Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Heel slim is het in ieder geval niet. Ik kijk om deze reden(en) ook naar alternatieven, en die komen er denk ik vanzelf wel want dit soort dingen worden natuurlijk met zo'n succesformule in rap tempo door de concurrentie in hun eigen modellijn(en) overgenomen/gekopieerd. En er zijn er al die dat hebben gedaan. Kijk maar naar Prusa met de Core One. Nadeel is dat die een stuk duurder is. Met de multi matrial optie is hij als als bouwpakket bijna 70% duurder dan de Bambu lab P1S met AMS. Daarbij is de Prusa dan weer gemakkelijker demonteerbaar. Ik kijk het allemaal nog maar eventjes aan. Voorlopig krijg ik de meeste prints nog aardig voor elkaar met de huidige printer.Bambulab ervaringen
Daarom ben ik ook voor prusa gegaan , zit gewoon goed in mekaar , geen poespas met een cloud of iets dergelijks .
je bepaald zelf wat voor slicer je wil .
makkelijk te repareren , Ik had de mk4 nu de mk4s en ik kan hem upgrade naar de core one , en ook naar mmu3 met 5 kleuren .
Oké dat kost allemaal wel wat maar dat hebt je ook wat .
je bepaald zelf wat voor slicer je wil .
makkelijk te repareren , Ik had de mk4 nu de mk4s en ik kan hem upgrade naar de core one , en ook naar mmu3 met 5 kleuren .
Oké dat kost allemaal wel wat maar dat hebt je ook wat .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
PrintEngineer
Verder dan een paar simpele printers zoals de Anet A6, CTC A13, Wanhao Duplicator I3 Plus en een Orcabot 0.43 ben ik nooit gekomen. Mede ook omdat ik wil kunnen sleutelen en dat bij de nieuwste generatie printers bijna onmogelijk word gemaakt. Vaak werken ze alleen met de firmware van de fabrikant en kan je firmware als Marlin niet eens gebruiken.
Sinds ik met mijn nieuwe baan en leven ben begonnen heb ik geen printer meer aangeraakt en loop dus ook niet vast in de ontwikkelingen die het zelf aan printers sleutelen probeert uit te bannen. Dus zo gezien heb ik geen probleem met hoe de 3D markt zich ontwikkeld
Sinds ik met mijn nieuwe baan en leven ben begonnen heb ik geen printer meer aangeraakt en loop dus ook niet vast in de ontwikkelingen die het zelf aan printers sleutelen probeert uit te bannen. Dus zo gezien heb ik geen probleem met hoe de 3D markt zich ontwikkeld
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Dat zie je verkeerd , er zijn genoeg moderne 3D printers waar je zelf lekker aan kunt sleutelen ook met software . maar voor een kwartje op de eerste rang gaan zitten is er tegenwoordig niet meer bij .
Mijn prusa is een ongeveer het zelfde qwa opbouw als een Anet A8 , alleen hebben ze hem beter en moderner gemaakt , en als je een kit van ze koopt moet je hem zelf helemaal schroefje voor schroefje in mekaar zetten . Dat noem ik sleutelen .
Maar het licht eraan wat je uit wil geven .
Mijn prusa is een ongeveer het zelfde qwa opbouw als een Anet A8 , alleen hebben ze hem beter en moderner gemaakt , en als je een kit van ze koopt moet je hem zelf helemaal schroefje voor schroefje in mekaar zetten . Dat noem ik sleutelen .
Maar het licht eraan wat je uit wil geven .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
PrintEngineer
Printers met een waarde van tussen de 1500 tot soms wel 4200 Euro vind ik persoonlijk geen sleutel printers meer. Een printer van een paar honderd Euro is daar omwille van de constructie veel geschikter voor. Ook printers met een volledig gesloten behuizing zijn geen echte sleutel printers. En ja, de Prusa die jij hebt staan leent zich nog om aan te sleutelen, maar kost weer dermate veel dat je er bijna niet meer aan durft te schroeven. Van de andere kant is het ook zo dat steeds minder mensen de vaardigheid of het inzicht missen om aan een printer te kunnen werken en doen hem maar weg als er iets aan mankeert. En dat heeft de industrie natuurlijk ook wel gezien
-
Kan je dan wel nog de printer op afstand bedienen?Wim62 schreef: ↑18/01/25, 12:38 Ik kwam dit tegen https://blog.bambulab.com/firmware-upda ... -system-2/
Ze willen schijnbaar het heft in eigen handen houden .
(als ik niet thuis ben bijvoorbeeld)
Ik bedien de printer heel vaak op afstand icm een ptz camera en een slimme stekker
Ja dat kan nog wel , maar de chinezen kijken wel mee wat je doet en kunnen op afstand jou printer beïnvloeden .
Toegevoegd in 10 minuten 16 secondes:
En dat jou printer destijds toen €100 koste en die van mijn € 700 heeft er niets mee te maken .
Het is maar net zo hoe technische en inzicht iemand heeft en is , en interesse heeft daar gaat het om .
