Print stl bestand niet Onderwerp is opgelost

Afdrukken

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 6 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
marssssssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 19/11/23, 09:56
Netherlands

Print stl bestand niet

#1

Bericht door marssssssie »

Goedendag,

Ik heb net een nieuwe printer gekocht, een Creality Ender 3, ik ben echt compleet nieuw met 3D printen, dus ik zal nog wel veel fouten maken.

Nu heb ik hem in elkaar gezet en dat is goed gegaan, nu is er een testprint gedaan en dat ging eigenlijk ook goed.

Maar nu heb ik een tekening gemaakt op tinkercat, opgeslagen als stl bestand en gedropt op usb (microcard).

Als ik wil gaan printen gebeurt er eigenlijk niks, zie wel bestand staan, en hij vraagt of ik die wil printen, maar daar blijft het eigenlijk bij.

Nu heb ik een andere 3D tekening gepakt van internet, en ook die herkent hj niet.

Is er hier misschien iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

Ik heb een bestandje bijgevoegd.

Dank je wel in ieder geval.
Bijlagen
Sizzling Juttuli.stl
(31.14 KiB) 13 keer gedownload
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Die stl bestanden moet je eerst door een slicer heen halen en die maakt er een g-code van .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
marssssssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 19/11/23, 09:56
Netherlands

#3

Bericht door marssssssie »

heb je daar ook makkelijke programmatjes voor dan? het is best lastig, en ik heb deze tekening gemaakt op Tinkercard, daar kan dat zeker niet?

ik heb dat nog nooit gedaan...mijn Engels heeft nog wel eens wat haperingen, dat maakt het bij de uitgebreidere programma's wat lastig.

Dank je wel voor antwoordt.
Wim62
Berichten: 332
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#4

Bericht door Wim62 »

Bij je Creality Ender 3 is een SD kaart mee geleverd en als het goed is staat daar een slicer op .
Die moet je installeren op je computer/laptop .

Maar je kunt beter de slicer van ultimaker cura gebruiken , die is beter dan die van Creality dat is een hele oude versie .
Je kan beide instellen in het Nederlands .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Je zal net als het andere nieuwe lid met problemen zelf wat studie moeten gaan doen in de 3D wereld.
het feit dat je niet gezien, gelezen hebt dat je een snijprogramma nodig hebt zegt mij dat je nog niet aan het (fysieke) printen toe bent. verdiep je eerst in hoe 3D printen werkt, zelfstudie en dan kunnen we je verder helpen.

En om er één te verklappen: een simpel snijprogramma bestaat in mijn ogen niet.
Cura is de meest gebruikte, buiten specifieke merk gebonden programma's.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
marssssssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 19/11/23, 09:56
Netherlands

#6

Bericht door marssssssie »

Ik doe ook wel zelfstudie, maar je moet wel weten waar je moet beginnen, uiteindelijk kom ik er wel uit met wat hulp, en idd het zal niet zonder slag of stoot gaan...maar ja, het is een leuke hobby waar je leuke dingen mee kunt maken, bedankt iig
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#7

Bericht door Banditoz »

Je stl bestand is de basis en je slicer programma (cura, prusaslicer, orcalsicer of die van creality) maakt daar dan een gcode bestand van die je printer per laagje verteld waar en wanneer alles moet bewegen. Dat is het in een notendop. Ik heb nu 4 jaar een 3d printer en heb voor ik de eerste kocht zeker 3 maanden youtube zitten kijken voor het opbouwen van de printer, het calibreren van bed, extruder etc. en toen pas echt begonnen. Inmiddels is die printer (ender 3 pro) alleen nog het frame en de steppermotoren origineel en de 2e printer (ender 5 pro) idem. Als het goed is komt dinsdag printer 3 (creality k1). Daar weet ik al van dat als hij heel aankomt de firmware vrij snel vervangen wordt en ook dat heb ik al redelijk bestudeerd op youptjoep. Kortom, internet helpt heeeeel veel en als het dan niet lukt dan is het het beste om je vraag met fotos of filmpjes te ondersteunen. Dat zegt vaak meer dan 1000 woorden. En hier zitten genoeg mensen met veel ervaring en door scahde en schande wijzer geworden om je dan te helpen in de goede richting.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
marssssssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 19/11/23, 09:56
Netherlands

#8

Bericht door marssssssie »

Thnx voor antwoordt, ik probeer ook heel veel youtube te kijken en te google, ik heb nu door het omzetten naar gcode en op het moment print hij, of het goed blijft gaan is nog even de vraag,.

Ik heb gister wel de test print gedaan, en die was goed, geen gekkigheid erin.

Nu ik een beetje (echt een heel klein beetje) weet kan ik verder gaan lezen en kijken, ik wil de printer gebruiken om mallen te maken voor mijn werk, ik giet lood en las lood voor deurstoppers, en boekensteunen en alles wat gegoten kan worden.

Ik ga eerdaags beginnen hoe het zit met instellen alles wat daar mee

Dankzij jullie antwoorden print hij nu, heel blij mee.

Voorlopig print of probeerr ik alleen maar basic dingen te printen om te oefenen.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#9

Bericht door 3DWim »

marssssssie schreef: 19/11/23, 13:15 ik wil de printer gebruiken om mallen te maken voor mijn werk, ik giet lood
Hoe wil je dat gaan doen?
3d printers werken met een thermoplast, die wordt dus zacht bij hoge (>75grd) temperaturen.
Hoe wil je dan mallen maken voor gloeiend heet lood?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
MaestroLmpio
Berichten: 59
Lid geworden op: 18/12/22, 19:25
Locatie: Rond Mechelen BE
Belgium

#10

Bericht door MaestroLmpio »

Je kan met een 3D print het object printen en er dan met zand een gietmal rond maken…. Als de mal niet gedeeld kan worden branden sommige de PLA eruit met een brander, anderen gieten er gewoon over, is de temp hoog genoeg, verdampt de PLA wel…./
Ender 5+: BTT Octopus PRO; EBB42 via CAN; Bondtech Phase 4 DDXV3; Lineare rails XY & Klipper

Anycubic Photon Mono SE

Sculpfun S30 Pro Max 20W optical power laser machine
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten