Van tobben tot resultaat
-
PrintEngineer
Van tobben tot resultaat
In de afgelopen 3 maanden heb ik veel zitten puzzelen en tobben om een Excel blad te ontwikkelen waarin de meest optimale settings voor mijn printers kunnen worden berekend. In het begin ging het letterlijk alle kanten uit en moest ik eerst de onderlinge verbanden helder krijgen. De eerste prints konden meestal ook meteen de kliko in, maar gaandeweg werd het steeds beter. En inmiddels ben ik op het punt aangekomen dat de kwaliteit van de prints zeer acceptabel genoemd mogen worden. Veel foto's heb ik er niet van gemaakt, maar zal mijn best doen om binnenkort iets te laten zien
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
-
PrintEngineer
Zoals beloofd deel ik hier een foto met wat resultaten naar aanleiding van mijn gegoochel met de cijfertjes. Het doel waarom ik hiermee begonnen ben is dat ik het zonde vond om soms meerdere prints te moeten maken voordat je tot het juiste eindresultaat komt. Bij mijn oud werkgever Yokogawa was een van de speerpunten "first time right". Of te wel, doe het in de eerste keer goed. Zo verspil je minder materiaal, energie en het voorkomt frustraties
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Mooie stelling, maar ik zeg maar zo; al doende leert men. Je zult eerst ervaring op moeten doen om het geleerde in de praktijk te brengen. Ook als je daarvoor een rekenmethode wilt ontwikkelen zul je eerst moeten weten wat je doet en dat in de praktijk hebben geprobeerd.PrintEngineer schreef: ↑27/09/24, 18:05 Bij mijn oud werkgever Yokogawa was een van de speerpunten "first time right".
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
PrintEngineer
Oh daar heb je helemaal gelijk in Rob. Zonder enige ervaring haal je ook niet uit deze rekenmethode wat erin zit. Je moet op z 'n minst begrijpen met welke factoren er word gerekend en waar de waarden voor staan. Zaken als de meltflow index en de schrink factor moet je wel eerst zien te achterhalen. Wat ik nu ontwikkel is voorlopig nog voor mezelf en wil er eerst meer resultaten van zien. In een volgende fase zou het eventueel beschikbaar kunnen worden gesteld aan anderen. Maar daar is het nu zeker nog te vroeg voor
Ik zet mijn ervaringen (instellingen) allemaal in het printprofiel van cura. En sla dat op.
Ik snap niet waarom je dit apart wilt bijhouden in een excel blad. Dat kan zelfs per type/kleur/leverancier draad.
Ik snap niet waarom je dit apart wilt bijhouden in een excel blad. Dat kan zelfs per type/kleur/leverancier draad.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
-
PrintEngineer
Je vraagt je af waarom ik dit doe? Met dit Excel neem ik factoren mee die niet in Cura of andere slicers worden meegenomen. De instellingen worden daarmee specifieker voor de printer waarvoor je de instellingen berekend. Zo houd ik rekening met het gewicht van de extruder en het heatbed, de frictie coëfficiënt van de lagers, gebruik ik de specifieke meltflow index van het gebruikte merk filament en nog een hoop andere parameters. Voor bijvoorbeeld de Orcabot komen er hele andere waarden uit dan bij de Wanhao Duplicator I3 Plus, terwijl Cura vaak dezelfde instellingen berekend. Dus ik maak het een stukje specifieker en voor mij werkt het
Gaat het verders wel goed met je ?
Ik wist niet dat je hoge wiskunde nodig had om te kunnen 3D printen .
Maar gelukkig zijn er ook printers en slicers die dat allemaal voor jou regelen .
Ik wist niet dat je hoge wiskunde nodig had om te kunnen 3D printen .
Maar gelukkig zijn er ook printers en slicers die dat allemaal voor jou regelen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4
Wim
Prusa mk4
-
PrintEngineer
@Wim62 vind ervan wat je wilt zolang je de reden hier achter niet begrijpt. Uitleggen waarom ik hier mijn energie in steek lijkt niet genoeg. Dus zal ik jou en anderen er verder niet mee vermoeien. Sorry dat ik besta
Ik zou lekker m'n ding blijven doen en dat ook delen. Ieder beleeft het 3D-printen op z'n eigen manier. Zelf denk ik ook dat het wel erg ver gaat wat je doet en dat het zelfs misschien wel zo is dat je denkt dat het werkt omdat je dat graag wilt. Met alle theoretische onderbouwing erbij. Maar goed, als jij je daar lekker bij voelt moet je dat zeker gewoon doen. Ik krijg prima resultaten met Cura en zonder die extra factoren. Maar het is wel leuk te lezen wat je gedachten er zo achter zijn. En je moet toch ergens mee bezig zijn anders slaat de verveling toe en voor je het weet heeft Alzheimer je te pakken. Dus gewoon lekker doorgaan zo.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
mijn idee ook, gewoon doen en ook delen, want dan kunnen we hier ook een beetje mee genieten van hoe complex het eenvoudigste soms kan zijn.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in