Pagina 1 van 1
De kogel is door de kerk -> Bambu Lab P1S Combo gekocht.
Geplaatst: 27/11/25, 14:14
door Rob52
Ik loop al meer dan een jaar tussen diverse printers te twijfelen en allemaal hebben ze wel wat, ook de mooie maar peperdure Prusa Core One+. Na deze week weer uren bezig te zijn geweest met vergelijkingen heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Bambu Lab P1S Combo besteld. Momenteel een koopje. Bij 3DJake voor 548,05 euro plus 16 euro verzendkosten.
Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar de Prusa Core One+. Die is inmiddels van de gewone One naar de One+ geüpgraded en heeft een iets groter bouwvolume en nog wat extra's. Maar alles bij elkaar vind ik hem toch te duur. Als ik een bouwpakket kies dan ben ik nog 1049 euro kwijt en dan heb ik alleen de printer. (En een uur of 20~25 bouwplezier) Een MMU3 multi material kost nog eens 405 euro. Totaal bijna 1500 euro en dus bijna 3 keer zoveel als de Bambu Lab Combo nu kost (voor zolang het duurt.)
Mijn antipathie tegen de cloud is grotendeels weggenomen door het feit dat je met OrcaSlicer alles kunt doen zonder dat de cloud verplicht is. En zoals eerder gezegd, als je maar lang genoeg zoekt en vergelijkt heeft iedere printer voor-, maar zeker ook nadelen. Wat die bij de Bambu zijn ga ik dan binnenkort ervaren. Ik heb hem nu ook voor een groot deel gekocht vanwege de prijs voor de Combi. Want mulicolor of multi material is niet iets dat ik denk grootschalig ta gaan gebruiken, Maar als de mogelijkheid er al inzit is dat wel zo gemakkelijk. De Prusa heeft dan wel 5 reels als mogelijkheid tegenover de Bambu maar 4, maar bij de Bambu kun je uiteindelijk tot 16, mocht ik dat ooit willen.
Eerst wilde ik hem in Nederland bij 123-3D printer kopen al is hij daar iets duurder, maar daar was hij al uitverkocht en wordt pas de eerste week van januari verwacht. Maar bij 3DJake heb ik al eens eerder gekocht en dat ging ook goed.
Nog even een weekje geduld en dan ga ik het zien.
Re: De kogel is door de kerk -> Bambu Lab P1S Combo gekocht.
Geplaatst: 27/11/25, 15:36
door Wim62
Je kunt de Bambu Lab P1S niet vergelijken met de Prusa Core One .De Prusa Core One heeft een 250*220*270 mm bed , en de Prusa Core One+ ook .
Alleen de Prusa Core One l heeft een 300*300*330 mm printbed . En tussen de core one en core one + zit weinig verschil .
de Ps1 is een verouderd model , en de cor one is een nieuw model .
En als ik op tweakers leest zitten er wel een hoop ogen en haken aan .
Maar al met al hoop ik wel dat je er veel plezier van zal hebben , en niet te hopen dat je een keer moet gaan sleutelen .

Geplaatst: 27/11/25, 16:00
door Rob52
De Core One en de Core One+ schelen toch aardig wat. Maar zoals ik al schreef, er is bij elke printer wel iets te vinden dat niet deugt of problemen kan geven. Maar het prijsverschil is, zeker als ik kijk naar hoeveel ik tegenwoordig print, voor mij te groot. En zo nu en dan wat moeten sleutelen is niet erg. Als ik puur op de recensies af zou gaan dan zou ik de Prusa hebben genomen, maar nogmaals, die prijs hè. Ik ga het wel zien wat het me gaat brengen.
Geplaatst: 27/11/25, 16:06
door Wim62
Als ik mijn core one naar core one+ wil uitbreiden kost het mij schrik niet €9.99.
Maar ik kan je wel een hint meegeven voor gebruik van de AMS , gebruikt geen filament rollen van karton dat vind een AMS niet fijn .
Geplaatst: 27/11/25, 16:13
door Rob52
Dat heb ik inderdaad alle twee gelezen. Maar voor de meeste problemen zijn ook wel weer oplossingen. Zo zijn er voor kartonnen rollen prinbare adapterrandjes en dan werkt het wel.
Trouwens zo verouderd kan ik de Bambu Lab P1 nu ook weer niet noemen. Hij werd november 2023 geïntroduceerd en pas later werd de AMS erbij geleverd. En als het een goed product is, wat ik natuurlijk hoop, dan hoeft er natuurlijk ook niet direct een nieuwe opvolger te komen. Don't change a winning team zullen ze bij Bambu Lab gedacht hebben.
Geplaatst: 27/11/25, 16:32
door Wim62
Het zijn en blijven Chinezen , China wil de digitale macht in de wereld hebben , en daar wil in een beetje uit de beurt blijven als het kan .
Geplaatst: 27/11/25, 18:04
door Frits
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met je nieuwe 'speeltje'.

