Pagina 1 van 1

vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 09/11/23, 22:20
door Frits888
Hallo beste 3d printeraars,

Ik heb een vraag over een afwijking die ik krijg bij het printen van een XYZ calbratie blokje. Het probleem speelt ook bij andere prints maar aan de hand van de foto wil ik laten zien waar ik tegen aan loop.
Ik gebruik een creality pro, die ik onlangs heb geupgraded met een sprite extruder pro, dual z axis kit en cr touch. Verder draait ie op Marlin 2.1.1

Zoals je op de foto kunt zien is de afwijking er maar aan een kant, op de foto heb ik de printrichting getekend.

Ik hoop dat iemand dit herkent en tips heet hoe dit op te lossen.

Alvast hartelijk dank!

groet

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 09/11/23, 23:07
door Ch3vr0n
Heb je je extruder e-steps opnieuw gekalibreerd na de upgrade? Andere mogelijke oorzaark is retractie die opnieuw moet worden ingesteld

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 07:50
door Banditoz
Ik dacht in eerste instantie ook aan een te hoge retractie waardoor er te laat weer filament uit komt als de nieuwe lijn begint. Sprite is direct drive en dan moet de retractie een stukje lager omdat je geen speling van een bowdentube hoeft op te vangen.

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 09:30
door Ch3vr0n
Dat van de retractie is juist bij een direct drive, maar je moet wel je e-steps opnieuw calibreren.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 09:53
door 3DWim
Hallo Frits,
Welkom op het forum. Hoe lang print je al en wat dan al zoal?
Hobby, werk ?

Probleem:
Dat is je Z-naad daar waar de extruder de andere kant opgaat.
Vaak dezelfde hoek op je printoppervlak.
Bij mijn Weistek is dit altijd linksonder (225grd).

In je snijsoftware kan je dit (waar) vaak opgeven: scherpste hoek, random etc.

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 10:38
door Ch3vr0n
Goeie opmerking, de z-naad. Misschien is het activeren van 'coasting' een optie en extra extruderen bij het einde van een laag net als je extra kan primen bij her begin ervan

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk



Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 11:04
door Rob52
Los daarvan heeft hij ook under extrusion. Dus zoals Ch3vr0n al zei, de extruder kalibreren.

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 17:16
door 3DWim
Rob52 schreef: 10/11/23, 11:04 Los daarvan heeft hij ook under extrusion.
Correct maar als we toch doorgaan: wat voor materiaal, temperatuur gaat het zijn?

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 20:34
door Banditoz
Calibreren is altijd verstandig maar de underextrusion zit alleen aan het begin van de laag als ik het goed zie op de foto. Jebzou dan toch verwachten dat er verderop in de laag ook rare plekken zitten?

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 21:11
door Frits888
Bedankt tot zover allemaal voor de reacties!!

Ik heb de E steps/mm opnieuw gecalibreerd er zat een afwijking van 1,5 mm in en heb dit inmiddels ook aangepast. Maar ik vermoed dat daar het probleem niet zit anders zou dit probleem aan iedere zijde terug komen. Het is maar op een vlak dat er niet goed wordt geprint, alle andere zijden zien er prima uit. Ik ga nogmaals met deze nieuwe calibratie een blokje printen en kom hier op terug.

Ik print alleen met PLA op 210 graden, en eigenlijk alleen hobby matige dingetjes die van thingiverse afkomen.

Momenteel gebruik ik de ultimaker cura als slicer, zit daar ook de activering coasting in?
Dit stuk is voor mij niet helemaal helder "Goeie opmerking, de z-naad. Misschien is het activeren van 'coasting' een optie en extra extruderen bij het einde van een laag net als je extra kan primen bij her begin ervan" ☺

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 22:04
door 3DWim
Oh, en belangrijk: schrijf op wat je verandert, oude en nieuwe instelling en verander niet te veel in 1x.
Z-naad is Z-naad en
coasting is coasting. Zijn 2 verschillende dingen.

Re: vreemde afwijking op xyz calibration

Geplaatst: 10/11/23, 23:36
door Banditoz
Als je de z-naad op random zet (staat nu op sharpest corner/scherpste hoek lijkt het) dan zouden de problemen verdeeld moeten worden over verschillende locaties van je cube. Als dat zo is denk ik toch dat je retraction verkeerd staat.