Extruder skipt - van alles geprobeerd

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Marakus
Berichten: 5
Lid geworden op: 17/07/23, 15:33
Locatie: Ede
Netherlands

Extruder skipt - van alles geprobeerd

#1

Bericht door Marakus »

Goedemiddag, fijn dat ik met mijn vraag terecht kan!

Ik loop al een tijdje met een probleem waar ik niet uitkom en voordat ik onderdelen ga vernieuwen of iets dergelijks zou ik graag jullie tips krijgen die misschien al tot een oplossing leiden :)

Als volgt ik heb een Ender 3 V2 printer waarmee ik al behoorlijk wat geprint heb. Ten opzichte van de originele printer zijn de bedveren, metalen extruder en een micro swiss all metal hotend vervangen/geplaatst. Ook daarna heb ik telkens goed kunnen printen.

Na een tijdje niet echt geprint te hebben is er een probleem ontstaan dat er na een +- uurtje geen filament meer uit de nozzle komt daarvoor begint de extruder al te tikken. Als de print is afgebroken en de nozzle is afgekoeld kan ik na het opwarmen het filament er wel weer gewoon soepeltjes doorheen duwen. Het bed level is mijn inziens ook goed gezien de eerste X lagen gewoon goed zijn.

Ik ben uiteraard opzoek gegaan naar de oorzaak maar heb nog geen oplossing kunnen vinden. Wat heb ik gedaan of mijn inziens kunnen uitsluiten:
  • 1. Nozzle vervangen dat was al zolang niet gedaan dat dat sowieso wel een keertje mocht
  • 2. Extruder tandwiel vervangen daar zat al wat slijtage op dus mocht ook wel een keer
  • 3. Bowden tube vervangen
  • 4. Ondanks ik met dezelfde temperaturen print als voorheen ook hiermee andere temperaturen geprobeerd
  • 5. Ondanks ik dezelfde bestanden probeer te printen toch ook gespeeld met de intrek afstanden en snelheden etc.
Kortom ik weet het niet meer! :confusedgr:

Ik zou de extruder motor eventueel kunnen vervangen maar of dat dat de oplossing is?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen :)
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 61
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#2

Bericht door MaestroLmpio »

Het kan zijn dat na een uurtje de motor van de extruder warm wordt, waardoor deze een klein beetje meer stroom trekt. Als de stroominstelling van de motordriver dan te krap ingesteld is kan je dit probleem krijgen. Ik weet niet of de drivers van de Ender 3 V2 nog met een potmetertje worden ingesteld, of via de firmware.

Maar ik vermoed dat er bij u zoiets aan de hand is.

M.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Marakus
Berichten: 5
Lid geworden op: 17/07/23, 15:33
Locatie: Ede
Netherlands

#3

Bericht door Marakus »

Oke dat probleem ben ik nog niet eerder tegengekomen in mijn zoektochten :) kan het zijn dat zoiets gaande weg dan "ineens" ontstaat en zou dat dan wijzen op een defect in de extruder motor?
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 103
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#4

Bericht door Frits »

Voordat je het spul gaat slopen, zou ik eerst eens proberen die extruder extern wat te koelen met een simpel ventilatortje. Als dat enig aantoonbaar effect heeft, weet je wat er aan de hand is.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Marakus
Berichten: 5
Lid geworden op: 17/07/23, 15:33
Locatie: Ede
Netherlands

#5

Bericht door Marakus »

Goeie tip, ga ik proberen!
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 302
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#6

Bericht door 3DWim »

Afkoelen?
Als de extruder verstopt heeft dat te maken met afkoelen van materiaal.
Dat kan omdat de extruder niet meer op temperatuur is of blijft maar ook als er materiaal lekt naar plaatsen waar niet verwarmd wordt.
Dus ik zou daar zoeken.

Wat ook nog kan is dat er teveel materiaal doorgevoerd wordt en de extruder het niet weg krijgt > kalibratie uitvoeren.
Als het een kleine afwijking is die zich "ophoopt" na zeg een uurt dan zou ik daar ook eens naar kijken.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Marakus
Berichten: 5
Lid geworden op: 17/07/23, 15:33
Locatie: Ede
Netherlands

#7

Bericht door Marakus »

Mmm ook goeie tip! Van het weekend ga ik eerst de extruder calibreren en anders heb ik nog een extruder motor liggen die ik kan vervangen. Maar eerst het een dan het ander!
Banditoz
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#8

Bericht door Banditoz »

3DWim schreef: 18/07/23, 18:18 Afkoelen?
Als de extruder verstopt heeft dat te maken met afkoelen van materiaal.
Dat kan omdat de extruder niet meer op temperatuur is of blijft maar ook als er materiaal lekt naar plaatsen waar niet verwarmd wordt.
Hij bedoeld volgens mij de extrudermotor.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 100
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#9

Bericht door Puffeltje »

Wat ook een probleem kan zijn: retraction. Als dit veel en vaak achter elkaar gebeurt kan je heatcreep krijgen waardoor het soepel doorlopen van het filament steeds moeilijker gaat worden. Op den duur stopt de doorvoer.

Als je retraction aan hebt staan in je slicer zou je deze uit kunnen zetten en het ontwerp nog een keer slicen en printen.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast