Pagina 1 van 1

Ja, ik blijf nog steeds zelfbouwen.

Geplaatst: 12/10/25, 18:54
door Hardy
Hierbij mijn nieuw ontworpen Toolhead voor mijn omgebouwde Cartesian-Cube, wat dus nu een CoreXY printer is geworden.
Ik heb alle onderdelen van de kop geprint met Esun PETG-CF wat erg mooi geworden is.
Uiteraard weer met Canbus verbinding alleen de bedrading naar de EBB42 moet nog wat gefatsoeneerd worden.
toolhead.jpg
toolhead-2.jpg

Re: Ja, ik blijf nog steeds zelfbouwen.

Geplaatst: 12/10/25, 19:50
door Rob52
Ziet er mooi en netjes uit.

Geplaatst: 12/10/25, 20:00
door Hardy
De twee metalen rondjes zijn magneetjes die ik erin gelijmd heb om nog een mooi afdekroostertje/kapje snel te kunnen monteren met eventueel ook nog part-verlichting ledjes, maar dat is weer het volgende om te maken.

Geplaatst: 12/10/25, 22:19
door PrintEngineer
Zelf ontwerpen en bouwen blijft het leukste. Tenminste als je daar de know how voor hebt. En zo te zien heb je daar genoeg van in huis

Geplaatst: 12/10/25, 22:44
door Hardy
Al doende leert men, als je iets interesseert dan ga je daar voor denk ik, 10jaar geleden wist ik niets van Cad en 3D printen en ik heb verder ook geen technische achtergrond, maar ben wel hobbymatig veel met elektronica in de weer geweest, mijn inspiratie heb destijds toevallig door Bart Venneker (YouTube) gekregen, hij bouwde van triplex een 3D printer en dat heb ik nageaapt, dat was wel een verassing om de eerste print hier uit te zien komen, en de eerste eigen ontwerpen heb ik toen gemaakt met FreeCad (veel tutorials op YouTube beken), nu gebruik ik hoofdzakelijk Fusion.
Ik blijf nog wel even zelf prutsen met die dingen voor de fun.

Geplaatst: 13/10/25, 13:13
door PrintEngineer
Je hoeft echt niet uit de techniek te komen om wel het talent te hebben. Zelf zit ik al mijn hele werkzame leven in de techniek en ben ook technisch geschoold, maar vind nog iedere dag dat er veel te leren valt. En de ontwikkelingen in de techniek staan natuurlijk ook niet stil, want dagelijks komt er weer iets nieuws op de markt waar je helemaal in los kunt gaan

Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk en hoe ik in 3D printing verzeild ben geraakt is dat best grappig gegaan. Ik zocht eind 2017 een winter projectje en bedacht ik ga eens een bouwpakket 3D printer in elkaar zetten. Wat ik er daarna mee zou doen had ik nog niet bedacht. Dus kocht ik een Anet A6 op Aliexpress en begon toen hij geleverd was te bouwen. Maar omdat het project in slechts 3 avonden in elkaar zat heb ik toen de printer ook maar eens aangezet, en vanaf dat moment raakte ik besmet.

In het begin ging er natuurlijk van alles mis, en kreeg ik vrij snel in de gaten dat er nog een hele wereld achter schuil ging. Maar gaandeweg kreeg ik meer grip op de materie en werd het steeds leuker om ermee bezig te zijn. En niet om het printen, wel om de techniek die het mogelijk maakt. Dat is voor mij ook de reden dat ik geen fan ben van al die super intelligente printers die in hoog tempo op de markt verschijnen. Ten eerste kan je er vrijwel niets meer zelf aan doen, en zit je in veel gevallen vast aan eigen merk producten zoals het filament. Dat is dus de reden dat ik graag pruts aan oude (overjarige) machines die ik probeer te upgraden naar betere prestaties. Dus ja, zelfbouw(en) is voor mij en dus ook voor jou de leuke kant van het 3D printen

Geplaatst: 13/10/25, 16:03
door Wim62
PrintEngineer schreef: 13/10/25, 13:13 Ten eerste kan je er vrijwel niets meer zelf aan doen, en zit je in veel gevallen vast aan eigen merk producten zoals het filament. Dat is dus de reden dat ik graag pruts aan oude (overjarige)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens , de tijd dat je enkel maar gebonden bent aan B.V. filament van de 3D printer fabrikant is voorbij .

Geplaatst: 13/10/25, 16:15
door Rob52
Het is in ieder geval wel een stukje anders geworden. Er kan veel minder fout gaan en mensen hoeven zelf minder na te denken. Dan heb je waarschijnlijk wel de doelgroep met zo'n 80+ % bereikt, want de meesten willen printen zonder nadenken. (Al geldt dan voor een groot deel weer dat de lol en het nieuwe er al snel weer af zijn en de printer op zolder staat stof te verzamelen. Zeker wanneer men er achter komt dat als je zelf iets wilt maken je ineens ook wat 3D-tekenvaardigeheden moet hebben of jezelf moet eigen maken. Dan haakt het gros al sowieso af.) En die uitdaging van het nadenken is nu juist een deel van de lol. Maar ja, de meerderheid levert het meeste op. Groot nadeel daarvan is dat er meteen voor een deel beperkingen op komen en dat er tegenwoordig ook een prijskaartje aanhangt dat niet meer vergelijkbaar is. Maar voor wie perse wil bestaat de mogelijkheid natuurlijk nog steeds om zelf te sleutelen en aan te passen, maar zelfs daar zijn de prijskaartjes ook aardig van gestegen als je naar losse onderdelen kijkt. De commercie wint het toch wel weer. Maar gelukkig zijn er nog echte hobbyisten die zich door dit alles niet uit het veld laten slaan.

Geplaatst: 13/10/25, 16:39
door Hardy
We moeten ook wel het forum levendig houden, dus plaats ik zo nu en dan maar weer iets, en misschien wordt er toch nog iemand enthousiast om aan zelfbouw te beginnen of in in ieder geval zelf onderdelen te ontwerpen.😉

Geplaatst: 13/10/25, 17:21
door Ch3vr0n
Ik heb ook een aantal projectjes lopen lol. Maar ik wacht op men Stealth Press 1s voor ik de meerderheid ervan kan uitvoeren :p

Geplaatst: 13/10/25, 18:28
door Hardy
Dat zijn van die projectjes die ik dan ook weer opnieuw zelfontwerp naar mijn eigen idee, wat ik soms tegen kom op de diverse platforms inspireren mij soms ook wel, maar wil ik dan toch net weer iets anders hebben. Eigenlijk steeds weer het wiel opnieuw uitvinden :roll:

Geplaatst: 13/10/25, 19:48
door PrintEngineer
In de volksmond noemen ze je dan eigenwijs