vreemde afwijking op xyz calibration

vreemde afwijking op xyz calibration

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Frits888
Berichten: 2
Lid geworden op: 09/11/23, 21:49
Netherlands

vreemde afwijking op xyz calibration

#1

Bericht door Frits888 »

Hallo beste 3d printeraars,

Ik heb een vraag over een afwijking die ik krijg bij het printen van een XYZ calbratie blokje. Het probleem speelt ook bij andere prints maar aan de hand van de foto wil ik laten zien waar ik tegen aan loop.
Ik gebruik een creality pro, die ik onlangs heb geupgraded met een sprite extruder pro, dual z axis kit en cr touch. Verder draait ie op Marlin 2.1.1

Zoals je op de foto kunt zien is de afwijking er maar aan een kant, op de foto heb ik de printrichting getekend.

Ik hoop dat iemand dit herkent en tips heet hoe dit op te lossen.

Alvast hartelijk dank!

groet
Bijlagen
xyz.JPG
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Heb je je extruder e-steps opnieuw gekalibreerd na de upgrade? Andere mogelijke oorzaark is retractie die opnieuw moet worden ingesteld
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#3

Bericht door Banditoz »

Ik dacht in eerste instantie ook aan een te hoge retractie waardoor er te laat weer filament uit komt als de nieuwe lijn begint. Sprite is direct drive en dan moet de retractie een stukje lager omdat je geen speling van een bowdentube hoeft op te vangen.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Dat van de retractie is juist bij een direct drive, maar je moet wel je e-steps opnieuw calibreren.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Hallo Frits,
Welkom op het forum. Hoe lang print je al en wat dan al zoal?
Hobby, werk ?

Probleem:
Dat is je Z-naad daar waar de extruder de andere kant opgaat.
Vaak dezelfde hoek op je printoppervlak.
Bij mijn Weistek is dit altijd linksonder (225grd).

In je snijsoftware kan je dit (waar) vaak opgeven: scherpste hoek, random etc.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#6

Bericht door Ch3vr0n »

Goeie opmerking, de z-naad. Misschien is het activeren van 'coasting' een optie en extra extruderen bij het einde van een laag net als je extra kan primen bij her begin ervan

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Los daarvan heeft hij ook under extrusion. Dus zoals Ch3vr0n al zei, de extruder kalibreren.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#8

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 10/11/23, 11:04 Los daarvan heeft hij ook under extrusion.
Correct maar als we toch doorgaan: wat voor materiaal, temperatuur gaat het zijn?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#9

Bericht door Banditoz »

Calibreren is altijd verstandig maar de underextrusion zit alleen aan het begin van de laag als ik het goed zie op de foto. Jebzou dan toch verwachten dat er verderop in de laag ook rare plekken zitten?
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Frits888
Berichten: 2
Lid geworden op: 09/11/23, 21:49
Netherlands

#10

Bericht door Frits888 »

Bedankt tot zover allemaal voor de reacties!!

Ik heb de E steps/mm opnieuw gecalibreerd er zat een afwijking van 1,5 mm in en heb dit inmiddels ook aangepast. Maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit anders zou dit probleem aan iedere zijde terug komen. Het is maar op een vlak dat er niet goed wordt geprint, alle andere zijden zien er prima uit. Ik ga nogmaals met deze nieuwe calibratie een blokje printen en kom hier op terug.

Ik print alleen met PLA op 210 graden, en eigenlijk alleen hobby matige dingetjes die van thingiverse afkomen.

Momenteel gebruik ik de ultimaker cura als slicer, zit daar ook de activering coasting in?
Dit stuk is voor mij niet helemaal helder "Goeie opmerking, de z-naad. Misschien is het activeren van 'coasting' een optie en extra extruderen bij het einde van een laag net als je extra kan primen bij her begin ervan" ☺
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten