Print breekt los van supports resin printer

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#41

Bericht door MaestroLmpio »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dan raad ik je nu even ten sterkste aan, een reiniging uit te voeren zoals ik hierboven heb aangegeven. Dan hopen dat je FEP de mishandeling overleeft heeft en dat er geen resin op je scherm gelekt is.

Na een mislukte print kunnen er dus kleine stukjes gecured resin in je vat rond zwemmen, alsook hetgene dat afbreekt blijft op je FEP kleven.

Als je dan een nieuwe print start zonder reinigen, plet je datgene dat uitgehard is tussen plaat en scherm. Dit kan je in het ergste geval een barst in je scherm opleveren, of je FEP perforeren waardoor er resin rechtstreeks op je scherm kan lekken.

Ik duim mee voor je dat er geen schade is aan je printer.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#42

Bericht door Rob52 »

Nu heb ik maar weinig geprint. Maar ik heb na elke print de resin gefilterd met een verffilter. Is een hoop werk. Maar het is bijna zeker dat ook, hoe goed je print ook lukt, dat er kleine stukjes uitgehard resin in het bad achterblijven. Wanneer je een gemiddelde slicebewerking doet zullen er toch altijd nog eilandjes zijn die pas gedetecteerd worden bij een slice op een hoger niveau of met speciale programma's zoals UV-tools. Die eilandjes verdwijnen naar de bodem of vermengen zich in het bad. Misschien is het iets te pietluttig, maar ik heb gezien hoe het FEP er nu al uitziet door al die stukjes. Laat staan als er echt grote stukken in achterblijven. Het is alleen nogal wat werk. Maar dat is nu eenmaal het andere werk dat bij een resin printer hoort.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#43

Bericht door Coco777 »

MaestroLmpio schreef: 22/09/23, 12:24 Dan raad ik je nu even ten sterkste aan, een reiniging uit te voeren zoals ik hierboven heb aangegeven. Dan hopen dat je FEP de mishandeling overleeft heeft en dat er geen resin op je scherm gelekt is.

Na een mislukte print kunnen er dus kleine stukjes gecured resin in je vat rond zwemmen, alsook hetgene dat afbreekt blijft op je FEP kleven.

Als je dan een nieuwe print start zonder reinigen, plet je datgene dat uitgehard is tussen plaat en scherm. Dit kan je in het ergste geval een barst in je scherm opleveren, of je FEP perforeren waardoor er resin rechtstreeks op je scherm kan lekken.

Ik duim mee voor je dat er geen schade is aan je printer.
Dat duimen moet je vaker doen, voor zover ik kan zien is de printer onbeschadigd. De FEP heeft in totaal 2 deuken en de plaat van de 20sec belichting is niet geheel vlak dus je verhaal is heel duidelijk bewezen. Dat wordt dus een nieuwe FEP regelen en dan verder testen. Heel erg bedankt voor alle hulp tot zover.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#44

Bericht door 3DWim »

Wat ik niet snap: staat er in de handleiding dan niets over hoe je wat moet doen bij zo'n printer?
Lijkt me essentieel als ik alles zo lees.

Plus voor mij nog een reden om nog niet in te stappen op dit soort printers....
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#45

Bericht door Coco777 »

De handleiding zegt inderdaad alleen hoe je de printer in gebruik neemt en het bed levelt, de rest zoek je zelf maar uit. Maar zelfs op YouTube gaat men niet verder dan hoe een voltooide print te reinigen maar nergens heb ik iets gevonden over het schoonmaken van de printer.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#46

Bericht door Rob52 »

Die aanwijzingen over schoonmaken zijn er wel. Ik heb het ook allemaal zelf uit- en opgezocht. Vraag me nu niet waar het stond, want dat is alweer even geleden. Maar ook ik heb die informatie niet uit de handleiding van de printer. Dat is eigenlijk wel een tekortkoming.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#47

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 24/09/23, 19:49 Dat is eigenlijk wel een tekortkoming.
Dat kan je wel stellen als het essentieel is voor de werking. Bij een recentelijk gekocht exemplaar zou ik dan schade nog "claimen" omdat ze er niets over verteld hebben.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#48

Bericht door Coco777 »

Sterker nog, mijn eerste Creality Halot One bleek een met een kapotte Z-as retour gestuurd exemplaar te zijn. Leverancier heeft mij netjes terugbetaald maar wilde de printer niet meer hebben, inmiddels heb ik die samen met een goed exemplaar die ik niet aan de praat kreeg (was vrijwel zeker hetzelfde probleem). Nu hoorde ik van de koper dat hij ontdekt had dat de reden dat de Z-as niet werkte was dat er hars in was gelopen waardoor alles als het ware vastgelijmd was geraakt. De beste man heeft alles gerepareerd en heeft zodoende nu 2 werkende printers voor een erg nette prijs erbij.
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#49

Bericht door MaestroLmpio »

Ik ben blij voor je dat er geen schade aan je printer is. Meestal staan er op de website van de fabrikant bij de FAQ of Q&A sectie videootjes over het onderhoud en reparaties aan de printer.

