Pagina 1 van 1
Vreemd hechtingsprobleem
Geplaatst: 17/01/26, 10:13
door Rob52
Het volgende is het geval. Ik maak voor diverse mensen wel eens sleutelhangers. Die bestaan uit verschillende kleurlagen om verschillende teksten in verschillende kleuren te krijgen. Ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, tot nu dus. En ik geloof niet dat het aan de printer ligt.
Sunlu zwart en wit PLA+.
Esun rood en geel PLA+.
Eerste print. Basis zwart dan wit, rood, zwart. Gevolg bij ligt buigen springt alles van de zwarte laag af. Printsnelheid standaard Bambu (= 200~300 mm/sec), temperatuur 220 graden.
Tweede print. Kleuren idem. Maar printsnelheid omlaag naar 50 mm/sec en temperatuur naar 230 graden, ventilator naar 50% en minimale printtijd per laag naar 8 seconden. Hechting is wel wat beter maar alles springt er toch nog gewoon vanaf.
Derde print. Kleurvolgorde Basis geel, dan rood, wit en zwart. Gewone Bambu instellingen. Gevolg. rood op geel hecht prima, maar vanaf wit springt het er weer vanaf.
Het is dus niet direct een onderling merk issue want wit op zwart van Sunlu hecht ook niet. De onderlinge lagen van zwart of wit hechten wel goed. Mogelijk is het een pigment kwestie. Maar ik heb dit in 8 jaar tijd nog niet eerder meegemaakt. En natuurlijk heb ik gecontroleerd of ik niet toevallig PetG heb gebruikt i.p.v. PLA.
Re: Vreemd hechtingsprobleem
Geplaatst: 17/01/26, 10:24
door Frits
PLA of PETG. Hoe controleer je dat?
Ik heb hier ook een onlangs bij 123 3D gekochte rol PLA zwart, die beneden de 220 graden niet te verwerken is. Ook daarbij scheurden de lagen makkelijk van elkaar. Bij printen op een hogere temperatuur van 230 graden kan ik er wel mee werken.
Geplaatst: 17/01/26, 10:42
door Rob52
PetG print gewoon anders als je het print, onder andere glimmender. En de hechting op het bed is bij 55 graden ook gewoon goed, met PetG moet ik toch wat hoger gaan wil het blijven zitten. Maar ik ga nog wel meer testen met andere filamenten om te kijken wat die combinaties doen.
Geplaatst: 17/01/26, 11:40
door PrintEngineer
Check het ontwerp eens in de preview van de slicer. Het zou zomaar kunnen dat de toleranties voor b.v. de lijn overlap te ruim staat ingesteld
Geplaatst: 17/01/26, 11:58
door Wim62
En hoe gaat het op de TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter gaat het daar wel goed mee ?
Want bij die moet je handmatig de kleuren verwisselen .
Geplaatst: 17/01/26, 13:43
door Hardy
Lijkt mij wel een vrij hoge printsnelheid voor kleinere ontwerpen, ik zou die eerst een verlagen waardoor de volgende laag beter kan hechten.
Geplaatst: 17/01/26, 19:23
door Rob52
PrintEngineer schreef: 17/01/26, 11:40
Check het ontwerp eens in de preview van de slicer. Het zou zomaar kunnen dat de toleranties voor b.v. de lijn overlap te ruim staat ingesteld
Ik heb niks aangepast en het is typisch dat bepaalde lagen niet onderling hechten en andere wel.
Wim62 schreef: 17/01/26, 11:58
En hoe gaat het op de TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter gaat het daar wel goed mee ?
Want bij die moet je handmatig de kleuren verwisselen .
Ik heb momenteel de Sapphire bij m'n kleinzoon staan en dat is 160 kilometer hier vandaan dus die kan ik even niet gebruiken, de Anycubic zou ik nog kunnen testen. Maar dat zou helemaal geen verschil mogen maken, handmatig of AMS. Uiteindelijk begint de printer weer te printen met het volgende filament. Daarbij zijn de instellingen van belang niet het feit of de wissel automatisch of handmatig gebeurt. Ik ga de Delta nog wel een keertje er in meenemen. Ander punt is misschien dat ik deze combinatie zo niet eerder heb gehad met name de Sunlu had ik nooit in die prints. Dus dat moet ik toch eens verder vergelijken. Ik ga ook eens oudere ontwerpen herprinten voor zover ik die filamenten nog heb en kijken wat dat doet.
Hardy schreef: 17/01/26, 13:43
Lijkt mij wel een vrij hoge printsnelheid voor kleinere ontwerpen
daarom heb ik ook een nieuwe print gedaan met veel lagere instellingen:
Rob52 schreef: 17/01/26, 10:13
Tweede print. Kleuren idem. Maar printsnelheid omlaag naar 50 mm/sec en temperatuur naar 230 graden, ventilator naar 50% en minimale printtijd per laag naar 8 seconden. Hechting is wel wat beter maar alles springt er toch nog gewoon vanaf.
Maar dat had dus weinig effect, wel iets maar geen echt goede hechting.
Toegevoegd in 48 minuten 52 secondes:
Gelukkig had ik nog een (gedeeltelijke) rol zwart en wit van Esun liggen. Zelfde test gedaan als de eerste keer, dus zwart als basis en dan wit daarna rood en daarna geel. Maar nu allemaal van Esun. Geprint met de basisinstellingen van Bambu, dus 200~300 mm/sec. Resultaat; niks aan de hand alles hecht prima. Dus toch een duidelijk merkprobleem, in dit geval Sunlu. Voor mono colour prima te gebruiken, maar multi colour lijkt dit dus problematisch te zijn. Ook met de eigen Sunlu combies.
Geplaatst: 17/01/26, 22:25
door Ch3vr0n
Ik zou het rapporteren aan sunlu. Ik heb hier nog meerdere kilo's van Sunlu PLA black, white en grey liggen en werkt prima multicolor. PETG (high-speed) grey. Maar een batch van PETG-CF trok ook op geen meter. Wilde niet aan elkaar hechten na uren van kalibreren op zowel men X1C als XL, heb het terugbetaald gekregen. Misschien een slechte batch.
Geplaatst: 17/01/26, 23:05
door Rob52
Is het overwegen waard, want zo heb ik er geen vertrouwen meer in. Voor mono prima, maar multi colour niet.
Geplaatst: 17/01/26, 23:09
door Ch3vr0n
Je had men tests met dat petg-cf moeten tien. manuele flow en pa calibratie op m'n XL gedaan (die kan het niet automatisch zoals de X1C). Dus ik wist zeker dat de flow en PA goed zat. Onderdelen op 290C! (veel warmer dan nodig is) kon ik nog altijd buigen als een banaan. De wanden hechtten zich perfect aan elkaar. De infil echter was 0,0 aan elkaar. Ti's ook de reden geweest om een batch petg-cf en petg van kingroon in te doen om te gebruiken. Misschien heeft sunlu hun formule veranderd. Ik ga het iig snel genoeg weten want de 1e rol "wood" zit in de droger.
En het was niet de printer of de temperatuur dat het probleem was. Want een model op 300C op m'n X1C kon net zo gebogen worden.
Sunlu PETG-CF (op 290C) en Prusament PETG orange op 260. (top surface was door hechting probleem), de crappy look op het gebogen deel was wat anders.