Bambulab ervaringen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
3DWim
Netherlands

Bambulab ervaringen

Bericht door 3DWim »

Omdat ik een bonus mag opmaken van mijn werkgever i.v.m. 40jaar deelname aan het arbeidsproces zat ik het weekend te kijken
naar de Bambulab P1 en X1 printers.
Op YT kom je diverse reviews tegen maar ik hoor/lees ook graag gebruikservaringen van normale mensen (die geen printer krijgen van merk X )

Dus hoe bevallen die printers met/zonder AMS ? Met name bij gebruik van niet Bambu draad.
Tis veel geld maar dan heb je ook iets toch ?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Als je even de tijd hebt zou ik beginnen om eens op deze link te kijken ,
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2135648

Het schijnt dat de AMS een beetje problemen heeft met iets bredere filament rollen , en kartonnen rollen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb er dus eentje met 4 AMS. Die dingen zijn goed en snel. De normale printsnelheid met is zo'n 250mm/s en qua print kwaliteit 100x beter en consistenter dan m'n CR10 Max kan. Nadeel: die dingen zijn niet ontworpen om zelf onderhoud aan te doen. Wil je bvb de riemen vervangen na enige tijd, dan mag je de halve printer slopen wat een paar uur in beslag neemt. De nozzles zelf zijn in 1 stuk met de heatbreak en heatsink en zijn niet makkelijk vervangbaar in vergelijking met vb een standaard MK6 nozzle die je gewoon opwarmt, los draait en een andere erin. Zowel bij de X1 als P1 serie moet je de heatsink fan, thermistor en heater cartridge kabeltjes loskoppelen van het TH bord om de nozzle van maat te vervangen. Daarom dat ik de mijne ook heb vervangen door een BigTreeTech Panda Revo (niet goedkoop maar gebruikt nu de standaard E3D Revo nozzles).

Je hebt ook goedkopere varianten op aliexpress (TZ2 en TZ3) die op dezelfde manier werken als een standaard MK6 nozzle, ik kreeg die nooit echt goed werkend, ik vermoedde uiteindelijk dat het wel eens heat creep kon zijn maar toen had ik de panda revo al en ook die kan last hebben van heat creep. Maar met de deur op een kier en glazen deksel omhoog zoals ze aanraden nergens last van. Het rare is dat die 1e draak van me (mama draak) met de originele hotend is geprint en die had geen enkele last van heat creep met deur en deksel gewoon dicht.

Als je mag kiezen, ga dan voor de X1 tov de P1. De X1 heeft een beter/mooier standaard LCD scherm, betere chamber cam (niet alleen goed voor timelapse maar ook remote monitoring) want de p1 cam doet slechts 0,5fps. Da's geen typo, effectief 0,5fps. Dus 1 frame per 2 seconden. De "fake lidar" zoals reviewers zeggen is niet perfect maar werkt mag je zeggen in 75% van de gevallen wel voor automatische pressure advance en flow rate calibratie. De P1 gebruikt een plastic behuizing, de X1 is volledige metaal.

Connectiviteit: Geen enkele printer behalve de X1E (die enkel via resellers aangekocht kan worden) heeft een lan poort en MOET dus via wifi verbonden worden. Je hebt wel de LAN mode op beide, maar die deactiveert enkel de cloud en wifi blijft vereist. De X1 kan dmv X1Plus van custom firmware worden voorzien maar daarvoor vereisen ze een "waiver" waarbij je afziet van garantie (normaliter in strijd met EU regelgeving van recht op aanbrengen van wijzigingen).

Support: Een kleine 2 maand geleden begon van men X1 de lidar camera moeilijk te doen. Printer gaf meldingen van horizontal lazer not lit, bad lidar data, buildplate QR code werd niet meer herkend... Dus contact opgenomen met support, lang verhaal kort. De lidar werd 2x vervangen, 2 nieuwe usb c kabels, een nieuw AP board (dat zorgt voor een nieuw serienummer en aan hun kant moet worden geactiveerd), een nieuw toolhead board set, printer cable pack, nieuwe X-axis assembly (die uiteindelijk niet nodig is dus das een reserve onderdeel twv 100+€), allemaal kosteloos toegestuurd gekregen. Om dit alles te vervangen moest ik simpel gezegd de printer voor de helft uit elkaar halen om een paar kabeltjes te vervangen. Was dat opgelost begon ik problemen te krijgen met de printer die verbinding verloor met de AMS, dus een nieuw main controller board, en AMS connector board, nog wat kabels toegestuurd. En we zijn voorlopig terug volledig operationeel.

Alles samen heb ik zo'n 8 weken stil gelegen want je moet rekening houden met het tijdsverschil tegen dat ze reageren op een bericht, en dan telkens een dag of 3 eer je nieuwe stukken krijgt (die worden trouwens vanuit een Duits warenhuis verzonden met DHL), maar voor de rest kan ik niet klagen. Ik heb waarschijnlijk om dit alles op te lossen tussen de 2-400€ aan gratis onderdelen ontvangen waarvan soms maar 1 kabeltje uit een set van 4 nodig was. En ze gaan ook nog eens 3 rollen PET-CF m'n kant op sturen voor't ongemak ;)

Qus qua support zelf kan ik niet klagen. Wat ik wel zou doen, is als je kan en mag, afwachten tot Q1 '25. Dan komt normaal (als ze het niet opnieuw uitstellen) het nieuwe topmodel van printer uit. Die naar verluidt op zijn minst een groter bouwvolume zal hebben.

De AMS is zoals @Wim62 "beperkt" in afmetingen van de dikt van rollen, je mag rekenen dat zon 90% gewoon gaat passen zonder dat je het deksel op een kiertje moet laten, en anders heb je nog zoiets als een AMS mod de "AMS Hydra" van humebeam die compatibiliteit vergroot met rol afmetingen en die de AMS garantie NIET doet vervallen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Barbara
Netherlands

Bericht door Barbara »

Ik ben zeer tevreden met mijn Bambu Lab P1P met AMS.
En ja het is er eentje uit het hogere segment, maar ik zou nu niet meer terug naar mijn Ender 3 willen.

Aangezien je al aangeeft een Bambu Lab printer te willen aanschaffen ga ik hier nu niet alle pro's en con's oplepelen. Daarover is genoeg info op internet te vinden.

Ik print met verschillende merken PLA (Jupiler, Real, Esun, Sunlu) en dat doet mijn machine prima.
Ja, je moet bij ieder nieuw merk wel even kalibreren en een nieuw profiel aanmaken, maar dat is eigenlijk bij iedere printer het geval.

De AMS is handig als je multicolor wilt printen. Ook als je grote prints maakt waarbij je meer dan 1 spoel filament nodig hebt (of meerdere restjes op wil maken) is de AMS een uitkomst.
Zonder AMS is ook prima te printen hoor, alleen vind ik de spoelhouder aan de achterkant niet echt handig, maar daar zijn simpele oplossingen voor.

Met AMS is de keuze uit verschillende merken filament nog prima hoor. En voor de kartonnen spoelen kun je een hulpspoel printen, daarmee is dat probleem ook weer opgelost.

Nu Bambu Lab een tijdje op de markt is merk ik dat fabrikanten hun spoelmaat langzaam aanpassen aan de maten van de AMS.
O.a. Jupiler van 123-3D. De oude spoelen van 1 kg passen niet in de AMS. Maar de nieuwe spoelen van 1,1 kg zijn net een paar mm smaller en passen prima in de AMS.

Ondertussen heb ik ook met PETG en TPU (kan niet in de AMS!) zonder problemen geprint.

Welk type printer je aanschaft is afhankelijk van het soort materiaal dat je wilt gaan printen en je portemonnee :D .

Vraag maar raak,
Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Zappa
Netherlands

Bericht door Zappa »

Eigenlijk heb ik niets aan bovenstaande toe te voegen, anders dan dat ik ook een X1c heb, een kickstarter model dus van de eerste generatie, nu 2 jaar in bezit. Die is nog helemaal origineel, heeft al heel wat uurtjes geprint en draait nog steeds helemaal goed. Ik ben er zeer tevreden over. Ik print vooral met andere merken dan BL filament en, behalve TPU, kan die met alles overweg.
Wat mij betreft is de X1c dus een aanrader, maar zoals @Ch3vr0n al zei, misschien nog even afwachten waar BambuLab in Q1 2025 mee komt.
Currently using: Prusa i3 MK3S+, BambuLab X1c, PrusaSlicer, BambuStudio
Afbeelding
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open." FZ
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik heb weliswaar geen Bambu printer, maar ben toen ik twijfelde over aanschaf, eerst eens in de slicers gedoken en geprobeerd daar een object in te slicen met de specificaties die ik in Cura gebruik. Het ging hier om een sleutelhanger met meerdere kleuren (per wisselende lagen met een M600). Dit valt zonder verdere aanpassingen op een Bambu printer natuurlijk ook te doen. Ik hoef dan alleen niet handmatig de kleuren te wisselen. Maar toen kwam het probleem waardoor ik direct ben afgehaakt. Wanneer je namelijk een aanpassing doet zoals ik die nodig had, namelijk vanaf een bepaalde laag horizontale uitbreiding omdat de letters anders niet goed/breed genoeg werden. Met Cura is dat geen probleem. Maar de Bambu kan dat niet combineren en geeft dan aan dat je geen multi colour kunt combineren met deze aanpassing(en). Voor mij een reden om het niet te doen aangezien het een functie is die vrij vaak gebruik. Het is niet de enige want de Prusa kan daar ook niet mee omgaan.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dat heb ik ook gemerkt, ook XY Hole compensation werkt niet wanneer multicolor wordt gebruikt. Ik ga dit gelijk aanbrengen op github zie

Edit: done, misschien een reactie plaatsen @Rob52
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
willemsel
Netherlands

Bericht door willemsel »

Mijn ervaring met Bambulabs is:

Ik heb sinds vrijdag (nu dus dag 4) mijn eerste 3D printer.
Het is niet die wat jij zoekt maar ik heb de A1 combo

Wat mij opvalt is dat alles gewoon klopt en lekker werkt.
Geen moeilijk gedoe maar eenvoudig en doeltreffend.

Na het installeren heb ik mijn eerste print gemaakt wat ook nog eens veel sneller printe als verwacht.
De print kwam er gewoon goed uit. De eerste ervaring was een zeer goede eerste ervaring.
Omdat het bestelde filament nog niet is geleverd (schuld van pakketdienst) heb ik in de buurt filament van een ander merk gekocht.
Ook met dit filament merk ik geen probleem tijdens het printen.

Het enige wat ik zelf merk is dat het iets langer duurt voordat de printer begint met printen.
Wat ik als totale leek erg fijn vind is dat de printer alles zelf doet, zoals bijv. bed leveling.
En wat ik het meest moeilijke vind? Het 3D tekenen. Ik kan het wel maar het kost gewoon veel tijd.
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ch3vr0n schreef: 28/10/24, 14:31 Edit: done, misschien een reactie plaatsen @Rob52
Ik denk dat je je punt wel duidelijk hebt gemaakt. Het gaat niet om alle mogelijkheden die een foutmelding veroorzaken want die hebben dezelfde oorzaak, namelijk niet kunnen samenwerken met multi colour. Ik houd het item wel in de gaten want ik vind de printer op zich wel interessant. Ik zie wel hoe het zich ontwikkelt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Jampot007
Netherlands

Bericht door Jampot007 »

Ik vind het een geweldige printer. Enige wat ik sporadisch irritant vind bij exotische filamenten... Bambu omgeving laat je niet vanuit de computer bewerken welke soort filament er in de AMS slot zit.

Dus je hebt een nieuwe materiaal PCTG wat de Bambu printer niet kent moet je eerst dat materiaal toevoegen voor je het filament inlaad in je printer. Mijn workflow normaal is dat ik het gewoon inlaad onder PETG wat qua temperatuur close enough is en dan kijk je bij het slicen wel wat je exact hebt. Nu loop ik alsnog 3 keer heen en weer terwijl dat juist niet des Bambus is.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in