Geplaatst: 27/11/25, 18:45
door Ch3vr0n
Waarom dan niet meteen de verbeterde versie P2S? die is qua functies bijna een X1C.
Wat orcaslicer betreft het is nog steeds bruikbaar als via 1 van onderstaande opties
- op de recenste firmware mits je Bambu Connect gebruikt om de prints the "authorizeren"
- Firmware downgraden naar een versie zonder de "Authorization controls"
- Lan dev mode activeren op recente firmware, maar dan verlies je wel alle cloud functies zoals remote monitoring
Geplaatst: 27/11/25, 19:11
door PrintEngineer
Bij ons op de zaak staat ook een Bambulab voor algemeen gebruik. Dus iedereen mag er gebruik van maken en mensen die nog nooit iets geprint hebben halen er perfecte prints uit. Hij is al wel vaker defect geweest, maar dan gaat hij terug naar de leverancier om gerepareerd te worden. Dus je leercurve zal heel vlak zijn met alle ervaring die je intussen hebt opgedaan. Ik wens je heel veel plezier met het nieuwe speeltje
Geplaatst: 27/11/25, 19:20
door Hardy
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het bevalt t.o.v. de Sapphire, het wordt in ieder geval minder sleutelen, wat "ik" persoonlijk wel weer jammer zou vinden

Geplaatst: 27/11/25, 19:57
door Rob52
Ch3vr0n schreef: 27/11/25, 18:45
Waarom dan niet meteen de verbeterde versie P2S? die is qua functies bijna een X1C.
Tja, op een gegeven moment dan hak je de knoop door. De P1S Combo is nu net voor een hele leuke prijs in de aanbieding, de P2S Combo niet. Niet dat de P2S heel duur is en hij heeft wel een aantal verbeteringen ten opzichte van de P1S, maar als ik het vergelijk met wat ik nu heb zal het (hopelijk) sowieso in bepaalde opzichten toch wel een vooruitgang zijn. Misschien dat ik achteraf wel zeg; had ik maar. Maar het is ook vaak zo; wat niet hebt mis je ook niet meteen. Ik zal het wel zien.
Hardy schreef: 27/11/25, 19:20
het wordt in ieder geval minder sleutelen, wat "ik" persoonlijk wel weer jammer zou vinden
Inderdaad, maar van sleutelen kwam eigenlijk toch al niet veel aangezien de Sapphire gewoon doet wat hij moet doen. Een tijd terug heb ik hem omgebouwd naar direct drive en dat werkt goed ook voor TPU. Er kan nog wel wat gefine tuned worden. Maar voor de meeste dingen die ik print is het zo prima. De Sapphire hoeft ook niet meteen vervangen te worden, maar je blijft toch kijken wat er te koop is en nu met deze prijs vond ik het tijd om eens wat anders te gaan bekijken. Ik heb ook nog steeds de Deltaprinter, die doet het ook prima, maar ik gebruik hem zelden. We gaan zien wat de toekomst me gaat brengen. Ik zie het maar als een Sinterklaas- / Kerstcadeautje voor mezelf, altijd een goed excuus om mee weg te komen.
Geplaatst: 27/11/25, 21:37
door PrintEngineer
Durf de voorspelling wel aan dat de oude printers vrij snel werkeloos in de hoek staan. De snelheid waarmee dit soort printers iets uitspugen schijnt verslavend te werken. De productie snelheid is enorm hoog tot een paar honderd milimeters per seconde. En de kwaliteit is ook op standje turbo vrij goed. Objecten worden er niet sterker door, maar dat maakt niet uit als je in een oogwenk weer een nieuw object hebt geprint
Geplaatst: 27/11/25, 21:47
door Rob52
Het is niet direct de bedoeling om met turbosnelheid te gaan printen. Kwaliteit is belangrijker, maar het zal ongetwijfeld wat sneller kunnen als dat ik nu gewend ben. Meestal neemt met de snelheid ook het geluid toe.
Geplaatst: 27/11/25, 22:39
door PrintEngineer
Dat geluid valt naar mijn mening wel mee. De Bambulab die op de zaak staat draait bijna altijd op de hoogste snelheid omdat niemand lang wil wachten en dan is het geluidsniveau best acceptabel. We hebben ter vergelijking een 60 x 60 x 60 mm kubus op de Bambulab geprint en ik eentje thuis. De Bambu was in 53 min klaar en mijn oude dino printer heeft er 3 uur en 7 min over gedaan. Aan de buitenkant zag je niet veel verschil, maar de sterkte van de Bambu print was wel duidelijk minder. Beide prints hadden een lasgdikte van 0.15 mm en een infill van 20%. De Bambu kubus kon je gewoon met de hand kapot knijpen en die van de Orcabot niet. Daar was een hamer voor nodig om de kubus kapot te slaan. Super snel kunnen printen is dus prachtig, maar het eindresultaat laat wel meer te wensen over