de flow terug naar tussen de 10 en 40%. Het percentage is afhankelijk van de laagdikte die je print

Geplaatst: 04/11/25, 22:15
door kh1987
PrintEngineer schreef: 03/11/25, 06:17 Tijdens het strijken wordt er maar heel weinig filament toegevoegd. Zo weinig dat je de motor nauwelijks kunt zien draaien. Je printer doet dus precies wat hij moet doen. Tenzij het strijken geen mooi glad oppervlak opleverd, dan moet je gaan onderzoeken waarom
hij voert geen filament meer aan maar daarna gaat hij verder met de rest printen zoals die moet doen. nu vraag ik me dus af waarom hij tijdens het strijken geen filament aanvoerd.
hij is niet verstopt aangezien hi daarna verder gaat zoals die mmoet doen

Geplaatst: 04/11/25, 22:53
door Rob52
Er staat, zodra je strijken hebt aangevinkt, nog een paar opties. Eentje ervan is de hoeveelheid oftewel "Strijkdoorvoer". Die staat standaard op 10%. Die doorvoerhoeveelheid zul je dus nauwelijks waarnemen en je zult het mogelijk ook waarnemen als dat er geen doorvoer plaatsvindt. Want om 1/10de aan hoeveelheid door te voeren gaat dat 10 keer zo langzaam als normaal. Het kan natuurlijk zijn dat hij bij jou per ongeluk op 0% staat, maar dan had je je dat misschien wel herinnerd dat je die waarde had aangepast. Maar ik vermoed dat je het gewoon niet waarneemt.

Daarbij komt ook nog eens de strijksnelheid. Die is standaard 1/3 van de printsnelheid. Dus 1/10 van de doorvoer zie je al nauwelijks, maar als dat ook nog eens op 1/3 van de snelheid gebeurt dan is het ineens nog maar 1/30ste van de doorvoer(snelheid) die je normaliter waarneemt. Dus waarschijnlijk lijkt het dus maar zo en is er niks aan de hand.

Als je het zeker wilt weten dan doe je een vierkant proefstukje van 2 of 3 lagen en zet je de Strijkdoorvoer even op 50% en de strijksnelheid eventueel ook omhoog. Dan zie je het wel, alleen verprutst het je printoppervlak met over extrusie. Niet vergeten de waardes weer terug te zetten.

Geplaatst: 05/11/25, 09:11
door PrintEngineer

Geplaatst: 05/11/25, 20:55
door kh1987
Rob52 schreef: 04/11/25, 22:53 Er staat, zodra je strijken hebt aangevinkt, nog een paar opties. Eentje ervan is de hoeveelheid oftewel "Strijkdoorvoer". Die staat standaard op 10%. Die doorvoerhoeveelheid zul je dus nauwelijks waarnemen en je zult het mogelijk ook waarnemen als dat er geen doorvoer plaatsvindt. Want om 1/10de aan hoeveelheid door te voeren gaat dat 10 keer zo langzaam als normaal. Het kan natuurlijk zijn dat hij bij jou per ongeluk op 0% staat, maar dan had je je dat misschien wel herinnerd dat je die waarde had aangepast. Maar ik vermoed dat je het gewoon niet waarneemt.

Daarbij komt ook nog eens de strijksnelheid. Die is standaard 1/3 van de printsnelheid. Dus 1/10 van de doorvoer zie je al nauwelijks, maar als dat ook nog eens op 1/3 van de snelheid gebeurt dan is het ineens nog maar 1/30ste van de doorvoer(snelheid) die je normaliter waarneemt. Dus waarschijnlijk lijkt het dus maar zo en is er niks aan de hand.

Als je het zeker wilt weten dan doe je een vierkant proefstukje van 2 of 3 lagen en zet je de Strijkdoorvoer even op 50% en de strijksnelheid eventueel ook omhoog. Dan zie je het wel, alleen verprutst het je printoppervlak met over extrusie. Niet vergeten de waardes weer terug te zetten.
bedankt, ik heb de flow op 30% gezet en toen deed hij het goed daarna nog een keer op 10% en toen was het niet goed. Dus het ziet erna uit dat het probleem gevonden is. Bedankt.

Geplaatst: 06/11/25, 06:53
door PrintEngineer
Ben nu nog steeds wel benieuwd of het resultaat bij 10% niet goed was of dat je het niet goed vind als er niet zichtbaar iets draait? Want 10% flow tijdens het strijken is een prima waarde, en is het misschien verstandig om de extruder eens te kalibreren en het dan opnieuw met 10% flow te proberen

Geplaatst: 06/11/25, 09:40
door Rob52
Als je oppervlak normaal is dan zou 10% voldoende moeten zijn. Ook al is dit niet zichtbaar in de beweging van de extruder, je moet het wel zien in het resultaat van het strijken. Is het oppervlak, om welke reden dan ook, grover, dan is een verhoging van de flow de mogelijke oplossing. Hoe dan ook, het is niet perse nodig om de beweging te kunnen zien om een goed resultaat te krijgen. Maar ik ben ook wel benieuwd wat die 30% nu doet. Laat eens het verschil zien met een paar fotootjes. Het kan ook best zijn dat die 30% een zichtbaar beter resultaat geeft maar in werkelijkheid een overflow is die niet opvalt. Mogelijk dat 15 of 20% al het gewenste resultaat oplevert. En een kalibratie van de extruder kan natuurlijk nooit kwaad. Meten is weten

Geplaatst: 06/11/25, 12:31
door Puffeltje
Kortom, doe de strijktest zoals in het filmpje van #11. Je kan dan bepalen welke combinatie van flow en snelheid de beste resultaten geeft voor de combinatie van jouw printer en filament. (ik zet de test ook voor dit weekend op mijn planning zodat ook het strijken het resultaat geeft wat ik verwacht c.q. kan verwachten)