Ombouw CR10 Max naar klipper!
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Ombouw CR10 Max naar klipper!
Sommigen onder jullie weten misschien nog dat mijn CR10 max van een vervelend geluidprobleem last heeft tijdens de ABL, ik heb die lineair rails kit nu bijna anderhalf jaar liggen en ga die dingen eindelijk eens installeren. Leek me ook het ideale moment om na een jaar van kijken naar Canuck Creator (Nero3D) mijn eerste stapjes te zetten in Klipper! Om een fallback te hebben ga ik het originele creality 8 bit board niet flashen maar vervangen door een BigTreeTech SKR Mini E3 v3, en het touch screen door een BigTreeTech Pi TFT43.
Om alles netjes te hebben zou ik graag alles monderen in de controlbox (inclusief de raspberri pi 4b). Is er iemand die dergelijke printer en/of hardware heeft en misschien een mounting bracket om heeft ontworpen of weet waar ik der 1tje kan vinden die zowel de SKR als de Pi op te monteren valt? Ik vond dit https://github.com/DnG-Crafts/crxfiles, en bij mijn weten is de CR10S Pro het iets kleinere broertje van de CR10 Max en dus zou die backplate moeten werken?
Om alles netjes te hebben zou ik graag alles monderen in de controlbox (inclusief de raspberri pi 4b). Is er iemand die dergelijke printer en/of hardware heeft en misschien een mounting bracket om heeft ontworpen of weet waar ik der 1tje kan vinden die zowel de SKR als de Pi op te monteren valt? Ik vond dit https://github.com/DnG-Crafts/crxfiles, en bij mijn weten is de CR10S Pro het iets kleinere broertje van de CR10 Max en dus zou die backplate moeten werken?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Bambulab X1C + 4 AMS
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Spulletjes zijn besteld. Bordje is op ali een 5€ goedkoper dan op de BTT website, lcd dan weer zo'n 5€ duurder dus komt gelijk uit, maar ik ga wel geen 10-20 dagen moeten wachten eer die spullen zelfs maar verzenden. Ten laatste volgende zaterdag moeten de spulletjes er zijn
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Naar aanleiding van een chat verzoek net op Reddit gaat dit mogelijk iets moeilijker worden dan gedacht. De x-axis gantry heeft een daughter board dat een ribbon cable heeft naar het originele moederbord. Dat BTT bordje heeft die connector niet.
Daar ga ik op de een of andere manier een oplossing voor moeten vinden of de x-as gaat geen beweging in te krijgen zijn
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Toegevoegd in 1 uur 14 minuten 56 secondes:
The saga continues...
Terwijl ik naar CanuckCreator aan het kijken ben op YouTube ben ik op klipper aan de praat geraakt met een willekeurige kerel.
Der zijn verschillende oplossingen.
- een ebb42 toolhead board, maar dat vereist kabels van thermistor/heater/stepper motor inkorten wat liever niet doe om compatibiliteit te behouden met de originele hardware
- extension cables waar ik de originele kabels op kan aansluiten en die extensions dan weer op de BTT
En toeval wil dat het een kerel uit Duitsland is! Morgen verder praten met die gast, wil mogelijk wel een setje kabels voor me maken!
Daar ga ik op de een of andere manier een oplossing voor moeten vinden of de x-as gaat geen beweging in te krijgen zijn
Toegevoegd in 1 uur 14 minuten 56 secondes:
The saga continues...
Terwijl ik naar CanuckCreator aan het kijken ben op YouTube ben ik op klipper aan de praat geraakt met een willekeurige kerel.
Der zijn verschillende oplossingen.
- een ebb42 toolhead board, maar dat vereist kabels van thermistor/heater/stepper motor inkorten wat liever niet doe om compatibiliteit te behouden met de originele hardware
- extension cables waar ik de originele kabels op kan aansluiten en die extensions dan weer op de BTT
En toeval wil dat het een kerel uit Duitsland is! Morgen verder praten met die gast, wil mogelijk wel een setje kabels voor me maken!
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
Zitten de thermister, ventilatoren en heater in je toolhead niet al met korte kabels op het dochterbord in de printkop. Dan kun je misschien alsnog met een ebb bordje werken.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Yup, da's de 1e optie die ik vermeldde. Een ebb42, maar die moet ik dan met tape op de extruder motor monteren, kabels inkorten... Het dochter bordje zit aan de verre zijkant van de x-as, de kabels zijn minimaal een meter lang.
Da's een optie die ik achter houd, een andere die momenteel de voorkeur geniet, da's verlengkabels gebruiken met een mannelijke header aan 1 kant en vrouwelijke header aan de andere kant.
Daar plug ik dan de originele op en die verlengkabels op het nieuwe bordje. T'is cr10 is ook een 'bedslinger' dus zelfs al ga ik voor de ebb42 optie, dan nog heb ik een lange USB kabel nodig om die ebb aan te sluiten op het bordje. Dan kan ik evengoed eenvoudig jst verlengkabels gebruiken en behoud ik compatibiliteit met de originele hardware.
Spulletjes zijn iig al aangekomen in Belgische douane zegt tracking! 4d vroeger dan voorzien.
Da's een optie die ik achter houd, een andere die momenteel de voorkeur geniet, da's verlengkabels gebruiken met een mannelijke header aan 1 kant en vrouwelijke header aan de andere kant.
Daar plug ik dan de originele op en die verlengkabels op het nieuwe bordje. T'is cr10 is ook een 'bedslinger' dus zelfs al ga ik voor de ebb42 optie, dan nog heb ik een lange USB kabel nodig om die ebb aan te sluiten op het bordje. Dan kan ik evengoed eenvoudig jst verlengkabels gebruiken en behoud ik compatibiliteit met de originele hardware.
Spulletjes zijn iig al aangekomen in Belgische douane zegt tracking! 4d vroeger dan voorzien.
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
hey Ch3vr0n,
Ik heb een soortgelijke upgrade gedaan met mijn cr10s pro v2 (BTT E3 V3 mini met DSI scherm van BTT). Heb nog kabel management te doen.....
kan evt wel de printer.cfg wel delen als je dat wilt.
ik wil je topic niet kapen, alleen hulp bieden als dat nodig is
Ik heb een soortgelijke upgrade gedaan met mijn cr10s pro v2 (BTT E3 V3 mini met DSI scherm van BTT). Heb nog kabel management te doen.....
kan evt wel de printer.cfg wel delen als je dat wilt.
ik wil je topic niet kapen, alleen hulp bieden als dat nodig is
Met vriendelijke groet,
Jarno
Creality CR10s Pro V2 - SKR E3 mini V3 - klipper - 5" klipperscreen - Fusion360 - Cura
Jarno
Creality CR10s Pro V2 - SKR E3 mini V3 - klipper - 5" klipperscreen - Fusion360 - Cura
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
M'n config bestanden heb ik al voorbereid, maar goed om te weten dat er nog iemand is om op terug te vallen. Het moederbordje en nieuwe scherm zijn vandaag aangekomen, enkel nog de kabel kit om te kijken of ik zelf verlengdragen kan maken. Het plan is om dat breakout board op de X-as met die ribbon cable compleet te omzeilen.
Je kabel management is inderdaad nog wat werk aan
Je macro's die kunnen wel handig zijn
Je kabel management is inderdaad nog wat werk aan
Je macro's die kunnen wel handig zijn
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Nu de onderdelen waren aangekomen werd een test bracket geprint voor het scherm en LCD. Conclusie
- controller bracket past MAAR de originele base blokkeert toegang tot de USB/SD card dus kan ik de SD card niet verwijderen mocht dit nodig zijn zonder het hele controller board terug te verwijderen
- LCD past MAAR door de positie en beperkte ruimte kan de rpi 4b niet intern gemount worden (dat laatste had ik eigenlijk kunnen weten als ik dat vroeger had bekeken, der is gewoon geen ruimte voor een rpi 4b intern)
Dus opzoek naar een externe control box die alles kan omvatten tenzij iemand der 1tje wil tekenen. Iets simpels als dit https://www.printables.com/model/352283 ... 50-housing is meer dan genoeg (hoef zelfs die lade niet).
Als de SKR mini er maar in past zonder dat de SD/USB geblokkeerd wordt, het nieuwe scherm (BigTreeTech HDMI7 v1.2) en rpi er maar in passen
Toegevoegd in 12 uren 51 minuten 36 secondes:
In tussentijd werd klipper geïnstalleerd op raspberry pi en firmware voor bordje gecompiled. No nog die extension cables uitzoeken Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
- controller bracket past MAAR de originele base blokkeert toegang tot de USB/SD card dus kan ik de SD card niet verwijderen mocht dit nodig zijn zonder het hele controller board terug te verwijderen
- LCD past MAAR door de positie en beperkte ruimte kan de rpi 4b niet intern gemount worden (dat laatste had ik eigenlijk kunnen weten als ik dat vroeger had bekeken, der is gewoon geen ruimte voor een rpi 4b intern)
Dus opzoek naar een externe control box die alles kan omvatten tenzij iemand der 1tje wil tekenen. Iets simpels als dit https://www.printables.com/model/352283 ... 50-housing is meer dan genoeg (hoef zelfs die lade niet).
Als de SKR mini er maar in past zonder dat de SD/USB geblokkeerd wordt, het nieuwe scherm (BigTreeTech HDMI7 v1.2) en rpi er maar in passen
Toegevoegd in 12 uren 51 minuten 36 secondes:
In tussentijd werd klipper geïnstalleerd op raspberry pi en firmware voor bordje gecompiled. No nog die extension cables uitzoeken Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
Ik doe (nog) niet veel met macros, heb alleen de standaard dingen die jij ook al hebt waarschijnlijk.
Voor mij is de printer een functioneel werkpaard (heb er maar 1), zo nu en dan heb ik tijd voor een upgrade ect, daarna moet hij ook weer kunnen printen.
Maar zo een EBB42 boardje wekt wel mijn interesse, ben benieuwd succes!
Voor mij is de printer een functioneel werkpaard (heb er maar 1), zo nu en dan heb ik tijd voor een upgrade ect, daarna moet hij ook weer kunnen printen.
Maar zo een EBB42 boardje wekt wel mijn interesse, ben benieuwd succes!
Met vriendelijke groet,
Jarno
Jarno
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
De 1e gedachte was de kabels verlengen, maar dan moest ik de x en e motor kabels verlengen, x endstop en thermistor en heater kabels. En dan nog een manier vinden om ze veilig richting het nieuwe moederbord te krijgen.
De knoop werd dus doorgehakt en we gaan effectief de EBB42 toer op die dan dmv van een paar standoffs op de extruder motor zal worden gemonteerd. Enige dat ik dan moet voorzien is 24V en een USB kabel richting het toolhead bordje en alle hierboven pluggen dan rechtstreeks in op het toolhead bordje en kunnen in principe dan zelfs gigantisch worden ingekort (of ik dat ga doen valt nog te bezien).
Iig moeten de ebb42 en het 7" scherm rond de 29e aankomen. USB kabels heb ik genoeg, enige dat ik dan not moet bekijken is de lengte van de stroomkabels richting het toolhead bordje.
Hopelijk is deze ombouw dan eind deze maand of begin volgende een feit.
Macro's heb ik net nog niet, geen enkele echt dus plaats je macro config gerust in een txt bestandje.
To be continued...
De knoop werd dus doorgehakt en we gaan effectief de EBB42 toer op die dan dmv van een paar standoffs op de extruder motor zal worden gemonteerd. Enige dat ik dan moet voorzien is 24V en een USB kabel richting het toolhead bordje en alle hierboven pluggen dan rechtstreeks in op het toolhead bordje en kunnen in principe dan zelfs gigantisch worden ingekort (of ik dat ga doen valt nog te bezien).
Iig moeten de ebb42 en het 7" scherm rond de 29e aankomen. USB kabels heb ik genoeg, enige dat ik dan not moet bekijken is de lengte van de stroomkabels richting het toolhead bordje.
Hopelijk is deze ombouw dan eind deze maand of begin volgende een feit.
Macro's heb ik net nog niet, geen enkele echt dus plaats je macro config gerust in een txt bestandje.
To be continued...
Bambulab X1C + 4 AMS
Bambulab X1C + 4 AMS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in