Pagina 1 van 1

stringing

Geplaatst: 21/04/24, 18:41
door Toledo85
Daar ben ik weer...deze keer zit ik met stringing te kloten.
Hoe krijg ik dit nu helemaal weg???
Ik gebruik de orca slicer met een snapmaker j1 3d printer.
Zojuist een nieuwe rol Pla+ van Esun geplaast.
Maar blijf last houden van stringing als ik een retration tower print
Deze is op 0 mm retraction geprint maar als ik er een op 1,8 mm retraction print heb ik hetzelfde resultaat
paar weken terug heb ik op verschillende hoogtes tussen de o en 2 mm geprobeert maar overal stringing
Dus hoe kom ik aan de ideale instelingen?


Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-21 om 18.24.47_c29dbd1c.jpg

Re: stringing

Geplaatst: 21/04/24, 19:41
door Rob52
Als dit alles is na afloop even een vlammetje van een aansteker erlangs en klaar ben je. Er zal heus wel een oorzaak en oplossing zijn, maar als het sporadisch voorkomt dan doe ik het met het vlammetje. Ik zie het trouwens vaker voorkomen bij PetG dan bij PLA(+).

Re: stringing

Geplaatst: 21/04/24, 19:54
door PrintEngineer
Stringing kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. O.a door een te lage retraction distance, een te lage retraction speed, een te hoge print temperatuur of vocht in het filament. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Re: stringing

Geplaatst: 21/04/24, 19:59
door Frits
Dat vlammetje van Rob kun je ook vervangen door een hete soldeerbout er bij te houden.
Dan heb je meer controle over wat er wel en niet mag smelten. ;)

Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 18:19
door Toledo85
PrintEngineer schreef: 21/04/24, 19:54 Stringing kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. O.a door een te lage retraction distance, een te lage retraction speed, een te hoge print temperatuur of vocht in het filament. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Wat zou dan de juiste retraction distance en speed zijn dan?
speed heb ik op 30 mm/s staan en distance momenteel op 1,8 mm.
Ik print het pla momenteel op 210 graden.
Dit is met een nieuwe rol vers uit het plastic dus dan neem ik aan dat die gelijk te gebruiken is.
Ook heb ik nog een aantal rollen liggen die ik eerst 6 uur in de droger heb gehad maar ook dan heb ik nog last van stringing.

bedankt voor jullie reacties verder...met de aansteker los ik het momenteel indd op :D
maar zou het toch graag weg willen hebben als dat mogelijk is

Toegevoegd in 7 minuten 2 secondes:
instellingen forum.png
miss moet ik nog meer aanpassen

Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 19:14
door Rob52
Retractionafstand is afhankelijk van diverse factoren, maar het is niet snel te groot. Tenminste binnen bepaalde marges. O.a. hangt het af van de extruder. Is het een boden, dus met een teflon tube en de extruder op afstand van de printkop. Of is het een direct drive, dus met de extrudermotor direct op de printkop. Als het een directdrive betreft kan de afstand redelijk kort zijn aangezien er weinig of geen veerkracht in de toevoer zit. Is het een boden versie dan mag die afstand best groter zijn. Maar al met al zijn de marges best ruim.

Het instellen met een cijfer achter de komma is echt totaal zinloos. Voor een direct drive zou de optimale intrekafstand tussen de 1 en 5 mm liggen. Ik zet hem meestal op 2 of 3 mm. Meer stringing dan de intrekafstand wat groter houden, binnen de marge wel te verstaan. Bij een boden extruder zou de optimale intrekafstand tussen de 3 en 7 mm liggen. Dit ligt ook een beetje aan de lengte van de boden (teflon buis). Bij een hele lange boden is de intreklengte ook meestal groter. Ik zet hem bij een boden van zo'n 50 cm meestal op 5 á 6 mm. Een ander ding dat bij een boden van invloed kan zijn is de werkelijke binnendiameter van de teflonbuis. Hoe wijder deze is hoe groter de terugtrekafstand, dit omdat er meer "vering" mogelijk is. Je zou denken dat de binnendiameter altijd hetzelfde is, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval. Zeker niet als het een made in PRC is. Niet dat Chinees per definitie niet goed is, maar het viel me op dat daar nog wel eens wat variatie in voorkwam.

De intreksnelheid is ook van belang en hangt o.a. af van de printsnelheid, maar ook van de intrekafstand. Als de intrekafstand lang is en het volgende printpunt heel dichtbij kan een verhoging van de intreksnelheid noodzakelijk zijn. Er zijn op Thingiverse ook diverse tests voor beschikbaar.



Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 19:36
door Toledo85
@Rob52

Het betreft een direct drive (snapmaker J1).
Ik heb deze printer 2de hands overgenomen en de vorige eigenaar vertelde dat retraction niet hoger mocht dan 2mm,
Maar dit heb ik online indd nergens terug kunnen vinden.
Dus ik ga het eens proberen tussen de 2 en 5 mm
Moet ik verder nog wat veranderen aan de intreksnelheid...deze staan nu op 30mm/s

Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 19:57
door Frits
Die printtemperatuur van 210 zou ik verlagen naar 200. Daarmee print ik zelf al mijn verschillende PLA.

Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 20:45
door Rob52
Het blijft ook een beetje experimenteren. Maar de testobjecten kunnen je ook in de goede richting helpen.

Re: stringing

Geplaatst: 22/04/24, 23:17
door PrintEngineer
Zelf heb ik bij de direct drive retraction distance op 4 mm en de retraction speed op 25 mm/s staan. Voor mijn printers werkt dat prima, maar daar moet wel bij gezegd worden dat ik nooit boven de 100 mm/s print. En ik heb alle printers met zorg en aandacht gekalibreerd, zodat de basis voor alle variabelen altijd klopt

Re: stringing

Geplaatst: 23/04/24, 08:58
door Wim62
Die stringing is een slechte eigenschap van Esun pla+ .
Ik hebt er zelf ook last van als ik met Esun pla+ print gewoon even met een vlammetje of mesje erlangs .
En anders moet je ander pla filament gaan gebruiken .
suc6 .

Re: stringing

Geplaatst: 26/04/24, 15:21
door Toledo85
Welke Pla raden jullie aan dan,want ik krijg het maar niet weg

Re: stringing

Geplaatst: 26/04/24, 15:45
door Wim62
Welke PLA , dat is ook een beetje persoonlijk ,de een print graag met merk A terwijl de ander graag met merk B print .
Kijk op verschillende sites die filament verkopen of ze ook samples hebben , zo kun je goedkoop kijken wat het beste bij jou past .

Re: stringing

Geplaatst: 26/04/24, 21:52
door Banditoz
Wim62 schreef: 23/04/24, 08:58 Die stringing is een slechte eigenschap van Esun pla+ .
Ik hebt er zelf ook last van als ik met Esun pla+ print gewoon even met een vlammetje of mesje erlangs .
En anders moet je ander pla filament gaan gebruiken .
suc6 .
Ik heb al de nodige rollen esun pla+ weggeprint maar kan niet zeggen dat er veel stringing optreed. Ik print met de ender 3 en 5 rond de 200 graden tot 210 graden en op de K1 op 220 graden. Ook diverse kleuren al gebruikt.

Re: stringing

Geplaatst: 26/04/24, 22:28
door PrintEngineer
Waar ik mij vaker over verbaas is dat PLA op temperaturen van dik boven de 200°C wordt gebruikt. Zelf print ik PLA op max 200°C en meestal zelfs maar op 190°C. En dan vloeit het materiaal nog prima en is het ook niet nodig om de part cooler op 100% te laten lopen. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ik rare dingen doe door PLA onder de 200°C te verwerken

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 09:29
door Wim62
Natuurlijk is stringing te voorkomen , maar er zijn zoveel factoren die er invloed op hebben .
B.V. welke printer , welke printtemp , welke slicer , slicer instellingen , omgevings temp en het te printen model .
Dit zijn maar een paar voorbeelden , maar er zijn er zoveel die er kunnen voorkomen dat je teveel strining krijgt of hebt .
Ik hebt ook wel eens bij een bepaald model dat ik dan veel meer stringing hebt als bij een ander model , en terwijl ik de zelfde instellingen en het zelfde filament gebruikt .

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 09:50
door Rob52
Ik heb heel wat rollen ESun PLA+ liggen en heb nooit problemen met stringing. Ik print het meestal op 210 graden en dat is prima want ze geven zelf op een temperatuur tussen de 205 en 225 graden. Voor gewoon PLA, ook van ESun, ligt de temperatuur tussen de 190 en 210 graden. Ik gebruik tegenwoordig meestal PLA+, dat bevalt me beter en ik herken er dus niets in van meer stringing.

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 10:13
door Wim62
Deze zijn geprint met Esun + , olifant met Esun+ koud wit en dat kratje met Esun+ warm wit .
Beiden met kartonnen filament rollen .

20240427_100142.jpg
20240427_100349.jpg

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 12:33
door Banditoz
PrintEngineer schreef: 26/04/24, 22:28 Waar ik mij vaker over verbaas is dat PLA op temperaturen van dik boven de 200°C wordt gebruikt. Zelf print ik PLA op max 200°C en meestal zelfs maar op 190°C. En dan vloeit het materiaal nog prima en is het ook niet nodig om de part cooler op 100% te laten lopen. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ik rare dingen doe door PLA onder de 200°C te verwerken
Dat hangt bij mij een beetje af van de printsnelheid. De creality k1 print op halve snelheid nogsteeds een stuk sneller dan mijn ender 5 en daarom print ik daar warmer. Dat geeft een mooier resultaat. Op mijn ender 5 zit ik meestal op 200 maar wie zegt dat dat ook 200 is. Zit waarschijnlijk ook verschil in de thermistors. Ik kan wel pid tuning doen maar dat is alleen maar voor de schommeling. Ik heb geen materiaal om de temperatuur na te meten dus kijk ik naar een temptower of het printresultaat.

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 14:01
door PrintEngineer
Qua temperatuur weet ik tot op 0.5°C zeker dat de temperatuur klopt. Want ik heb wel de middelen om die goed te kalibreren. En nozzel is daarbij de temperatuur die ik kalibreer. Tenslotte moet daar de temperatuur kloppen. Op het werk heb ik vaker meltflow testen uitgevoerd met PLA van 123-3D en Real. Daaruit krijg je een goed beeld van hoe het PLA vloeit en bij welke temperatuur dat het beste gaat

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 15:29
door Rob52
Maar er zit verschil in de verwerkingstemperatuur van PLA en PLA+. Ik denk dat menigeen die + over het hoofd ziet.

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 17:17
door PrintEngineer
Dat denk ik ook, want PLA+ heeft toevoegingen die standaard PLA niet heeft

Re: stringing

Geplaatst: 27/04/24, 19:41
door Wim62
PrintEngineer schreef: 27/04/24, 14:01 Qua temperatuur weet ik tot op 0.5°C zeker dat de temperatuur klopt. Want ik heb wel de middelen om die goed te kalibreren. En nozzel is daarbij de temperatuur die ik kalibreer. Tenslotte moet daar de temperatuur kloppen. Op het werk heb ik vaker meltflow testen uitgevoerd met PLA van 123-3D en Real. Daaruit krijg je een goed beeld van hoe het PLA vloeit en bij welke temperatuur dat het beste gaat
Het onderwerp gaat over stringing van PLA+ en niet PLA .
Of ik hebt het verkeerd gelezen .😁