aanvoer filament stopt
aanvoer filament stopt
ik heb de vraag, tijdens het printen gaan alles goed totdat de bovenste laag gaat strijken dan stopt de aanvoer van het filament en dan zie ik hetr morortje ook niet meer draaien. Daarna gaat die weer verder. het gebeurt alleen tijdens het strijken. kan iemand mij helpen waar dat aan ligt?
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:

Als het alleen gebeurt tijdens het strijken dat is je nozzle waarschijnlijk verstopt. Strijken gebruikt nog steeds filament, dit gecombineerd met de normaliter lage snelheden kan tot een verstopping lijden.
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Maar als hij klaar is met strijken en verder gaat met de rest gan gaat alles wel goed. Als de nozzle verstopt is dan zal dat ook niet meer gaat lijkt mij?
Toegevoegd in 4 minuten 51 secondes:
ik kan wel handmatig elke keer klein beetje filament door duwen en dan gaat die verder zoals die moet doen
Toegevoegd in 4 minuten 51 secondes:
Maar als hij klaar is met strijken en verder gaat met de rest gan gaat alles wel goed. Als de nozzle verstopt is dan zal dat ook niet meer gaat lijkt mij?Ch3vr0n schreef: 02/11/25, 21:44 Als het alleen gebeurt tijdens het strijken dat is je nozzle waarschijnlijk verstopt. Strijken gebruikt nog steeds filament, dit gecombineerd met de normaliter lage snelheden kan tot een verstopping lijden.
ik kan wel handmatig elke keer klein beetje filament door duwen en dan gaat die verder zoals die moet doen
-
PrintEngineer

Tijdens het strijken wordt er maar heel weinig filament toegevoegd. Zo weinig dat je de motor nauwelijks kunt zien draaien. Je printer doet dus precies wat hij moet doen. Tenzij het strijken geen mooi glad oppervlak opleverd, dan moet je gaan onderzoeken waarom
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ik weet niet hoor, maar
zegt mij: Alleen warm maken en geen filament toevoeren waardoor het oppervlak wat uitvloeit. 
zegt mij: Alleen warm maken en geen filament toevoeren waardoor het oppervlak wat uitvloeit. Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Het 'strijken' van de toplaag van een 3D-printer, ook wel ironing genoemd, is een functie in slicersoftware die de bovenste laag van een print gladder maakt door de nozzle langzamer en met een lagere flow over het oppervlak te laten gaan. Dit verkleint de zichtbare lijnen van de laag-op-laag structuur en vermindert of elimineert de noodzaak om de print achteraf te schuren. Andere methoden om de toplaag glad te maken zijn schuren, het aanbrengen van een primer, of het gebruik van een oplosmiddel (bij geschikte materialen zoals PLA), afhankelijk van de gewenste afwerking en de beschikbare tijd.
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S , Core One coming soon .
Wim
Prusa mk4S , Core One coming soon .
-
PrintEngineer

Bij de strijkfunctie gaat de flow terug naar tussen de 10 en 40%. Het percentage is afhankelijk van de laagdikte die je print
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in