3D Filament Recyclen

Wat vinden jullie van mijn volgende idee?

Algemeen forum
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 8 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Paco3D
Berichten: 3
Lid geworden op: 09/07/23, 14:27
Netherlands

3D Filament Recyclen

#1

Bericht door Paco3D »

Ik heb zelf een klein 3D print bedrijf (ik ga geen reclame dus de naam hou ik even voor mezelf), ik merk dat ik erg veel afval heb en dit gaat nu direct de plastic bak in. Dit vind ik in ieder geval zonde en heb een idee, het lijkt me een leuk avontuur om een inzamelpunt op te zetten voor 3D print afval en dit te recyclen en om te zetten in nieuw filament.

Wat is jullie mening hier over? Heel concreet, zouden jullie hier aan mee willen doen en jullie filament laten recyclen als ik hier mee van start ga? Wel een belangrijke toevoeging, ik wil dit opzetten als een non-profit om te zorgen dat we me z'n allen wat 'groener' kunnen printen.

Ik heb in principe al best veel uitgewerkt, maar ben vooral benieuwd of de echte hobbyisten en misschien bedrijven hier ook mee willen doen.

Bedankt voor het lezen in ieder geval, en hopelijk ook reacties!
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Ik hebt zoiets op het nl forum ook zoiets voor bij zien komen in het verleden .
Ik zou zeggen werkt het uit en we horen het tegen die tijd wel .
Zit er ook een voordeel voor ons dan aan ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Paco3D
Berichten: 3
Lid geworden op: 09/07/23, 14:27
Netherlands

#3

Bericht door Paco3D »

Hi Wim, het grote voordeel is natuurlijk het recyclebaar printen. Je krijgt filament terug voor je oude filament. Bijvoorbeeld met een spaarsysteem of iets dergelijks.
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#4

Bericht door Wim62 »

Moet het dan gesorteerd op kleur en type ingeleverd worden ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Paco3D
Berichten: 3
Lid geworden op: 09/07/23, 14:27
Netherlands

#5

Bericht door Paco3D »

Ja klopt. In de eerste fase alleen type, dan houd je het laagdrempelig, en als er meer animo is kan je altijd kijken of het anders moet.

Je hebt natuurlijk wel een stuk kwaliteitsbewaking, veel verschillende fillamenten zijn natuurlijk niet echt lekker te mengen. Als je Prusa combineerd met het huismerk van 123-3D zal dat natuurlijk niet 100% altijd dezelfde kwaliteit zijn. Dat is nog wel iets wat ik verder probeer uit te denken... En de vraag is ook natuurlijk, hoeveel maakt dat uit? Het idee is puur voortgekomen vanuit het maatschappelijke belang en omdat het me leuk lijkt er naast te faciliteren.
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#6

Bericht door Barbara »

Ik ben zeer zeker geïnteresseerd, laat maar horen wat je plan is.
(Laat ik de vuilniszak vol met PLA-afval nog even in de gang staan :D )
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#7

Bericht door 3DWim »

Paco3D schreef: 09/07/23, 16:59 In de eerste fase alleen type, ...
Uit ervaring weet ik dat je dan alleen maar de "kleur" zwart overhoud. Vooropgesteld dat de scheiding aan het begin erg goed gaat. PLA met tukjes ABS gaat het niet worden. Ook niet in zwart.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 476
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

Het is natuurlijk een nobel idee, maar niet nieuw en zoals Wim al schreef ook al eerder op het NL forum besproken. Helaas is het denk ik, om diverse praktische redenen een onhaalbaar plan als je het op amateurniveau wilt gaan toepassen.

Al genoemd is het gescheiden verzamelen. Komt natuurlijk kleur bij, maar ook kwaliteit. Waarom kiezen mensen voor een bepaald merk/leverancier? Omdat ze goede ervaring hebben met de kwaliteit en de continuïteit daarvan. Dat is iets dat je al heel moeilijk kunt gaan garanderen als je een mengelmoes van fabricaten wilt gaan recyclen. En hoe ga je er voor zorgen dat er geen vervuiling plaatsvindt met andere materialen. Je krijgt het zo goed mogelijk gescheiden toegeleverd, maar wie garandeert je dat er niet per ongeluk wat stukjes ABS of PetG tussen die berg PLA is gekomen. En elke andere denkbare vervuiling onderling. Want dan is je kwaliteit echt niet meer okay.

