Pagina 1 van 1
Na één dag, niet geprint!!
Geplaatst: 02/12/24, 16:47
door Hardy
Zo vond ik zojuist mijn PLA+ filament terug aan mijn printer, terwijl ik daar gisteren nog een paar uur mee geprint heb, is mij al wel vaker gebeurt, maar nu al na één dag, de echte oorzaak heb ik nog niet echt kunnen vinden ergens.
Re: Na één dag, niet geprint!!
Geplaatst: 02/12/24, 17:30
door 3DWim
De echte oorzaak zit in de materiaal eigenschappen van de bewuste draad.
Die kan slecht tegen de omstandigheden die jij gecreëerd hebt voor de opslag.
Geplaatst: 02/12/24, 17:41
door Wim62
Het is nu wel een vochtige periode .
Geplaatst: 02/12/24, 17:54
door PrintEngineer
Vochtig PLA wordt bros. Goed laten drogen (in een filament droger of elektrische oven op 50 graden) is de enige remedie
Geplaatst: 02/12/24, 19:31
door Hardy
Kan ik mij in dit geval niet voorstellen, wanneer ik dit stuk eraf haal dan is het weer gewoon te gebruiken, het is altijd alleen het stukje van de rol naar de printer, dus de hele rol is verder weer goed, ook na een paar weken/maanden tot ik het weer eens even aan de printer laat zitten, ik heb ook ooit een rol vergoed gehad die direct nieuw van uit de sealing helemaal in kleine stukjes was gebroken, de hele rol dus.
Misschien wordt het broos door het daglicht/UV wat er bij mij op kan vallen, vocht zou eventueel kunnen, maar ik print het meeste PETG, en bewaard op dezelfde plaats gewoon open zonder box, en heb daar nergens last van, ook geen slechte print kwaliteit.
Geplaatst: 02/12/24, 19:44
door Rob52
Ik herken het fenomeen maar al te goed. Maar eerlijk gezegd heb ik er, nadat ik was overgestapt op PLA+ nooit meer last van gehad. Dus ik ben wel verbaasd over jouw post. Is het wel echt PLA+ zou je dan denken. Met vocht heeft het volgens mij niks te maken. UV misschien wel, maar binnen een dag is wel erg snel, dat had ik vroeger ook wel met standaard PLA maar tegenwoordig eigenlijk zelden of nooit. Als het al voorkomt dan zit de rol er al echt lang in, zeker niet binnen een dag.
Geplaatst: 02/12/24, 21:28
door Hardy
Is toch echt Esun PLA+ van 3D-wenshop, daar heb ik tot nu toe altijd PLA+ besteld, alleen de volledige vergoede rol destijds was ook van Esun, maar wel van een aanbieding op Amazon, ik kreeg mijn geld toen terug.
Geplaatst: 02/12/24, 21:39
door Wim62
Misschien is het een niet zo'n goede rol .
Hebt je het ook geprobeerd met een andere Esun + filament ?
Geplaatst: 02/12/24, 22:16
door PrintEngineer
Een aantal maanden geleden heb ik behoorlijk mijn best gedaan om de eigenschappen van PLA in kaart te brengen. En tot nu toe heb ik nog geen andere oorzaak voor het bros worden kunnen vinden dan de invloed van vocht. Mocht je er toch achter komen welk ander effect dit veroorzaakt ben ik uitermate geïnteresseerd en bewijs je er wereldwijd miljoenen hobbyisten een dienst mee
Geplaatst: 02/12/24, 22:21
door Hardy
Ik heb wel dit gevonden, voor wat het waard is.
Geplaatst: 03/12/24, 06:43
door PrintEngineer
Interessant verhaal wat je prima zelf kunt simuleren. Ga binnenkort eens een kleine testopstelling bouwen en een stukje PLA van de rol onder stress brengen. Puur om proefondervindelijk vast te stellen wat er gebeurd. Als het dan makkelijk breekt is dit waarschijnlijk de verklaring
Geplaatst: 03/12/24, 09:09
door Hardy
Ik ben benieuwd!!
Geplaatst: 16/12/24, 22:45
door Dirk
Denk dat dit wel kan kloppen, kwam na een maand geen gebruik meer te maken van de 3d printer,
waar de rol PLA is blijven opstaan, had ik dat euvel van het afbreken (broosheid) van het filament tegen.
Echter na een deel *- 1 omwenteling van de rol dat afbrak, nadat dat deel er af was, geen enkel verder probleem meer gehad met die rol.
Daarom denk ik ook dat het ergens zou kunnen wijzen naar die stressgevoeligheid o.i.d. dat in het filament opgeslagen kan zijn zoals men vermoed.
Mijn ervaring in deze hoor, ben misschien helemaal niet juist, een opheldering zal er ter zijner tijd wel komen.

Geplaatst: 17/12/24, 17:07
door NineLizards
Hardy schreef: ↑02/12/24, 16:47
Zo vond ik zojuist mijn PLA+ filament terug aan mijn printer, terwijl ik daar gisteren nog een paar uur mee geprint heb, is mij al wel vaker gebeurt, maar nu al na één dag, de echte oorzaak heb ik nog niet echt kunnen vinden ergens.
PLA+probleem.jpg
Ik heb dit geconstateerd bij PLA welke vochtig heeft gelegen, maar ook bij droog maar oud PLA. Ik vermoed dat het afwikkelen allerlei interne spanningen geeft. Het PLA wil terug keren naar de oorspronkelijke vorm, en breekt dan na een tijdje op het zwakste punt.
Vocht, UV, en variabele temrperaturen lijken de kans op breken te vergroten.
Een dryer werkt gedeeltelijk. Ik kon met ouder PLA in mijn X1C printen wanneer ik het vanuit de dryer printte, maar liet ik het (na het drogen) gewoon zitten dan brak het net zo als bij jouw. (En da's niet leuk in een core XY printer.)
Geplaatst: 17/12/24, 17:36
door Hardy
Oud is/was het PLA niet, de rol van Amazon destijds was nog mooi vacuüm afgesloten en had al de nieuwe kartonnen spoel die toen net door Esun was ingevoerd, deze rol was in zijn geheel gebroken in kleine stukjes, dus niet alleen het afgerolde gedeelte zoals het nu was, de rol die ik zo pas van 3D-wenshop kreeg zat nog op de plastic spoel, dus is ouder, en vocht kan eigenlijk ook niet, het stress verhaal is nog het meest aannemelijk volgens mij.

- PXL_20240225_115730893.jpg (113.36 KiB) 4497 keer bekeken
Geplaatst: 17/12/24, 18:30
door PrintEngineer
De stress theorie is in veel gevallen van toepassing. In wetenschappelijke literatuur heb ik hier onlangs bevestiging voor gevonden. Wat ik er uit heb kunnen opmaken is het een moleculair aspect
Geplaatst: 17/12/24, 19:08
door Rob52
NineLizards schreef: ↑17/12/24, 17:07
Ik kon met ouder PLA in mijn X1C printen wanneer ik het vanuit de dryer printte, maar liet ik het (na het drogen) gewoon zitten dan brak het net zo als bij jouw. (En da's niet leuk in een core XY printer.)
Waarom zou dat een groter probleem zijn bij een CoreXY printer? Ik heb ook een CoreXY printer en dat geeft op zich helemaal geen probleem. Tenzij het ergens in het hotend vast zit. Maar dat heeft op zich niets te maken met het feit of het een CoreXY printer of een ander type is.
Geplaatst: 17/12/24, 19:45
door Hardy
Ik heb ook beide, Catrtesian en CoreXY, problemen zijn bij beide gelijk

Geplaatst: 17/12/24, 20:17
door Wim62
Het zal waarschijnlijk ook kunnen zijn aan de temperatuur invloeden van de ruimte waar het zich bevind , zonlicht .maar op mijn bed schuiver hebt ik er nog geen last van .
Vorig week had ik nog een rolletje PLA naar een psychiater gebracht en deze was helemaal oké

Geplaatst: 17/12/24, 20:32
door Hardy
Dus ook geen burn out?

Geplaatst: 18/12/24, 16:25
door NineLizards
Hardy schreef: ↑17/12/24, 19:45
Ik heb ook beide, Catrtesian en CoreXY, problemen zijn bij beide gelijk
Als je pech hebt, dan is de draad op meerdere plaatsen gebroken, en daarvoor moest ik wat zaakjes loshalen. Zou iets makkelijker zijn geweest bij een bedslinger denk it.
Toegevoegd in 6 minuten 58 secondes:
Hardy schreef: ↑17/12/24, 17:36
Oud is/was het PLA niet
Je weet natuurlijk nooit hoe lang het al in de fabriek heeft rondgeslingerd... of bij Amazon.
Ouderdom lijkt een belangrijke factor te zijn, maar ook vocht, kleur (!), UV, temperatuur enzovoorts.
Ik had diverse oude rolletjes Dremel PLA, allemaal even oud en even slecht behandled

en daar was de kleur de belangrijkste factor... Al die restjes waren al een jaar of zeven, acht oud schat ik. Blauw was verschrikkelijk, rood een fractie beter, zwart het beste, maar ook dat brak om de haverklap. Kreeg het niet geprint in mijn X1C, maar kon er 'buitenom' in m'n oude 3D20 nog mee printen.
Idem voor twee rolletjes Apollo PLA, beide zwart. Eentje vijf jaar oud, in plastic, eentje vijf jaar oud, maar niet gesealed. De niet gesealde rol print
iets beter, maar het verschil is marginaal.
Een even oude rol van het zelfde PLA, goud, wel gesealed, print slechter dan de niet gesealde zwart.
Het lijkt dus een combo van alles, waarbij leeftijd en kleur (lees: samenstelling) de meeste impact hebben.
Geplaatst: 18/12/24, 18:07
door Hardy
NineLizards schreef: ↑18/12/24, 16:32
Zou iets makkelijker zijn geweest bij een bedslinger denk it.
?? Waar zit hier het verschil dan ?
Geplaatst: 18/12/24, 19:18
door PrintEngineer
Moleculaire stress is de belangrijkste factor bij het breken van PLA. Vocht speelt ook een rol maar veel minder dan gemiddeld word gedacht. Vocht speelt wel een rol bij het extruderen. Het veroorzaakt o.a. blobs en hechtingsproblemen maar maakt PLA niet extreem bros