Toen het idee geboren was ben ik gaan bedenken hoe je dit zou kunnen realiseren. De cijfers moeten op afstanden van 50 tot 70 meter goed te lezen zijn, dus met kleine displays kan je niet uit de voeten. Verder moeten die displays worden aangestuurd, en dus viel de keuze op de Arduino Uno. Voor de invoer gebruik ik een 4 x 4 personaliseer baar keypad en een 16x2 I2C LCD schermpje voor controle van de invoer.
En hoe moet het dan gaan werken vragen sommigen zich vast af. Dat is vrij simpel. Het jurylid die de punten geeft voert de score in met het keypad en kan de invoer controleren op het LCD scherm. Als de ingevoerde waarde correct is drukt het jurylid op een Enter toets en dan wordt de score ook op de grote 8 inch displays weergegeven. Met de clear toets kan de invoer op beide displays worden gewist en kan er een nieuwe score worden ingevoerd. Verkeerde invoer wordt genegeerd, dus er kan alleen correcte invoer worden getoond.
Inmiddels is de programmering van de Arduino klaar en ben ik begonnen met het verder vormgeven van de schakeling. Het keypad en LCD schermpje komen in een kleine behuizing die bij het jurylid op tafel ligt. Het grote display wordt aan een statief bevestigd die tot een hoogte van 2,5 meter kan worden uitgeschoven. De voedingsbron wordt een 12 volt accu(pack), en moet oplaadbaar zijn. Voor het grote scherm moet ik nog verzinnen hoe en met welke materialen de twee 7 segments displays tegen weersinvloeden worden beschermd.
Dit project moet ergens begin volgend jaar functioneel zijn, dus heb ik nog wel even om plannen te trekken en printbare dingen te ontwerpen. Hier alvast wat beeldmateriaal