Hoi! Ik ben Willem.
Ben enigzins geinteresseerd in 3D Printers, niet zo zeer het bouwen ervan maar software-matig vind ik het allemaal wel leuk.
Zoek eigenlijk een wat rustigere (stillere dus) 3d printer aangezien ik nu een Sovol SV06+ heb, werkt perfect maar maakt wel echt een pokkeherrie.
Hopelijk kunnen we elkaar allemaal leuk leren kennen
Hoi Willem welkom hier .
Een stillere printer is wel voor sommige een must , maar meestal maakt een printer meer geluid door snel printen of dat de printer niet goed is afgesteld .
Klopt, mijn printer is op het moment gewoon heel luid door de bearings (dat is normaal voor deze printer) en de erg luide PSU fan. Kan er vrij weinig aandoen zonder er immens veel werk en geld naar te gooien.
Wat je beschrijft over het geluid is erg herkenbaar.
Bij veel 3D-printers in deze prijsklasse wordt niet echt op geluidsproductie gelet.
Meestal zijn het dan de ventilatoren die veel lawaai maken.
Maar bij jou zijn het ook de lagers?
Dan vraag ik me af of er niet wat anders aan de hand is.
Een kogellager (mits goed gemonteerd) maakt niet zoveel herrie.
Wat betreft de ventilatoren, kun je de grootste herriemakers vervangen door stillere ventilatoren.
Zelf heb ik goede ervaringen met Noctua.
Maar dan moet je wel zelf wat gaan ombouwen.
In mijn ogen is dat niet veel 'immens veel werk', maar uiteraard moet je daar wel zin in hebben.
En dat is voor iedereen een eigen afweging.
Wil je zelf niet sleutelen, en wil je toch een stillere printer?
Heb je mijn advertentie van de RatRig 200 gezien?
Die is samengesteld met de genoemde Noctua ventilatoren.
Een volledig stille printer bestaat niet, maar het geluidsniveau van deze is laag.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Ook van mij een hartelijk welkom Willem.
Over smaak en geluid valt niet te twisten. Ik gebruik zelf een Artillery X1 en een Genius printer en die maken een voor mij acceptabel geluid.
Wat de herrie ook kan verminderen zijn trillingdempers die ze ook wel onder een wasmachine plaatsen. Die gebruik ik onder mijn printers en ze verminderen het dreunen op de houten vloer. Helemaal stil vind ik ook niet prettig, omdat als ik beneden ben, het wel handig is als ik af en toe een geluid van de printer boven mij hoor. Dan weet ik dat hij nog rustig aan het printen is.
Zo zie je maar, elk nadeel heeft ook een voordeel.
Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Welkom hier. Stiller is zoals eerder vermeld afhankelijk van je ventilatoren maar stiller betekend ook vaak minder luchtverplaatsing en dat is bij de huidige snelle printers toch wel belangrijk. Ik heb zelf een Creality K1, die is verre van stil. Een kennis heeft een bambulab x1c (ander prijskaartje) maar wel heel veel minder geluid. Verder niet perse een beter printer ook bambulab printers hebben de standaard dingetjes die soms (misschien wel vaak) aan de ervaring van de gebruiker liggen.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Frits schreef: 29/06/25, 10:20
Ook van mij een hartelijk welkom Willem.
Over smaak en geluid valt niet te twisten. Ik gebruik zelf een Artillery X1 en een Genius printer en die maken een voor mij acceptabel geluid.
Wat de herrie ook kan verminderen zijn trillingdempers die ze ook wel onder een wasmachine plaatsen. Die gebruik ik onder mijn printers en ze verminderen het dreunen op de houten vloer. Helemaal stil vind ik ook niet prettig, omdat als ik beneden ben, het wel handig is als ik af en toe een geluid van de printer boven mij hoor. Dan weet ik dat hij nog rustig aan het printen is.
Zo zie je maar, elk nadeel heeft ook een voordeel.
Ja, een trillingdemper lijkt me ook nog wel het proberen waard. Maar het is ook vooral de ventilatoren in de power supply die immens veel geluid maken.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut