Pagina 1 van 1
Print sessie van 2 dagen
Geplaatst: 09/09/24, 20:15
door ksch57
Voor het eerst een printsessie gestart welke naar verwachting ca 48 uur gaat duren.
Hopenlijk wordt mn vrouw niet boos en blijft mn endertje lekker doordraaien.
Willen jullie aub voor mij duimen?
Re: Print sessie van 2 dagen
Geplaatst: 09/09/24, 20:53
door Hardy

, maar wat moet het uiteindelijk worden?
Geplaatst: 09/09/24, 21:05
door ksch57
een bracket om een schakelpaneel in mn boot te kunnen monteren tbv walstroom aansluiting
Zelf ontworpen in Autodesk Fusion.
Geplaatst: 10/09/24, 00:12
door NineLizards
En wat voor materiaal print je het in?
Geplaatst: 11/09/24, 20:04
door ksch57
PLA
en de job is klaar!
Geplaatst: 11/09/24, 20:43
door Rob52
ksch57 schreef: 11/09/24, 20:04
en de job is klaar!
En waar is de foto dan?
Geplaatst: 11/09/24, 22:05
door ksch57
ik krijg de foto niet geupload, is kennelijk te groot en mn app om deze te verkleinen doet het niet meer, heb nu een andere app geladen
Geplaatst: 11/09/24, 22:32
door NineLizards
ksch57 schreef: 11/09/24, 20:04
PLA
en de job is klaar!
PLA in een boot?!?
Is het iets tijdelijks? Wanneer het permanent is zou ik het niet in PLA doen. PLA kan niet tegen hogere temperaturen, niet tegen chemicalien, en niet tegen zonlicht. Ik zou eerder ABS of PETG gebruiken.
Zitten er zekeringen, electronica, of andere electrische componenten in die heet kunnen worden bij sluiting, dan moet je evt. Fire Retardant materialen overwegen. Die zijn niet goedkoop, maar da's beter dan de boot in de fik...
Geplaatst: 12/09/24, 11:47
door ksch57
Zit ergens in de schaduw, op een koele plek en geen hete voorwerpen in de buurt. Het enige wat de bracket doet is het kastje in een mooi hoekje vastzetten in een hoekje met weinig bevestigings mogelijkheden. In een boot heb je heel veel schuine/rondlopende hoekjes.
tegen de tijd dat de PLA verouderd is zie ik wel weer. En dan maak ik het ding wel opnieuw met ABS en dan weet ik ook of dit wel goed past en praktisch is.
Geplaatst: 12/09/24, 12:22
door 3DWim
Mooi, de volgende keer dan ook even nadenken op welke zijde je gaat starten. Draai het 90grd en je hebt de ondersteuning niet nodig. Scheelt een dag printen...
Geplaatst: 12/09/24, 13:59
door ksch57
klopt, maar ik heb de deze printrichting met opzet zo gekozen zo dat de grootste kracht met de printrichting mee loopt.
Geplaatst: 12/09/24, 14:32
door NineLizards
ksch57 schreef: 12/09/24, 11:47
tegen de tijd dat de PLA verouderd is zie ik wel weer. En dan maak ik het ding wel opnieuw met ABS en dan weet ik ook of dit wel goed past en praktisch is.
Da's tussen de vijf en de tien jaar, vooral afhankelijk van de warmtelast. 4 jaar als er een warmtebron in zit.
Ik had een paar behuizingen geprint met Innofil FR (een PLA soort) en die zijn na een jaar of vijf ''knapperig' geworden door warmte (er zat een voeding in). Dan vallen ze spontaan als borstplaat uit elkaar.

Geplaatst: 12/09/24, 15:57
door PrintEngineer
Als je weet dat er een warmtebron is in de vorm van een voeding kan je er misschien beter een kleine ventilator bij plaatsen. Dan zal dit niet snel meer gebeuren
Geplaatst: 12/09/24, 17:11
door Rob52
3DWim schreef: 12/09/24, 12:22
Mooi, de volgende keer dan ook even nadenken op welke zijde je gaat starten. Draai het 90grd en je hebt de ondersteuning niet nodig. Scheelt een dag printen...
En met de functie
Auto Orientation in Cura hoef je daar zelfs zelf niet over na te denken.
Geplaatst: 12/09/24, 17:34
door NineLizards
PrintEngineer schreef: 12/09/24, 15:57
Als je weet dat er een warmtebron is in de vorm van een voeding kan je er misschien beter een kleine ventilator bij plaatsen. Dan zal dit niet snel meer gebeuren
Was een led driver voor 15 tot 20W, goed overbemeten (40W driver IIRC). Behuizingstemperatuur van de driver ca. 40 graden, en de behuizing eromheen is zo ontworpen dat er genoeg natuurlijke ventilatie optreed.Blijkbaar waren de openingetjes wat aan de kleine kant

dus die heb ik in het ontwerp iets opgeschaald
De nieuwe versie wordt waarschijnlijk van PETG-V0. Ik heb wat verschillende materialen besteld om uit te proberen (ABS-PC FR, ABS MAX FR, PETG-V0, en PC-FR). PETG-V0 is de meest waarschijnlijke kandidaat. ABS MAX de goedkoopste. PC-FR de meest temperatuur bestendige. Zal later de resultaten delen.)