Creality CR10 S Pro probleem, komt niet in menu-scherm bij opstarten

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Zonder te weten hoe technisch je bent, blijft het toch een kwestie van stapsgewijs zoeken en uitsluiten.

Tip: bij veel kringloopwinkels hebben ze een repair shop. Vaak zitten daar pensionado's (dit is geen waarde oordeel) met een technische achtergrond. Ze vinden het vaak leuk om defecte apparaten na te kijken en te repareren. En het is ook nog eens circulair. Je kunt er meestal zonder afspraak terecht en als je geluk hebt loop je weer met een werkend apparaat naar buiten
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Vink
Contacteer:
Netherlands

Bericht door Vink »

Zo te zien ben je niet de enige.. kijk eens onderaan deze link
https://www.reddit.com/r/CR10/comments/ ... ng_screen/
printer: Ender 3 S1 Pro
software: 123D Design / Cura 5.5
Chris_Creality
Netherlands

Bericht door Chris_Creality »

PrintEngineer schreef: 01/02/25, 17:25 Zonder te weten hoe technisch je bent, blijft het toch een kwestie van stapsgewijs zoeken en uitsluiten.
Ik ben best wel technisch, kan programmeren en solderen, en snap de uitsluit-filosofie heel goed. Maar als ik de upgrade firmware filmpjes bekijk en me het hompeschomp zoek naar de juiste download(s) dan raak ik toch wat ontmoedigd. Vooral omdat ik niet begrijp waarom dat wat zou oplossen.
Ik heb de printer altijd via SD kaart gebruikt, nooit wat aan de printer gewijzigd, waarom zou dat nu in ene een software probleem zijn? Als ik mijn Commodore 64 van 50 jaar geleden nu aanzet start hij ook gewoon op. Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.

Maar dat zou dan het moederboard of de display moeten zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat elektronica wel in ene stuk gaat?
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Chris_Creality schreef: 01/02/25, 18:28 Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.
Erg kort door de bocht, de firmware kan wel degelijk een probleem opleveren, maar ik zou ik gewoon vooraan beginnen, trek gewoon alle stekkertjes van het mainbord, op de voeding en het display na, en kijk of hij dan wel doorstart met uiteraard allerlei foutmeldingen. (noteer of maak wel even een foto met je mobiel voor waar de stekkers zitten).
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Chris_Creality
Netherlands

Bericht door Chris_Creality »

Hoi Hardy,

OK, dat kan ik morgen wel eens proberen; kijken of hij verder komt. Misschien geeft dat nieuwe informatie. Thanks!

Chris
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Chris_Creality schreef: 01/02/25, 18:28 Software gaat niet in ene "stuk"; het moet in de hardware zitten.
Dat klopt dus maar gedeeltelijk. Als de software in een ROM zit opgeslagen, zoals bij je Commodore, dan zal er heel wat voor nodig zijn deze te verstoren. Bij een ROM is het dan ook vaak hardware matig dat de storing veroorzaakt. Een ROM kan maar eenmalig geprogrammeerd worden. Bij een 3D-printer zit de software opgeslagen in een Eeprom, die kan doordat hij d.m.v. elektrische ladingen meermaals geprogrammeerd kan worden, ook door oorzaken buitenaf, zoals elektrische (statische) pulsen verstoord worden. Bij een Eeprom kan het dus voorkomen dat die weldegelijk een fout in de software heeft gekregen zonder dat je er zelf (bewust) iets aan hebt gedaan. En dat maakt niet uit of hij wel of niet aan het internet heeft gehangen. De kans is weliswaar niet heel groot, maar het kan zeker voor komen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

De Ender CR10S Pro heeft toch ook gewoon een USB aansluiting? Heb je die al geprobeerd te gebruiken?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het lijkt me dat dat weinig verschil zal maken. Volledig opstarten moet de printer ook doen zonder mediadrager, sd-kaart of usb maakt dan niet uit.
PrintEngineer
Netherlands

Je kunt altijd via de USB aansluiting kijken of de printer door b.v. Cura of Pronterface wordt herkend. Is dat niet het geval zit het probleem bijna zeker op het mainboard
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dan weet je alleen nog niet of de fout hard- of softwarematig is. Want de printer wordt pas herkend als de printer volledig is opgestart. Maar zelfs een printer die helemaal okay is wil weleens niet herkend worden, dus dat zegt ook niet alles.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het kan ook zijn als de usb niet herkend wordt dat de goede com poort niet geselecteerd is of niet de juiste driver .
Deze kwam ik ook tegen .
niet geschoten is altijd mis
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut