Als, als, als..... Inderdaad, dat is niet zo. Zoals zoveel dingen in het leven en in de ontwikkeling van techniek ontstaan er veel dingen naast elkaar en ieder vanuit z'n eigen filosofie. Maar qua ontwikkelingen doet er zich binnen de 3D-printwereld best een hoop voor. Want voor wie het echt makkelijker wil (ik heb me er nog niet toe gezet) kan natuurlijk alles op Klipper laten draaien. En dan ben je van veel van je problemen af. Maar voorlopig zul je het dus met de huidige technieken moeten doen.
De reden waarom 3D-printers niet op een Raspberry draaien is heel simpel. De eerste Raspberry PI kwam pas in 2012 op de markt. De basis waarop eerdere 3D-printers draaien/draaiden is de Arduino en die kwam al in 2005 op de markt. Dat de meeste mensen pas na 2015 met 3D-printers in aanraking kwamen omdat ze betaalbaar werden wil niet zeggen dat ze niet al veel langer in ontwikkeling waren. De eerste werkende FDM printer stamt al uit 1992 terwijl de resin printer al veel eerder was uitgevonden. In de USA kwam het 3D-printen bij de gewone man vanaf ca. 2005. Pas met printers als die van Velleman werd het bij ons een bekender fenomeen. En toen de Chinezen het ontdekt hadden kwam het pas echt op gang bij ons. Voor zover een beetje geschiedenis.

)
Zoals ik uit het eerdere bericht van Banditoz begrijp zijn er dus gewoon bin bestanden beschikbaar die rechtstreeks op de sd-kaart kunnen worden gezet. Mogelijk dat Banditoz je ook een link kan geven waar die te vinden zijn. Dan hoef je helemaal niks te compileren. Pas wanneer je zelf aanpassingen wilt gaan doen die buiten de standaard vallen zul je met een compiler aan de gang moeten. Daar kun je in detail allerhande zaken aanpassen en naar je eigen hand zetten. (In het begin had je hoofdzakelijk met de eerste versies van Marlin te maken en bordjes gebaseerd op een Arduino Mega 2560 die met een eenvoudige op een tekstverwerker gelijkend programma (Arduino IDE) waren te programmeren. Maar die tijden zijn voorbij. Alhoewel je natuurlijk de Arduino's en ESP's nog steeds op die manier kunt programmeren.)
Het aanpassen van de software voor het schermpje is weer wat anders. Er zijn meerdere wegen die er naar Rome leiden en zo ook de manieren waarop software kan worden aangepast. Het is allemaal de keuze van de ontwikkelaars. Bij de schermpjes kan het in eerste instantie een bin bestand zijn. Maar vaak kun je achteraf via een tekstbestand dan weer apart veranderingen aanbrengen.
Er is voor sommige sofware ook online mogelijk om door het invullen van een (lang) formulier een bin bestand te creëren. Dus mogelijkheden zat, de ene wat makkelijker dan de andere.
Wat betreft alle techtermen is dat hetzelfde als bij elke "nieuwe tak van sport", die moet je jezelf gaandeweg vertrouwd mee maken. En gelukkig hebben we Google, die kan bijna elke term voor je verklaren. En anders zijn wij er nog

.
Het is misschien wat verwarrend, maar uiteindelijk is het gewoon even wennen. Met je Raspberry en Debian/Linux moet je ook leren omgaan. Voor sommigen is ook dat weer abracadabra. Maar alles went.
Alhoewel je het dus niet nodig hebt zal ik je toch even wat info geven. De op dit moment meest gebruikte compiler is Visual Studio Code met PlatformIO. (Daarnaast zijn er nog zo'n
200 alternatieven) Wil je je daar in gaan verdiepen dan raad ik je aan om daar eerst een aantal Youtube video's over te volgen. Dat maakt veel duidelijk en voorkomt urenlang zoekwerk en vraagtekens.