En dan de maatvoering. Dat is ook iets waar meer bij komt kijken dan de voorbeelden van doe-het-zelvers die op YT laten zien hoe je je filament kunt hergebruiken. (Als erg slecht voorbeeld is OWL in Duitsland daar een mooi fout voorbeeld van. Die leveren met regelmaat rollen filament die totaal niet voldoen aan welke kwaliteitsnorm ook. Zowel in homogeniteit van kleur als de maatvoering. Ik heb dit met diverse rollen uit eigen ervaring en op YT staat er ook genoeg van.)

Los van alle kwaliteitsperikelen heb je de praktijkkant van het inzamelen. Ik print nu al aardig wat jaren, maar mijn afval is relatief klein. Dan moet je dat dus allemaal op materiaal en per materiaal weer op kleur gaan scheiden. Erg omslachtig. En dan moet het uiteindelijk dus uit het hele land naar een centraal punt toekomen. Batterijen kan ik overal inleveren maar het gebruikte filament zal ik als een postpakketje moeten gaan opsturen. Wil dat een beetje rendabel gaan zijn dan moeten het toch aardig wat kilo's zijn voor je het gaat opsturen.

En dan wil je er weer wat van terug kopen? Dan zal er wel toevallig de juiste kleur en materiaal voorhanden moeten zijn. En garantie voor een zelfde kleur is met deze methode bijna onmogelijk om te geven omdat er niet gewerkt wordt met een basismateriaal en pigmenten die exact worden gemengd maar met een ratjetoe van afval. Maar stel dat er iets van je gading tussen zit, dan krijg je weer de verzendkosten de andere kant op. Maar zonder enige garantie voor kwaliteit enz. Waar zit dan de winst?

Kort om, leuke idealistische gedachten, die in de praktijk op deze schaal niet gaan werken. Ik zie er eigenlijk geen enkel voordeel in.

Maar in gelijksoortige vorm heb ik ditzelfde toen ook op het NL forum geschreven en we hebben er daarna nooit meer iets van vernomen.
Paco3D schreef: 09/07/23, 14:35 ..... ik merk dat ik erg veel afval heb en dit gaat nu direct de plastic bak in.
Als dat de plasticbak is die je bij de gemeente inlevert dan ben je al verkeerd bezig, want daar mag dit namelijk helemaal niet bij.
3DWim schreef: 09/07/23, 20:47
Paco3D schreef: 09/07/23, 16:59 In de eerste fase alleen type, ...
Uit ervaring weet ik dat je dan alleen maar de "kleur" zwart overhoud. Vooropgesteld dat de scheiding aan het begin erg goed gaat. PLA met tukjes ABS gaat het niet worden. Ook niet in zwart.
Nou, zwart zou ik het niet willen noemen, het is meer een "poepkleur" die richting zwart gaat. Voor echt zwart zitten er veel te veel andere (lichte) kleuren in vermengd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 327
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#9

Bericht door Wim62 »

Barbara schreef: 09/07/23, 20:09 (Laat ik de vuilniszak vol met PLA-afval nog even in de gang staan )
Dan wel op kleur sorteren AUB 🤣
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#10

Bericht door Barbara »

Paco, laat je door bovenstaande realistische verhaal niet ontmoedigen.
Er moet er 1 de eerste zijn. Inderdaad zijn er een heleboel hordes te nemen. Maar je hoeft problemen niet allemaal tegelijkertijd op te lossen en zeker ook niet in je eentje. Er zitten hier op het forum een boel knappe koppen die met je mee kunnen denken en werken.

'Een reis van 1000 mijl begint met de eerste stap.'

Toegevoegd in :
Paco, laat je door bovenstaande realistische verhaal niet ontmoedigen.
Er moet er 1 de eerste zijn. Inderdaad zijn er een heleboel hordes te nemen. Maar je hoeft problemen niet allemaal tegelijkertijd op te lossen en zeker ook niet in je eentje. Er zitten hier op het forum een boel knappe koppen die met je mee kunnen denken en werken.

'Een reis van 1000 mijl begint met de eerste stap.'
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten