3D print service starten Onderwerp is opgelost

3D print service starten

Algemeen forum
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#11

Bericht door Wim62 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Rob52 schreef: 28/05/24, 09:39 Een reactie van de TS zou nu natuurlijk wel aardig zijn. Dus kom er maar in henryschippers2023.
Hem kennende
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 361
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#12

Bericht door PrintEngineer »

Voor elke onderneming die start geldt dat er een goed ondernemingsplan, financieringsplan, startkapitaal, marktonderzoek en verzekeringspakket moet zijn. Anders start je ins Blaue Hinein en is de kans op succes een stuk kleiner
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
henryschippers2023
Berichten: 77
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

#13

Bericht door henryschippers2023 »

Dank voor de reacties
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#14

Bericht door Wim62 »

Is dit alles ?
Verschillende mensen hebben hier aardig wat tijd in gestoken , komt er nog een vervolg ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 640
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#15

Bericht door Ch3vr0n »

Nauw nauw, rustig. Alle info moet ook verwerkt worden, over nagedacht... Henry heeft iig voer tot nadenken, Zo'n printservice start je nl ook niet in 123 op.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 618
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#16

Bericht door Rob52 »

Na een weekje er over nagedacht te kunnen hebben ben ik wel benieuwd wat nu de gedachten van de TS over dit onderwerp zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#17

Bericht door Wim62 »

Ik ben bang Rob dat je daar lang op kunt wachten .
En daarom zij ik ook in een eerdere reactie (hem kennende) , ik ken hem nu .
Zijn ogen zijn groter dan zijn mag .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 357
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#18

Bericht door 3DWim »

Ja hallo, ik wil ook best een goed renderende printshop hebben hoor!
Maar je moet de realiteit maar ook de vraag niet onder en overschatten.
Want als ik eerst een dag moet stoeien om een goed 3D model te ontwerpen, daarna te printen, nog wat fijn tunen, dus 3 dagen doorlooptijd wordt niet goedkoop.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 618
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#19

Bericht door Rob52 »

Ik ben bang dat de TS zich dus uiteindelijk toch in nevelen hult. Want wel inloggen en kijken, maar niet reageren ........ Ik wacht het dan nog maar even af.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 444
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#20

Bericht door Wim62 »

Dat zij ik op #11 ook al , ik ken hem langer dan vandaag .
Het is jammer .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 618
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#21

Bericht door Rob52 »

Ondanks dat de TS zich van alle commentaar onthoudt (al komt hij wel kijken) toch nog even doorborduren op dit onderwerp.

Ik ben kort geleden naar een logeeradres in het Zwarte Woud geweest waar ik al vaker was geweest. Voor de gein had ik een sleutelhanger in 4 kleuren ontworpen met wat gegevens van hun website. Ik vond het resultaat redelijk maar niet echt om over naar huis te schrijven. Maar gelukkig is niet iedereen zo kritisch.

De sleutelhanger viel echter zo goed in de smaak dat men er wel tegen betaling van wilde bijbestellen. Dat klinkt natuurlijk best goed en streelt je ego. Maar het is ook wel weer een voorbeeld van wat je te wachten kan komen te staan. Want hoeveel wil je er dan hebben? Nou doe er maar 500 als de prijs goed is ............ Tja, dat is interessant, tot op zekere hoogte dan.

Doordat men de sleutelhanger iets aangepast wilde hebben heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. En eerst diverse proefversies gedrukt om tot het beste resultaat te komen. Zo blijkt dat snelheid toch niet altijd tot een goed of in ieder geval acceptabel resultaat leidt. Ik dacht namelijk om met 0,3 mm lagen te gaan werken om een sneller resultaat te krijgen. Want het ontwerp is 0,2 mm lagen waarbij de teksten telkens 2 keer in kleur worden geprint. Ik dacht met 1 keer 0,3 mm een tussenweg te hebben gevonden. Maar dat gaf helaas toch een slechter en voor mij onacceptabel resultaat. Dus weer terug naar de oorsprong van 0,2 lagen.

Resultaat is dat met een snelheid van 125 mm/sec. ik voor 10 stuks in 1 run toch nog 5:30 uur kwijt ben. En daarbij moet ik dan nog 4 kleurenwissels handmatig doorvoeren. Betekent dus dat ik meestal van 4 uur 's middags tot 10 uur 's avonds 10 stuks kan printen. Dat schiet dus niet echt op.

Ik dacht toen dat misschien de Bambu Lab P1S met AMS mij kon gaan helpen. Die was net in de aanbieding vanwege hun 2-jarig bestaan. Nu blijkt die aanbieding dus een farce want hij kost nu nog precies hetzelfde, maar dat even terzijde. Maar voordat ik die aanschaf dacht ik maar eens even de slicer te installeren om het e.e.a. daarin uit te proberen. Want werkt dat dan wel zoveel beter? Ik heb zowel de Bambu Studio als de Orca slicer geïnstalleerd. Maar ik kwam daar uiteindelijk toch wel wat "bedrogen" uit. Het blijkt dat het resultaat in beide slicers niet het resultaat behaalt dat ik met Cura kan behalen.

Daarbij moet ik wel eerst vermelden dat de teksten die ik gebruik op diverse plekken zo smal zijn dat ik allerhande trucs moet uithalen om die printbaar te maken. Zo zijn sommige wanden maar 0,1 mm breed. Die teksten zijn in het lettertype van de klant dus daar kan ik niks aan veranderen. Door dunne lijnen detecteren in te schakelen wordt er al meer printbaar. Als je dan met horizontale uitbreiding gaat fine tunen kom je een heel eind in de goede richting.

Die dingen heb ik uiteraard ook toegepast in de beide ander slicers. Met de Bambuprinter als actuele printer is het resultaat echter niet zo optimaal te krijgen als met de Cura slicer en mijn eigen printer. Als ik in de Bambu en Orca slicer mijn eigen printer als standaard zet komt het dichter in de buurt. En dat vind ik op z'n zachts gezegd erg vreemd. Betere printer (Bambu) maar minder resultaat. Ook verschijnen er bij de keuze van de Bambu printer diverse extra wandlijnen op plekken waar die niet horen en ook niet verschijnen als ik mijn eigen printer kies. Heel vreemd allemaal. en ik heb er aardig wat tijd mee doorgebracht om allerlei varianten uit te proberen.

Kort om, ik heb (nog) niet voorde Bambu printer gekozen en zoals het op dit moment lijkt maakt dat ook niks uit in de prijs. Dus ik houd die optie nog even voor mezelf open. Het lijkt me toch nog steeds een heel mooi alternatief voor wat ik nu heb. Ik weet trouwens niet of je de Bambu P1S AMS gemakkelijk in Cura kunt integreren. Hij staat in ieder geval niet als instelbare printer als optie mogelijk.

Dus weer terug bij het mogelijk kunnen printen van het "fictieve" opdracht van 500 stuks sleutelhangers. Als ik het als printservice rendabel zou moeten aanbieden dan wordt het een probleem met zulke lange printtijden. En natuurlijk het feit dat je erbij aanwezig moet zijn voor de kleurwissels. Zou ik er 500 willen printen dan betekent dat dus 275 uur printwerk. En in geval ik er dus dagwerk van zou maken en 2 runs per dag kan doen, dan komt dat op 25 dagen printen. Materiaalkosten zijn bekend en dus snel te berekenen. Maar wil je een acceptabele prijs kunnen neerleggen voor z'n sleutelhanger dan is het onmogelijk om de tijd door te berekenen. Voor hobbywerk gaat dat allemaal wel. Maar als printservice zou de prijs per stuk nauwelijks interessant voor een klant worden. Ook als je alleen maar elektra, afschrijving en onderhoud en een klein deel arbeid doorberekent. Nog afgezien van eventuele mislukte prints en toch niet altijd even consistente kwaliteit. Alhoewel het erop lijkt dat afwijkingen wel telkens op dezelfde plek voorkomen. (Betekent dat er ergens iets hard- en/of softwarematig consequent afwijkt in de printer.)

Als ik een inschatting maak wat zo'n stukje klantenpromotie en merchandise zou mogen kosten dan denk ik aan een euro of 2 per stuk. En dan zit er een sleutelring met kettinkje aan en zijn ze apart in een plastic zakje verpakt.

Al met al bewijst dit maar weer eens dat voor dit soort productieaantallen je dit niet op een 3D-printer rendabel kunt maken als je dit met een 3D-printservice zou willen doen. Daarvoor moet je eigenlijk spuitgiettechniek toepassen, maar dat vereist weer veel grotere aantallen om rendabel te zijn omdat er een matrijs voor moet worden gemaakt, dus ook niet snel de oplossing. Zeker niet als het ook nog eens 4 kleuren moet zijn.

Voor nu maak ik een gratis een kleine serie om ze wat tegemoet te komen, maar voor grote aantallen zal het niet gaan werken.

Tot zover een stukje praktijkervaring. Dit terwijl de printer naast mij ijverig aan het doorprinten is ....... :lol:
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast