Soorten filament

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Ron68
Berichten: 15
Lid geworden op: 10/11/23, 23:12
Netherlands

Soorten filament

#1

Bericht door Ron68 »

Hoi
Ik ben bezig om mijn eerste spullen uit te zoeken
Nu heb ik al een hoop informatie verzameld en wil beginnen met een spoel ABS
Dit omdat het wat sterker wordt volgens de beschrijvingen
Nu zie ik hier veel verschillende merken in zoals
Jupiter
Real
Basf
Dremel
Polymaker
Esun
Zit hier nu echt veel verschil in of moet ik gewoon voor de goedkoopste gaan van Jupiter?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Tegenwoordig valt het verschil in kwaliteit van de merk filamenten wel mee. Ik zou echter toch eerst ervaring op gaan doen met PLA. In het begin zul je genoeg valkuilen tegenkomen die je moet zien op te lossen en met ABS zijn dat er alleen maar meer. Het is ook beter voor je zelfvertrouwen als je ervaring opdoet met PLA aangezien daar dingen veel sneller een goed resultaat mee geven. Maar goed uiteindelijk moet je dat natuurlijk zelf weten.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ron68
Berichten: 15
Lid geworden op: 10/11/23, 23:12
Netherlands

#3

Bericht door Ron68 »

Oke Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Je moet ook even kijken waarvoor je geprinte dingen gaat gebruiken. Heel veel (gebruiks)voorwerpen kunnen goed worden gefabriceerd uit PLA. Maar er zijn inderdaad ook dingen die je liever uit PetG of ABS maakt. En dan de specials buiten beschouwing gelaten. Alhoewel TPU (flexibel) toch ook wel aardig wat voordelen en toepassingen heeft.

Zelf heb ik ook rollen ABS liggen, maar gebruik die vrij weinig omdat meestal PLA of soms PetG voldoet. En voor de flexibele toepassingen uiteraard TPU.

Bij PLA is het meestal niet eens de sterkte die het probleem geeft maar eerder de inzetbare temperatuur. Bij PLA heb je bij 50+ graden al snel een probleem, bij ABS is dat 110 graden. Dat scheelt nogal. PetG zit er wat tussenin en zit een graad of 15 boven die van PLA. Ik heb het niet over de precieze vloeitemperatuur van de materialen want die verschilt per merk en type vaak ook nog wel wat.

Ga je ABS inzetten in een zon- en/of UV-rijke omgeving en gebruik je kleuren anders dan wit (ja, ik weet het, wit is geen kleur en zwart ook niet ;) ) dan zou je mogelijk beter ASA kunnen inzetten. Dat is vergelijkbaar met ABS maar UV bestendig. Een ander voordeel van ABS is dat je voorwerpen met een aceton dampbad de oppervlakte mooi glad kunt maken waardoor printlijnen zo goed als onzichtbaar kunnen worden gemaakt.

Een nadeel van ABS is dat het tijdens het bewaren veel sneller vocht aantrekt/opneemt en vaak voor gebruik eerst langdurig in een oven moet worden gedroogd. Dat had het vroegere PLA ook wat last van, maar met het huidige PLA+ merk ik daar echter nooit meer iets van. PetG wil ook nog wel eens vocht opnemen en moeten worden gedroogd voor ik het gebruik. Verder moet je bij ABS een printbed tot ca 100 graden verwarmen en is een omkasting een voordeel. Niet perse noodzakelijk maar het is wel een groot voordeel om problemen met tocht of koude omgeving te voorkomen. Ik print ABS zonder omkasting, maar heb ook menig printje over moeten doen omdat het (deels) losliet door temperatuurverschillen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ron68
Berichten: 15
Lid geworden op: 10/11/23, 23:12
Netherlands

#5

Bericht door Ron68 »

Bedankt voor de info
Ik wist ook niet dat ABS sneller vocht aan trekt Weer wat geleerd
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#6

Bericht door Barbara »

Nog iets over ABS, voor de volledigheid.
ABS is zeer zeker niet geschikt om als beginneling mee te starten.
Het hygroscopische karakter van dit spul is al genoemd.
ABS is ook zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen en tocht en kan daarom het beste geprint worden in een ruimte waar de omstandigheden zeer gecontroleerd zijn (niet steeds deur open en zo).
Ook zijn de dampen die vrijkomen bij het printen met ABS giftig.
Als je ABS veilig wilt printen heb je een omsloten printer nodig voor kleine prints die je af en toe maakt.
Ga je veel met ABS printen is afzuiging naar buiten bijna een must.
Tegenwoordig heb je goede alternatieven voor ABS die een stuk makkelijker printen en niet zo giftig zijn.
Kijk maar eens naar PLA+ en PETG, de verschillen in sterkte met ABS zijn tegenwoordig erg klein, terwijl deze materialen veel makkelijker te verwerken zijn.

Net zoals Rob52 adviseer ik je om met PLA te beginnen om het printen en je printer te leren kennen.
Daarna is er altijd tijd en ruimte om naar meer exotischere materialen te grijpen.

Veel plezier
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#7

Bericht door 3DWim »

Ik wil geen percentage noemen maar om nu bij voorbaat te stellen dat ABS sterker is is wat voorbarig.

Het begin is een goed ontwerp.
Vraag is dus: ga je zelf ontwerpen of wat wil je eigenlijk gaan printen ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

3DWim schreef: 12/11/23, 20:25 Ik wil geen percentage noemen maar om nu bij voorbaat te stellen dat ABS sterker is is wat voorbarig.
Inderdaad, er zijn diverse vergelijkingstesten op YT te vinden. Het "grappige" is alleen, dat afhankelijk van hoe en onder welke omstandigheden er getest wordt, de sterkte de ene maal gunstiger uitvalt voor ABS en de andere keer weer voor PLA. Daarbij moet er ook nog onderscheid gemaakt worden tussen trekkracht, druk en kracht van versmelting tussen de lagen. 1 ding is in ieder geval wel zeker en dat bij beide geldt dat een 100% infill vele malen sterker is dan een object met 50% infill. Dus, zoals al eerder aangehaald, als de temperatuur geen roet in het eten gooit dan kan PLA in heel veel gevallen goed voldoen voor veel toepassingen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten