Op zoek naar de perfecte instellingen Onderwerp is opgelost

Perfecte print

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Mendydebruin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28/12/23, 09:27
Netherlands

Op zoek naar de perfecte instellingen

#1

Bericht door Mendydebruin »

Goedemiddag,

Ik heb onlangs voor het eerst een 3D printer aangeschaft om cutters te printen voor het maken van polymeerklei oorbellen. Ik loop alleen tegen een aantal dingen aan en ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

1. Hij heeft met bepaalde modellen last van het printen van de lijntjes, zie bijgevoegde foto. ik heb het profiel al aangepast naar 0.16 mm optimale profiel.
2. Ik hoop de snijranden nog dunner/scherper te maken, maar niet dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Als ik de wanden dunner maak, dan wordt het model te kwetsbaar. Ik zal een foto bijvoegen van een uitgesneden stuk klei waar je nog teveel snijvlak ziet.'

Maakt het nog verschil qua filament? Ik gebruik nu een matte.
En qua nozzle maat dat nog verschil? Voor de huidige modellen gebruik ik een 0.4.

Alvast heel heel erg bedankt!
Bijlagen
PXL_20231225_100836876.jpg
WhatsApp Image 2023-12-27 at 14.48.06.jpeg
WhatsApp Image 2023-12-25 at 08.49.56.jpeg
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Printen met een 0,4 mm nozzle geeft een beperking in de lijnbreedte. Die 0,16 die je noemt is de laagdikte en heeft weinig of geen invloed op de lijnbreedte. Je kunt een kleinere nozzle gaan gebruiken, dan kun je ook dunnere lijnen printen. Maar een kleinere nozzle betekent ook een (veel) langere printtijd. Maar je kunt eerst eens proberen om de optie dunne lijnen printen aan te zetten in Cura (of andere slicer). Voordat je gaat printen kun je in de voorbeeld weergave (van Cura) controleren of een lijn wel echt geprint gaat worden.

Een lijn wordt over het algemeen geprint zoals hij getekend is. Dus heb je een 0,4 mm lijn dan zal de printer met nozzle ook een 0,4 mm lijn printen. Is de lijn 0,2 mm dan print de printer hem niet omdat hij te dun is. Dan wil het dus wel soms helpen om die optie dunne lijnen printen aan te zetten, maar dit werkt niet altijd en zeker niet als de lijn (volgens Cura) te dun is. Maar dan krijg je waarschijnlijk toch een dikkere lijn dan getekend. Bij de meeste printers kun je een andere nozzle monteren van 0,2 of 0,3 mm. Sommige kun je ook van een 0,25 mm nozzle voorzien. Maar houd dan rekening met die langere printtijd. Het type filament kan uitmaken, maar ik denk dat het in dit geval weinig verschil zal geven. Dunnere randen zijn natuurlijk altijd kwetsbaarder ook al blijft de kwaliteit van de print verder hetzelfde.

Ik lees dat je het gebruikt voor het printen van mallen voor oorbellen. In dat geval zullen het, denk ik, niet gigantische objecten worden. Ik zie op de foto's geen maten, dus gok ik dat maar. Maar in dat geval zal een langere printduur bij een kleinere nozzle niet zo snel een probleem zijn omdat het niet leidt tot giga printtijden.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Mendydebruin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28/12/23, 09:27
Netherlands

#3

Bericht door Mendydebruin »

Bedankt @Rob52 ! Ik heb een Bambulab P1s en daar kan ik evt. wel een andere nozzle opzetten, dus misschien handig om dat eens te proberen. Ik gebruik ook het programma bambu studio. Qua printtijd maakt het voor mij niet zoveel uit. Het zijn inderdaad kleine elementen wat ik print. Alleen textuurrollers doen er ongeveer 6 uur over, maar daar is het probleem ook niet van toepassing.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#4

Bericht door 3DWim »

Hallo Mendy,

Ik zou geen kleinere nozzle gebruiken om dan nog dunner te gaan printen. Je materiaal is daar veel te stug voor en dat zal je mal alleen maar opbreken.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Mendydebruin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28/12/23, 09:27
Netherlands

#5

Bericht door Mendydebruin »

Hallo @3DWim

Bedankt voor je reactie. Dan wordt het dus nog kwetsbaarder, dat snap ik!
Heb je nog een tip om het wel een betere print te krijgen? Ook om de lijnen mooi te leggen?

Fijne avond!
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#6

Bericht door Ch3vr0n »

Bij de meeste slicers kan je de wanddikte apart instellen voor de buitenste rand (zichtbaar) en de binnenste wandlijnen (onzichtbaar). Je kan dus vb een 0.4mm nozzle gebruiken en instellen dat hij voor de buitenste wanden 0.2mm moet gebruiken (dan extrudeert de printer gewoon wat minder) en 0.4 voor de andere. Maar normaal moet je ook de snelheden waarmee wanden geprint worden apart kunnen instellen van de infil etc...
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#7

Bericht door 3DWim »

Mendydebruin schreef: 28/12/23, 15:39 Ik heb onlangs voor het eerst een 3D printer aangeschaft om cutters te printen voor het maken van polymeerklei oorbellen.
Ik zou mij eerst verdiepen in hoe 3D printers werken.
Voordat je van alles gaat aanpassen.
Begin bij het begin: waar komen de ontwerpen vandaan? Is het ontwerp wel 100%
Klei is taai en ik zie ingewikkelde ontwerpen.
Iets zegt me dat dat niet 123 met elkaar rijmt.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Mendydebruin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28/12/23, 09:27
Netherlands

#8

Bericht door Mendydebruin »

@3DWim Bedankt, de ontwerpen kloppen. Deze komen bij een bekende verkoopster vandaan. Daar kocht ik eerder de mallen/vormen kant en klaar. Polymeerklei valt mee en kan met PLA prima doorgedrukt worden. Het gaat mij meer om de puntjes op de i. Dus minder moeten polijsten van de vormen na het afbakken. Hoe fijnere snijrand hoe minder werk naderhand.

En het oog wil ook wat. De cutter doet zijn werk, maar voor het oog liggen de lijnen niet lekker, vandaar ook mijn vraag of er nog tips zijn. :)
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#9

Bericht door 3DWim »

Dat snap ik.
De gekochte mallen zijn dat ook 3D prints of is dat een heel ander materiaal?
Ik snap dat een scherpe rand, scherpere dus mooi ogende resultaten geeft, net als een scherp mes beter snijdt. De scherpe rand heeft, denk ik, wel een een einde qua printen.
Een dunne, kleiner dan 0,4mm brede rand, zal in het ontwerp moeten zitten.
Misschien is het een idee om eens zo'n ontwerp hier te posten zodat iedereen er naar kan kijken en wellicht iets kan verbeteren.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 199
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#10

Bericht door PrintEngineer »

Zoiets als de perfecte instellingen bestaat helaas niet. Je kunt natuurlijk wel de stap naar resin maken. Over het algemeen zijn resin prints veel gladder en vragen daardoor minder nabewerking. Qua maakvoering en precisie is resin ongegeveer gelijk met FDM printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten