Ch3vr0n's Printjes

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#21

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dat afval is dus waar de PrusaXL zal uitschijnen. 5 extruders is 0 afval. 1 rol per nozzle, en die wordt 'afgeklemd' door een rubber lapje dat voorkomt er filament druipt. Een purge tower is ook niet nodig.

Maar ja prijskaartje is ook navenant.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#22

Bericht door Banditoz »

Je zult ook niet alle prints in meer kleuren printen en misschien kun je de purge lengtes ook nog wel verkorten.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Wim62
Berichten: 334
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#23

Bericht door Wim62 »

Ik hebt ergens gelezen (waar weet ik niet meer) dat als je met meerdere kleuren print met een Ams dat je meer als 30% aan filament verspild (weg kan gooien) .
Omdat hij dan naast z'n eigen print ook nog een blok erachter print in de zelfde kleuren om kleurmenging in de print te voorkomen .
Dan kan het toch een dure hobby worden .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#24

Bericht door Ch3vr0n »

Klopt, je hebt het over een purge tower. De functie daarvan is om te voorkomen dat je kleur vermenging hebt vb in het midden van een buitenwand bvb. Of in een detail van een print, da's ook waar de PrusaXL zal uitschijnen, m'n zen aparte extruders heb je dat probleem niet.

Nu dat is deels op te vangen met 'purge to infil' maar niet elke print is daar geschikt voor. Als er op de plaats waar bvb een kleur wissel moet gebeuren, maar 2mm aan infil ruimte is, en der is zo'n 10mm aan purge nodig dan kom je er uiteraard niet.

Mijn hoofddoel van deze setup is meer sneller printen, en met andere materialen zoals ABS en Nylon. De 1e modellen daarvoor liggen al vast en een rol van elk is besteld en onderweg. Wordt eerstdaags verwacht.

Maar ik ga iig weer zo'n ruimteschip printen en het gaat een pak sneller gaan dan weken van 17u printsessies.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#25

Bericht door 3DWim »

Probleem is eigenlijk dat je niet stilstaat dat bij meerdere kleuren elke "0,2" mm laagdikte je een wissel hebt als je de kleuren in het object hebt.
Maar het lijkt me gaaf om doorzichtige ramen te zien in een ruimteschip....

Ik heb 1x met de hand een kleurwissel gedaan, maar dan zie je wanneer er genoeg gepoept is om verder te gaan. Bij een automatisch proces gaat men aan de veilige kant zitten en zal je dus altijd meer verlies hebben.
Maar het laden en uitpoepen van die hoeveelheid zou voldoende moeten zijn dus een extra torentje bouwen lijkt mij overkill.

Maar misschien is het een idee om vele overdenkingen en opmerkingen over de bambulab een eigen topic te geven: Bambulab overpeinzingen.
Dan kan Ch3vr0n een eigen topic met ervaringen vullen ;-)
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#26

Bericht door Rob52 »

Dat vond/vind ik ook een groot probleem bij het meer kleuren printen. Wanneer je een print hebt die voor 90% uit 1 kleur bestaat moet er toch voor elke laag op de wipe tower geprint worden. Als dat niet zou worden gedaan zou de wipe tower een andere (lagere) hoogte krijgen. In principe zou dit sofwarematig op te lossen zijn als de wipe tower ver genoeg van de te printen objecten ligt en bij het verlagen van de printkop geen objecten aanraakt. Alleen heb ik deze optie nog nooit gezien. Het al eerder genoemde purge to infill is op dit moment eigenlijk nog de meest efficiënte oplossing. Maar zoals ook al genoemd, moet de infill dan wel toereikend zijn om dit goed te kunnen toepassen.

Al met al moet ik toch nog steeds constateren dat ik maar weinig dingen print waarbij ik echt een meer kleuren print binnen dezelfde laag noodzakelijk vind. Het komt natuurlijk wel voor, maar ik zie er tot nu toe meer nadelen in dan voordelen als het om de printer gaat.

Maar ik heb gezien dat er ook een goedkopere versie van de Bambu bestaat die mono is en geen behuizing heeft, maar wel later kan worden uitgebreid. De Bambu Lab P1P. Alhoewel hij wel wat andere voordelen mist zoals de hogere temperatuur voor het printbed. Maar voor wie dat niet perse nodig heeft is het een goed alternatief. En zeker een stuk betaalbaarder.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#27

Bericht door 3DWim »

Haha we gaan helemaal op de bamboe toer:
Nog goedkoper en volgens recenties niet echt slecht: de A1 mini.
Vastschroeven op een onderplaat en doos er omheen.
AMS light is wel heel anders en apart ontwerp.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#28

Bericht door Rob52 »

Heel apart.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 334
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#29

Bericht door Wim62 »

Straks zitten we allemaal onder de bamboe 🤣😂.
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#30

Bericht door Ch3vr0n »

Ik zou dan toch de P1S over de P1P aanbevelen. Nu, volgende printje klaar! in iets meer dan 5u. De poop chute in ludacris mode (500mm/sec), met de nodige defectjes van onderextrusie (waarschijnlijk door dat 230g nog niet hoog genoeg was om vlotjes te smelten aan die snelheid). De 1e 1,5cm is wel netjes. Nu ik ga er niet moeilijk over doen, het is tenslotte maar een opvangbakje, dus rekening houdend met de printsnelheid valt de printkwaliteit zeker nog zeer goed mee.
PXL_20231022_095920033.jpg
Volgend project wordt artistiek naakt model voor op dressoir, om de leefruimte wat aan te kleden :) (of uit te kleden, t'is maar hoe je het bekijkt)
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#31

Bericht door 3DWim »

Ch3vr0n schreef: 22/10/23, 13:51 De 1e 1,5cm is wel netjes.
Heb daarna de snelheid aangepast ?
Ik begrijp dat als je van printmodus (normaal, snel, crazy) verandert de instellingen niet aangepast worden?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten