De kogel is door de kerk -> Bambu Lab P1S Combo gekocht.

Algemeen forum
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

PrintEngineer schreef: 28/11/25, 10:46 dus je kan niet spreken van oud filament.
Ik bedoel daarmee filament van een oude samenstelling, dus niet specifiek geschikt voor high speed printing. Dat kunnen dus rollen zijn die al 5 jaar in je kast liggen maar ook rollen die nog volgens het oude recept zijn gemaakt en misschien net aanschaft zijn. Als je speciaal Bambu Lab filament gebruikt dan mag je ervan uitgaan dat het filament oke is. Je schrijft
PrintEngineer schreef: 28/11/25, 10:46 Er worden rollen gewisseld, een stl bestandje door de slicer getrokken en de printer direct daarna weer aangezet.
Als dat zo wordt gedaan en er wordt geen rekening gehouden met de temperatuur zoals ik hierboven beschreef, dan zal de kwaliteit er niet op vooruit gaan. Misschien toch een puntje om aandacht aan te besteden.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Wat zou jij doen als er een aantal collega's de printer gebruiken en nooit er naar om kijken , die denken hij is toch van de zaak .
Zulke collega's zijn er ook schijt aan een ander .
Dat zie je heel vaak als ze iets moeten delen met andere .

Ik hebt het zelf meegemaakt in de taxi wereld , niemand maakt een taxi schoon na zijn dienst , ze denken dan dat doet degene na mij wel .
Van je collega's moet je het hebben .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Rob52 schreef: 28/11/25, 11:25 Als dat zo wordt gedaan en er wordt geen rekening gehouden met de temperatuur zoals ik hierboven beschreef, dan zal de kwaliteit er niet op vooruit gaan. Misschien toch een puntje om aandacht aan te besteden.
Dat is wel hoe gebruikers zonder ervaring ermee omgaan. Men verteld elkaar dat je een ontwerp zo kunt inladen en printen. Dus niemand veranderd iets aan de instellingen, en hij staat standaard op de hoogste snelheid ingesteld. Verder bemoei ik mij er totaal niet mee omdat ik dan teveel de neiging krijg aan dingen te gaan sleutelen waar anderen geen aandacht voor hebben. Dus ik houd het bij mijn eigen printer(s) om elke vorm van discussie en frustratie uit de weg te gaan
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
3DbyPieter
Netherlands

Bericht door 3DbyPieter »

hoi hoi ik lees hier dat kartonnen rollen niet goed zijn voor de cfs maar ik heb er zelf ook één maar dan van crealiy en daar gaat het momenteel wel goed met kartonnen rollen. maar ik zou wel naar de plastic willen iemand tips en tricks hoe ik dat kan doen zonder nieuwe rollen te kopen 😝
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het probleem doet zich voor zever ik het weet bij een AMS systeem voor . maar je kunt ook beschermers printen voor kortonnen rollen voor verschillende merken .
https://makerworld.com/en/search/models ... s+filament
Maar het is blijven behelpen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Kartonnen rollen kunnen de laatste tijd in een AMS relatief goed gebruikt worden als het aan 1 belangrijke voorwaarde voldoet. De meeste fabrikanten die dergelijke rollen gebruiken beginnen meer een meer een soort "was" laagje (die er wat uit ziet als kaarswas) rond de rand van de rollen te doen. Als dat zo is bij jouw rollen kunnen die normaliter zonder dergelijke "rol adapters" gebruikt worden.

Met probleem dat ze niet aanbevolen zijn is meer rond kartonnen rollen die dat randje niet hebben. Dan kunnen die beginnen schilferen en die schilfers kunnen dan weer in het binnenwerk van je AMS terecht komen met alle gevolgen van dien.
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

3DbyPieter schreef: 28/11/25, 19:24 hoi hoi ik lees hier dat kartonnen rollen niet goed zijn voor de cfs maar ik heb er zelf ook één maar dan van crealiy en daar gaat het momenteel wel goed met kartonnen rollen. maar ik zou wel naar de plastic willen iemand tips en tricks hoe ik dat kan doen zonder nieuwe rollen te kopen
Je kunt zelf herbruikbare en deelbare haspels printen. Die staan op de diverse websites met stl bestanden. Een andere manier is ze (van het goede formaat) van iemand te krijgen die ze over heeft als ze leeg zijn. Dat kan een particulier zijn, maar een bedrijf zal er sneller en meer over hebben lijkt me. Kijk en vraag eens na bij een printservice in de buurt.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dat ook, en ik heb na heel lang zoeken eindelijk een model gevonden die ik goed vind. Er zijn meerdere modellen beschikbaar maar geen enkele was naar m'n zin en ik heb er wss een tiental geprobeerd. Vooral naar het einde van de rol toe was het lastig tijdens het terug oprollen en had je regelmatig een spoelgewicht nodig. Alleen hadden geen enkele van die modellen een spoel gewicht dat voor mij toch goed integreerde met de spoel zelf, alleen losse gewichten.

Deze ben ik momenteel grote fan van: https://makerworld.com/en/models/868744 ... Id-1189294

Alleen was de schroefdraad van het originele batterij gewicht te scherp om vlotjes in te schroeven. Het batterijgewicht gebruik ik van het profiel "Version 2 W/Lock ring and inserts PETG/PLA 0.8mm nozzle" denk ik, heb het apart opgeslagen en weet niet meer 100% zeker van welke het komt. Heb er een paar setjes van geprint in ABS-GF. Dingen werken perfect
Bambulab X1C + 4 AMS

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Is dat (extra) gewicht een noodzaak dan? Er zit standaard in de spoelen van Bambu toch ook geen gewicht.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

De standaard spoelen hebben net hetzelfde probleem als je het einde van de rol aan het bereiken bent. Bij het naar binnen trekken van het filament in de AMS feeder, kan die de rol omhoog trekken omdat die te licht wordt en tegen het AMS deksel aan. Normaliter is dat geen enkel probleem maar af en toe lukt het gewoon niet van de feeder om het filament binnen te trekken en richting de hub en hotend te sturen. Omgekeerd kan hetzelfde. Bij het terug oprollen kan het zijn dat de rol niet genoeg gewicht heeft om op de AMS rollers te "drukken" en zo opgerold te worden als er niet veel filament meer resterend is.

Dan is zo'n spoelgewicht wel handig. Door de interne batterijen (of wat anders zoals metalen balletjes) krijgt de spoel net dat tikkeltje extra gewicht om het probleem praktisch altijd de wereld uit te helpen.

Oh ja, en als je die externe spoolhouder van de achterkant naar de zijkant wil verplaatsen, ik heb de perfecte STL. Zeer simpel in gebruik. Je moet enkel een originele creality houder hebben.
Bambulab X1C + 4 AMS

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in