Kijk er zijn twee groepen mensen die printen , 1- mensen die willen printen zinder sleutelen en 2- mensen die willen printen met sleutelen .
Mensen die alleen willen printen willen graag een plug & play printer , en die andere groep kiest graag voor een printer kit , en daar leer je het meeste van .
Toegevoegd in 10 minuten 16 secondes:
Dat is onzin wat je vertel , ik sleutel net zoveel aan mijn printer als jij aan die van jou toen die tijd .PrintEngineer schreef: ↑18/01/25, 18:34 Printers met een waarde van tussen de 1500 tot soms wel 4200 Euro vind ik persoonlijk geen sleutel printers meer. Een printer van een paar honderd Euro is daar omwille van de constructie veel geschikter voor. Ook printers met een volledig gesloten behuizing zijn geen echte sleutel printers. En ja, de Prusa die jij hebt staan leent zich nog om aan te sleutelen, maar kost weer dermate veel dat je er bijna niet meer aan durft te schroeven. Van de andere kant is het ook zo dat steeds minder mensen de vaardigheid of het inzicht missen om aan een printer te kunnen werken en doen hem maar weg als er iets aan mankeert. En dat heeft de industrie natuurlijk ook wel gezien
En dat jou printer destijds toen €100 koste en die van mijn € 700 heeft er niets mee te maken .
Het is maar net zo hoe technische en inzicht iemand heeft en is , en interesse heeft daar gaat het om .
Kijk er zijn twee groepen mensen die printen , 1- mensen die willen printen zinder sleutelen en 2- mensen die willen printen met sleutelen .
Mensen die alleen willen printen willen graag een plug & play printer , en die andere groep kiest graag voor een printer kit , en daar leer je het meeste van .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
En dan zijn er ook nog de mensen die willen printen en geen kant klare of bouwpakket willen kopen, maar helemaal zelf één bouwen, dus zelf ontwikkelen (wiel opnieuw uitvinden) en bouwen, om daarmee weer onderdelen te kunnen printen voor verbeteringen (tweaken) of om weer een betere te kunnen bouwen, om tenslotte die dan weer te gebruiken om nuttige gebruiksonderdelen te printen, dat is pas echt sleutelen volgens mij.

Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Sorry Hardy die was ik vergeten , maar je hebt helemaal gelijk .
Ik denk dat jij een van de weinige op dit form is die zelf zijn printer bouwt en met verschillende software .
Ik denk dat jij een van de weinige op dit form is die zelf zijn printer bouwt en met verschillende software .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
PrintEngineer
Dat was na de Orcabot ook mijn plan geweest. Zelf een complete printer ontwikkelen en bouwen. Maar dat gaat nooit meer gebeuren
Het is ook gewoon een stukje ontwikkeling door de tijd heen. En dingen gaan vandaag de dag erg snel. Vroeger bouwde en/of verbouwde veel mensen hun computer. Daar ging heel wat in om. Jaren lang was er de HCC in de Jaarbeurs, zelfs 4 dagen lang. En er was elk weekend wel ergens een computerbeurs in Nederland waar je je hart op kon halen (en geld uitgeven natuurlijk). In iedere plaats met een beetje omvang zaten wel meerdere computerzaken, nieuw of dump. Vandaag de dag zie je dat nog nauwelijks nog eentje want ze hebben geen bestaansrecht meer. De meeste mensen zijn alleen nog gebruiker en weten vaak amper wat er onder de motorkap van hun pc gebeurt. Sterker nog velen gebruiken hun pocket-pc (smartphone) voor alle dagelijkse dingen. Bij aanschaf van een nieuwe pc bouw ik hem nog steeds zelf, maar verder ben ik ook gewoon een gebruiker geworden (alleen met een beetje meer kennis van zaken).
Zo is het ook met 3D-printers een beetje aan de gang. Veel mensen die nu 3D-printen oppakken willen helemaal niks te maken hebben met gesleutel, afstellen, problemen oplossen, tweaken en noem maar op. Die willen gewoon wat printen. En dan mag het meestal meteen ook wat kosten, als ze er maar niet aan hoeven sleutelen en als er wat is willen ze wel dat iemand aan de andere kant van de telefoon hun probleem direct voor ze oplost. Het is iets dat men vooruitgang noemt. Of dat altijd allemaal positief is, is maar de vraag. Maar voor de meeste gebruikers zal het antwoord op deze vraag waarschijnlijk gewoon JA zijn.
Zo is het ook met 3D-printers een beetje aan de gang. Veel mensen die nu 3D-printen oppakken willen helemaal niks te maken hebben met gesleutel, afstellen, problemen oplossen, tweaken en noem maar op. Die willen gewoon wat printen. En dan mag het meestal meteen ook wat kosten, als ze er maar niet aan hoeven sleutelen en als er wat is willen ze wel dat iemand aan de andere kant van de telefoon hun probleem direct voor ze oplost. Het is iets dat men vooruitgang noemt. Of dat altijd allemaal positief is, is maar de vraag. Maar voor de meeste gebruikers zal het antwoord op deze vraag waarschijnlijk gewoon JA zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in