Elegoo CC2 - kleurenprint settings

Elegoo CC2 kleurenprint settings

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Op dit moment is de BB (BigBox) CC2 bezig met de eerste kleurenprint.
Op zich ziet het er goed uit. Maar is er wat zinnigs te vertellen over de (basic) settings ?
Wat me met name opvalt is dat de printer nogal veel tijd in de hoek staat te poepen. Niet helemaal vreemd maar ik dacht dat daar ook de primetoren voor was.
De elegoo slicer heeft niet veel zetting waarvan ik nu de eerste keer denk, dat moet ik aanpassen.
ECC kleurensettings
ECC kleurensettings
Aangepast heb ik alleen de breedte van de primetoren en "flush into infill".
AI, die als eerste antwoord op internet, meld voor de prime hoeveelheden een factor 10 meer dan de 45mm3 die de CC2 standaard heeft ingevuld.
Wat is hier de ervaring mee / vuistregels?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Elegoo Centauri Combo 2
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik ken de instellingen van de BB (BigBox) CC2 niet. Ik ken alleen die van Bambu, maar daar heb je ook beide. Daar wordt per kleurwissel een bepaalde hoeveelheid filament berekend die moet worden uitgepoept. Die kun je zelf ook aanpassen, maar er staat ook een vermenigvuldigingsfactor bij. Die staat standaard op 1, maar afhankelijk van welke kleurwissels je hebt en je ervaring, eventueel door proefprinten, kan die factor soms wel naar 0,5. De prime tower is bedoeld om de druk te stabiliseren. In sommige gevallen kun je hem weglaten. Maar omdat dat allemaal onder voorwaarden is, is het gemakkelijker om hem te laten staan.

Even wat zoekwerk gedaan betreffende de BB (BigBox) CC2. Daar schijnt het dus iets anders te liggen dan bij een Bambu.

Kort gezegd komt het neer op het volgende:
Bij een BigBox CC2 (Cyclops‑hotend) delen beide filamenten dezelfde melt‑zone. Daardoor blijft er bij elke kleurwissel altijd een restje van de vorige kleur in de nozzle. Het uitpoepen tijdens de wissel maakt de nozzle niet schoon genoeg en de flow is nog instabiel. De purge‑tower is nodig om de kleur volledig te zuiveren en de extrusiedruk te stabiliseren. Zonder tower krijg je kleurvervuiling, onder‑ en over‑extrusie en slechte overgangen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Rob52 schreef: 26/07/26, 19:09 Ik ken de instellingen van de BB (BigBox) CC2 niet.
Ik heb je wellicht op het verkeerde been gezet: ik heb de printer omgedoopt naar BigBox omdat de Elegoo printer in een grote doos kwam.
Dus de printer is een standaard Elegoo Centauri Carbon 2.

De screendump laat het multimaterial deel zien van de slicer.
Daar vind ik dus niet die percentage berekening die je noemt en die ik ook gevonden had.
Er zit alleen nog een advanced deel onder dat gaat over beam interlocking settings (?), nog uit te zoeken ;-)

Ik had natuurlijk eerst wat test printjes moeten maken maar soms denk je te veel na en moet je gewoon gaan printen.

Update 1:

Omdat ik wat vreemds zag op e camera beelden ook meer even live gaan kijken. Dat was dus wel nodig. Zeer waarschijnlijk omdat de poopgoot dichtgeslibd was, is er een losse layer ontstaan.
Dus de print gestopt.
De hechting en kwaliteit van de kleuren verloop is echter prima te noemen. Ik wil één van de wanden wit hebben, de rest zwart.
Morgen verder.
Update 1
Update 1
Update 2:
Ik heb wel de wisselformule gevonden.
Wisselformule
Wisselformule
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Elegoo Centauri Combo 2