Resin printen heeft toch wat meer voeten in de aarde dan FDM.
Er zijn zeker enkele basiszaken die je zeker moet respecteren, anders kan je schade aan jezelf, je machine of het milieu berokkenen.

Ik heb geen ervaring met water washable resin, maar ik zou zeker het vuile water naar het containerpark brengen en niet in de gootsteen kieperen.

Draag altijd handschoenen wanneer je iets met resin doet, maakt niet uit wat.

Draag een FFP3 of koolstoffiltermasker bij het reinigen met IPA als je dat gebruikt.

Draag een bril bij het reinigen van een print zodat er niets in je ogen kan spetteren.

Resin, gebruikt IPA en ik vermoed het met resin vermengde water ook, is chemisch afval en moet zodoende afgevoerd worden.

Laat geen resin in je resin vat na een printsessie, filter altijd de resin alvorens in de fles te doen. Kijk na het leegmaken altijd de FEP goed na op beschadiging. Maak je FEP proper met zachte siliconen tools of papieren doeken.

Hou je printer proper, na elke sessie een goede reiniging binnen en buiten.

Flessen droog, en vooral donker bewaren

Laat mislukte prints ook curen in de UV lichtbak alvorens ze weg te gooien.

Ik doe mijn gebruikte IPA steeds door een koffiefilter in een bakje, en laat dit dan een week rusten. Na een week liggen alle resin deeltjes op de bodem en giet ik de IPA voorzichtig over in een ander bakje en gebruik ik deze weer voor de eerste spoelingen. de laatste spoeling doe ik met een heel klein beetje verse IPA.

Misschien kan je zo'n procedure ook met je vervuilde water volgen om zoveel mogelijk te herbruiken.....

Goed dat je niet teveel leergeld hebt verloren en ik wens je vele succesvolle prints toe, het zal wel iets beter gaan nu!

PS. Koop zeker een nFEP en geen gewone FEP. nFEP kleven niet zo hard aan de resin.
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Coco777
Berichten: 42
Lid geworden op: 23/11/22, 10:56
Locatie: Bij Veenendaal
Netherlands

#50

Bericht door Coco777 »

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dat alles wat niet uitgeharde resin bevat bij het chemisch afval moet wist ik gelukkig al, ik moet alleen nog een geschikte manier vinden om minder water te kunnen gebruiken, het regent in Nederland te vaak om het buiten te laten verdampen in het tank van de wash & cure station blijkt uit ervaring. Onderstaand mijn resin printer zoals die nu geplaatst is. Onderin beeld kun je een prullenbak zien waar ik het chemisch afval in verzamel en daarnaast de handschoenen in een 3D geprintte houder. Alle reserve materialen liggen achter de printer. Als ik aan het uitharden ben ligt er ook een donkere handdoek over de printer heen om per ongeluk uitharden te voorkomen.
Voor wat betreft luchtreiniging heb ik een aparte luchtreiniger in deze kast staan met koolstoffilter bovenop het Elegoo exemplaar in de printer.

Dat ik nFEP moet hebben had ik net gemist, ik heb vanmiddag FEP besteld. Die ga ik onthouden voor de volgende keer.

Op onderstaande foto heb ik het vat uit mijn printer gehaald waardoor er meer rommel voor de printer ligt terwijl hier normaal alleen spatels heb liggen. Die laatste wil ik nog in een eigen houder plaatsen aan het verwijderbare front waar ook de prullenbak en handschoenen aan vast zitten.
Bijlagen
IMG_20230924_220118_V.jpg
Beginnend met 3D printen. 1 Ender 3S1 en 1 Elegoo Mars 4 Max.
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#51

Bericht door Barbara »

Hallo Coco77,
Ik lees in het voorbijgaan dat je het water in je wasinstallatie wil laten verdampen.
NIET DOEN - Ik heb dat ook ooit per ongeluk gedaan (IPA) en ben dagen bezig geweest de boel weer schoon en draaiende te krijgen. het resin zet zich nl. ook af op de bewegende delen in de tank (en er zit meer resin in het water dan je denkt).
Overgieten in een oud doorzichtig bakje, uv erop, door een filter en dan kan volgens mij het water gewoon weer voor spoelen gebruikt worden en de drab bij het afval.

Voorkomen is beter dan schoonmaken.
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten