Pagina 1 van 1
K1 Max
Geplaatst: 23/07/24, 20:17
door Evert57
Was een complete leek op het 3d-print gebeuren, na een jaartje me een beetje ingewerkt te hebben met een creality Ender machine in maart van dit jaar een K1 Max gekocht.
Gewoon een genot om hiermee te werken totdat enkele dagen geleden er een probleem ontstond.... De machine print een x-aantal regels en ineens houd de toevoer van het filament op.
Eerste gedachte was...da's de extruder die hem ophangt....na een korte inspectie bleek dat ook het geval dus ff het probleem verhelpen zou je
denken....niks is minder waar, het probleem was hardnekkig...en om telkens de extruder eruit te halen is ook geen optie.
DUSSSS een nieuwe extruder gekocht en om het dan meteen goed te doen ook een setje nozzles..
Vol goede moed aan het werk.....en zowaar hij printte weer....efkes dan
Weer hetzelfde..enkele regels en dan geen filament toevoer....Maar nu bleek alles muurvast te zitten...filament niet meer "terug" te krijgen met de
NORMALE extrude methode...
Extruder losgeschroefd, maar was met geen mogelijkheid uit de kop te verwijderen...nog een keer extrude gedaan en zowaar, de extruder kwam netjes
naar boven via het filement als ware het een kabelbaan. Dus de extruder werkte naar behoren, maar het filament zit nu muurvast. Wat ik ook geprobeerd heb, zonder bruut geweld, krijg het probleem niet verholpen.
Omdat telkens de toevoer van filament stopt en de extruder naar behoren werkt denk nu dus dat de hotend al een tijdje bezig was om naar zijn grootje te gaan...dus dan maar dat ding bestellen en nu wachten op dat onderdeel.
Iemand toevallig bekend met dit probleem van de K1 Max, zo ja is mijn "oplossing/conclusie" juist en kan ik dit in de toekomst voorkomen.
Geen idee, maar ik zou het zomaar zelf veroorzaakt kunnen hebben.
Zou graag de ervaringen van andere K1 Max medegebruikers willen lezen...
M.v.g.
Evert
Re: K1 Max
Geplaatst: 23/07/24, 20:55
door PrintEngineer
Heb je de diameter van het filament al eens nagemeten? Als die niet gelijkmatig van dikte is kan het filament op eventuele verdikkingen vastlopen
Geplaatst: 23/07/24, 21:20
door Rob52
Zoek maar eens op internet. Komt vaker voor. Ik heb er alleen nog niet de oplossing voor gelezen, maar die zal ook wel ergens staan neem ik aan.
Geplaatst: 23/07/24, 23:24
door Banditoz
Bij de eerste serie van de k1 en k1 max was de extruder niet goed. Dit is bij latere printers wel opgelost. Ik hen een gewone k1 in december gekocht en die had al de nieuwere extruder. Hier heb ik tot nog toe geen problemen gehad. Heb er wel laatst een nieuw hotend ingezet zoals in de k1c met de lange-doorlopende nozzles omdat die makkelijker te wisselen zijn maar die kan in jouw k1 goed ook al standaard in zitten. Dit is volgens mij sinds de k1c uit is ook bij de max standaard.
Geplaatst: 24/07/24, 17:08
door 3DWim
Welkom,
Wat print je zo al?
Als je in maart een defecte (?) printer gekocht hebt zou ik toch echt eerst de verkoper aanspreken. Een jaar garantie is het minimum.
Geplaatst: 26/07/24, 21:58
door Banditoz
https://forum.creality.com/t/clicking-extruder/2431
Misschien dat je hier nog iets mee kunt? Dan weet je in ieder geval of je de nieuwe of oude hebt.
Geplaatst: 25/08/24, 18:21
door Evert57
Heb ondertussen de extruder en hotend vervangen. Bij de eerste print (met creality print 4) heeft de K1 MAX prima werk afgeleverd. Daarna 2e part geprint met creality slicer 5.1 en krijg filament feed probleem en een vastzitten in hotend. Dus maar weer aan het sleutelen. Daarna print gestart met creality print 4 tot ook hier de filament feedback ergens randomly stopt.
Garantie van creality nul komma nul, hun reactie is dat op deze onderdelen slechts 3 maanden garantie zit vanwege de kwetsbaarheid van de onderdelen. Dus voor een goede service moet je niet bij creality zijn.
Geplaatst: 25/08/24, 21:33
door Banditoz
Stopt de motor ook echt of pribeert hij wel filament door te voeren maar loopt het filament vast.
Geplaatst: 25/08/24, 21:36
door PrintEngineer
Is het niet zo dat er problemen waren met de eerste versie(s) van de K1 Max extruder? Daar moet toch genoeg informatie over te vinden zijn
Geplaatst: 25/08/24, 21:47
door Ch3vr0n
Klopt, die extruders zouden geplaagd geweest zijn met problemen, maar dat zou opgelost zijn na wijzigingen bij de nieuwe modellen, alleen is het de vraag of deze bij de eerdere of latere modellen hoort
Geplaatst: 26/08/24, 18:54
door Banditoz
Dat is te zien aan de kleur van de schroeven waarmee de getande wielen bevestigd zitten (binnenin). De oude is rood en de andere metaalkleur als ik het goed heb. Bij de nieuwe is de handle voor het ontkoppelen mat metaal en bij de oude meer glanzend.
Geplaatst: 16/04/25, 20:34
door 3DHKHuisduinen
Ik heb nu ongeveer een jaar de Creality K1 Max. In het begin bij het printen van grotere objecten veel problemen gehad. Telkens liep het filament vast in het tandwielkastje. Ook lekkage van filament. De onderdelen daarna uit elkaar krijgen was moeilijk tot onmogelijk. Een paar keer nieuwe onderdelen moeten bestellen.
Maar nu zijn alle problemen opgelost. Ook na ruim 10 uur printen geen problemen. De oplossing was eigenlijk enorm eenvoudig. Het probleem van de lekkage was waarschijnlijk dat ik de nozzle vastdraaide als hij koud was terwijl je deze vast moet draaien na het opwarmen tot ca. 220 graden. Het probleem van het vastlopen van het filament in het tandwielkastje bleek veroorzaakt te worden door het te warm en daardoor te zacht worden van het filament bij langdurende printopdrachten. Ik heb met de printer een paar blokjes gemaakt die het glazen deksel een klein stukje omhoog houden zodat de warme lucht bovenin de printerkast langs de randen weg kan. Nu de warmte aan de bovenzijde weg kan wordt het filament op weg naar het tandwielkastje niet meer te warm en loopt het niet meer vast in het tandwielkastje.
Geplaatst: 17/04/25, 09:48
door PrintEngineer
Je kunt ook nog overwegen om een kleine ventilator in een van de wanden van de printer te plaatsen. Een ventilator van 20 x 20 mm of 30 x 30 mm kan al heel veel warme lucht van binnen naar buiten verplaatsen en kan de deksel gewoon dicht blijven. Maar kom niet in de verleiding om koude lucht naar binnen te blazen
Geplaatst: 17/04/25, 11:55
door Wim62
Is het niet dat je dan met een te hoge temperaturen print ?
Geplaatst: 17/04/25, 15:48
door Ch3vr0n
Niet perse. Kan ook gewoon onvoldoende koeling zijn op een correcte print temp, of gewoon de binnenkant van de printer die te warm krijgt. Maar t'is iig classic heat creep
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Geplaatst: 18/04/25, 08:05
door PaulM
Ik ben nu ook al een paar maanden de gelukkige eigenaar van de K1 Max. Idem voor mijn zoon (we hebben samen eentje besteld) Let wel op dat als je een K1 Max koopt, het de geupgrade versie 2024 is! Als de webshop waar je deze koopt het niet specifiek vermeld en de prijs is relatief laag ==> vermijden want je krijgt hoogstwaarschijnlijk een oud en niet upgegraded stockmodel! En dan krijg je inderdaad de vermelde problemen.
Wij ondervinden deze problemen niet met onze K1 Max'en.
Enige wat we wel bijgekocht hebben is de Creality Pi dual filament dryer. Als je met hyper PLA print is dat noodzakelijk volgens mij. Als de rol hyper PLA een paar dagen uit de verpakking is, neemt ze zoveel vocht op dat je geen enkele print meer goed krijgt. Die dry box lost dat allemaal netjes op!
Geplaatst: 19/04/25, 22:50
door Banditoz
Ik heb een rol creality hyper pla naast de printer hangen in de huiskamer. Hangt er al 3 maanden en net nog een print gedaan. Pla valt wel mee daarin. Petg is een ander verhaal. Is wel merkafhankelijk heb ik het idee. Heb ooit een rol gehad die ik wel heb moeten drogen na een tijdje uit de verpakking te zijn maar dat was gewone pla.