Bizar idee?

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 4 months en 2 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 204
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

Bizar idee?

#1

Bericht door PrintEngineer »

Dat ik niet de doorsnee denker ben weten de meesten hier wel. Begin volgend jaar worden op het werk een aantal tafelmodel vacuumkamers vervangen. De oude kamers mogen de container in of door geïntereseerde werknemers worden meegenomen. Een 3D printer van het formaat Ender 3, Anet A6 e.d. passen daar prima in. Dus zat ik te denken - zou het printen onder vacuum misschien betere resultaten kunnen opleveren? Gezien het extreem lage vochtpercentage denk ik wel, maar hoe regel je in vacuum de part cooling? Dat is dus een dilemma. Op dit vraagstuk heb ik nu geen antwoord, en voordat ik een vacuümkamer mee naar huis ga nemen ben ik benieuwd of hier iemand is die iets zinnigs weet te zeggen over mijn hersenspinsel?
henryschippers2023
Berichten: 66
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

#2

Bericht door henryschippers2023 »

Als ze toch weg gegooid worden, is het het experiment zeker waard🤩 vraag of je ze mag apart zetten voordat ze echt weg zijn
Wim62
Berichten: 334
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer ik zou zeggen laat je bovenkamer maar eens flink werken .

Maar persoonlijk zie ik het nut er niet van in .
Wat moet het voordeel dan zijn ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 204
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#4

Bericht door PrintEngineer »

Een paar voordelen van vacuum zijn dat er geen vocht en zuurstof meer in de ruimte zit en de temperatuur blijft ontzettend stabiel. 3 factoren die normaalgesproken een belangrijke invloed hebben en er in vacuum dus niet meer zijn. Maar waar geen lucht is kan je ook niet koelen met een blower. Mogelijk lukt koelen wel met water als je het fijn kunt vernevelen. Afgelopen weekend heb ik nog een filmpje zitten bekijken waarbij een printer zo gemodificeerd werd dat hij onder water kon printen. Een mooi experiment die uiteindelijk goede resultaten opleverde. Over printen in een vacuum heb ik nog niets gevonden, dus zou dat ook een mooi experiment kunnen zijn
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

Jij gaat er dus vanuit dat je een absoluut vacuüm creëert. Als dat werkelijk zo is dan zal er inderdaad geen luchtverplaatsing zijn en ook geen geleiding dus ook geen inductieve koude- of warmte transformatie. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of je wel een absoluut vacuüm gaat bereiken. Zolang dat niet absoluut is blijven er mogelijkheden volgens de "normale" natuurkunde. Al zullen die afnemen naarmate het absolute vacuüm wordt bereikt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 204
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Vanuit mijn kalibratie achtergrond weet ik dat het absoluut vacuum op aarde nog nooit is bereikt. Daar houd de wetenschap al heel lang mee bezig en de techniek om daar te komen is nog niet ontwikkeld. De vacuumkamers die nu bij ons worden vervangen komen na 24 uur op ongeveer 22 micron wat nog steeds geen vacuum is. Maar met een waarde van 22 micron zitten er nog maar zeer weinig moleculen in de kamer. Je zult dus een ander bron moeten vinden die in ultra ijle lucht van 22 micron het materiaal voldoende kan koelen. Stikstof zou misschien kunnen maar daar weet ik dan weer niet genoeg van om te kunnen zeggen dat het kan werken. Daar moet je waarschijnlijk voor gestudeerd hebben
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Ook stikstof moet geleiding gebruiken om te koelen. Als er geen moleculen zijn is er ook geen geleiding. Daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 204
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#8

Bericht door PrintEngineer »

Dat vermoeden had ik ook maar nul zekerheid of het klopt. Nu ben ik wat op Google aan het zoeken naar informatie en kom dit tegen https://ivs-vacuum.nl/blog/de-ins ... oelen/ . Koelen met vacuum lijkt dus al een industriële oplossing te zijn
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Al met al gaat het we een beetje heel ver om een 3D-printje te maken. Het lukt mij althans nog uitstekend in mijn huidige omgeving van ca. 1 bar om mijn doel te bereiken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#10

Bericht door 3DWim »

Ik snap wel het idee: je krijgt iets gratis, kan ik er wat mee.
Maar volgens mij kost het vacuum trekken nogal wat energie, en laat dat nu ook één van de redenen zijn waarom mensen minder printen.

Plus: als ze op de zaak die kasten gebruiken moet er toch ook wel een collega rondlopen die wat info kan geven?

Wat kost de kalibratie van een fluke 5520 bij jullie?
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten