3D print service starten Onderwerp is opgelost

3D print service starten

Algemeen forum
henryschippers2023
Berichten: 75
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

3D print service starten

#1

Bericht door henryschippers2023 »

Hoi allemaal,

Ik loop al lange tijd met het idee, om een 3D print service op te starten…
Gel op marktplaats al een keer een advertentie gezet,
Hierop kreeg ik een reactie van een mogelijk grote klant;
Hij wilde de (in een door mij ander topic genoemde Timbalands stabilisator), bij mij 50keer laten printen 😳
Ik moest dan wel een sample indienen bij hem; een handvat:
Zo kon hij aan zijn klanten de kwaliteit laten zien, en deze laten beoordelen, voordat we tot de daadwerkelijke, productie overgaan… ik zie dat wel zitten…

Ik ben nu alleen van marktplaats account gewisseld, en dus de “klant uit het oog verloren” deze ga ik natuurlijk weer opsporen, en hem opnieuw mijn diensten aanbieden.


Wat zijn dingen waar ik op moet letten als ik besluit voor die klant 50stuks van die gimbal stabilisator te gaan printen:
Zoals voorwaarden en de betaling etc???

Alle tips en ervaringen zij. Welkom
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 274
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#2

Bericht door PrintEngineer »

Die stap zou ik nog maar eens goed overwegen voordat je erin stapt. Stel je zelf eerst eens deze vragen
  • Met welke printers wil je gaan werken?
  • Hoe ga je dat financieren?
  • Heb je voldoende ervaring met het printen van lastige kunststoffen zoals ABS, Nylon, PC, ASAS enz?
  • Hoe goed ben je in het oplossen van problemen als een printer even niet doet wat je van hem vraagt?
  • Wil je er echt geld mee verdienen of wordt het een leuke vrijetijd service die je gaat aanbieden?
  • Ben je voldoende op de hoogte van de kwaliteit die je klanten verwachten te krijgen?
Zomaar een paar basisvragen waar je een goed antwoord op moet hebben voordat je met een printservice gaat beginnen. Een kleine 5 maanden geleden sprak ik nog iemand die uit puur enthousiasme een jaar daarvoor met een printservice was begonnen. Hij had wel regelmatig opdrachten maar hield er geen rode stuiver aan over en was ook bezig om weer te stoppen. Bij de start van zijn bedrijf voor ruim € 22.000 in de meest mooie printers geïnvesteerd en dan toch maar net de huur van een klein bedrijfspandje ermee kunnen betalen. Dus overweeg goed of je hier wel aan wilt beginnen
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 224
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#3

Bericht door Hardy »

En wat denk je van auteursrecht, ik begrijp dat het ontwerp van thingiverse komt, wanneer je daar commercieel gebruik van maakt kon dat ook wel eens een probleem worden.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 539
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Als je daarmee begint kijkt tegenwoordig de belastingdienst ook mee. Dus betekent het dat je er belasting over moet gaan betalen. Want 50 stuks wordt de belastingdienst niet meer als hobbyprinten gezien. Dus dan kun je het ook beter maar meteen professioneel en commercieel aanpakken. Maar daar komt heel wat bij kijken. Maar ook wanneer je het niet zo groot wilt aanpakken loop je vaak wel tegen dezelfde dingen/obstakels aan. Dus onderschat het niet.

Wil je het professioneel aan gaan pakken dan zul je om te beginnen een goede kostenberekening (kosten-baten analyse) moeten hebben gemaakt voordat je iets aanbiedt en er later achter komt dat het uiteindelijk toch meer kostte dan je had gedacht. Daarbij moet je alle kosten meerekenen, dus de zogenaamde overhead. En dat zijn er vaak meer dan je zo zou denken. Bijvoorbeeld slijtage/afschrijving en foute prints/afkeur. En vergeet de verzendkosten niet. (Wel of niet verzekerd verzenden) En iets dat vaak in zo'n start wordt vergeten is het eigen salaris. "Vergeet" je dat bij de start dan kun je daar later je prijzen niet ineens voor gaan verhogen. Vergeet ook eventuele (aansprakelijkheids)verzekering(en) niet.

Uiteindelijk moet je onder de streep NETTO een goede marge overhouden. Hoeveel voor jou acceptabel is moet je zelf beoordelen. Maar bedenk wel dat als je te laag inschat het erg moeilijk zal worden om je prijzen daarna te verhogen. Beter is het te beginnen op een hoger niveau waarmee je goed bent ingedekt. Als de kwaliteit goed is dan mag men daar ook een goede prijs voor betalen. En een marge moet je wel juist berekenen. Vergeet dus niet al je kosten zoals de belastingdienst en eventuele sociale premies. Nu zeg je misschien, dat hoeft van mij allemaal niet want ik doe het er maar bij. Maar als je dan vervolgens wilt uitbreiden en je moet er wel rekening mee gaan houden ben je te laat, want dan wordt een prijsverhoging om die reden niet geaccepteerd. En dus stort je marge in elkaar.

Kijk ook eens naar wie en waar je concurrenten zijn. Want als blijkt dat er bij jou om de hoek iemand al 2 jaar hetzelfde doet kan dat best wel eens pijnlijk worden om jezelf te gaan bewijzen. Probeer eens te achterhalen wat de prijzen bij concurrenten doen. Want voor een deel worden prijzen door de markt bepaald. Zijn die voor jou te laag, dan zal het moeilijk overleven gaan worden.

Ga je alleen "domweg" printen of ga je ook ontwerpen. Als je wilt gaan ontwerpen, zijn dan je 3D-tekenscills voldoende om aan een professionele marktvraag te voldoen. Ik neem aan dat je je niet wilt beperken tot wat snuisterijen voor huisvrouwen printen die een cadeautje voor Moederdag zoeken.

Adverteren op Marktplaats alleen zal niet voldoende zijn. Een goede en professionele Website is dan eigenlijk ook een must. Kun je die zelf bouwen of moet je dat laten doen. Weet dan ook wat je allemaal op die website aan informatie wilt en moet gaan zetten. Een advies voor je daarmee begint. Begin niet in de Wij-vorm te praten op je website als je alles in je eentje doet maar laat zien wie je werkelijk bent i.p.v. te doen of je een heel serviceapparaat met klantendienst achter je hebt staan.

Zorg dat je de garantievoorwaarden en retourbeleid goed geregeld hebt. Dit is ook een risicofactor die je niet moet onderschatten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer de Timbalands stabilisator breekt en je een claim voor gevolgschade aan je broek krijgt voor de apparatuur die erop zat en kapot valt.

Zorg voor goed uitgewerkt verkoop-, leverings- en garantievoorwaarden. Let ook op je wettelijke aansprakelijkheid. Meestal moet je dit soort dingen ook notarieel laten vastleggen. (Kostenpost) Van dit soort dingen zijn al wel voorbeelden verkrijgbaar die je slechts op details hoeft aan te passen voor je eigen onderneming.

Ga je alleen zakelijk of ook aan particulieren leveren. Beiden hebben namelijk verschillende wettelijk rechten en plichten. En daar zit meer verschil in dan je misschien zou denken. Particulieren zijn veel meer wettelijk beschermd dan zakelijke klanten. Je leveringsvoorwaarden zul je er dus ook op moeten hebben aangepast. Of mogelijk beide varianten in hebben opgenomen.

Schrijf je in bij de KvK en krijg een BTW nummer. Voor zakelijke klanten wel een must. Ook een zakelijke bankrekening. Vraag, zeker bij grotere opdrachten, bijvoorbeeld een aanbetaling van 1/3, en de rest bij (voor) aflevering. Mooier is het om alles vooraf betaald te krijgen. Maar je kunt daar diverse variaties op los laten. Voorkom betalen achteraf, zeker in het begin als je geen buffers hebt. En zet alle afspraken vooraf op papier in een offerte en laat deze bevestigen. Probeer, zover mogelijk, ook je klanten te checken. Mooie praatjes heb je niks aan, ze moeten wel betalen. Zeker als het om grotere opdrachten gaat.

Verder is het natuurlijk de vraag hoe professioneel ben je zelf als het gaat om het optimale 3D-printen. En onderschat dat niet, al vind je jezelf misschien een uitstekende 3D-printer. Zelf valt het me op dat ik soms tegen dingen aanloop die ik kwalitatief niet goed genoeg krijg als ik die zo zou moeten verkopen. En ik heb toch al aardig wat ervaring, al zeg ik het zelf. Je maakt dan misschien wel eerst een proefmodel, maar dat gaat alleen op voor series. Voor opdrachten met enkele stuks en vooral als die langdurig om te printen zijn, zal dat niet opgaan. Ik neem tenminste aan dat je je niet alleen met die Timbalands stabilisator wilt bezighouden.

Vraag voor een proefmodel ook een vergoeding. Zo weet je ook hoe serieus iemand is. Die vergoeding hoeft niet de prijs van het uiteindelijke verkoopmodel te zijn maar liefst wel (een deel) kostendekkend. Zeker bij een grote print snij je je dan niet in de vingers. Er zijn altijd mensen die misbruik maken van een "gratis" voorbeeld omdat het hun eigenlijk alleen maar om dat ene exemplaar gaat. Dus gewoon voor laten betalen. Eventueel kun je dat bij een grote opdracht nog verrekenen in de eindprijs.

Is je apparatuur toereikend om grotere opdrachten aan te kunnen. Als 1 meervoudige print misschien wel 12 uur of langer duurt en je hebt maar 1 printer dan is een opdracht van 50 stuks een niet echt haalbare zaak. Ik zie je dit niet gaan opzetten met alleen een Anet A6 en een Easytreed nano. Daar zul je toch iets beters voor moeten aanschaffen. Er is niks mis met een Anet A6 of een Easytreed nano, maar ze zijn niet geschikt voor het opzetten van serieprinten lijkt mij. Deze printers zijn ook eigenlijk niet geschikt voor het printen met meer geavanceerde materialen zoals Nylon, ABS, PC en ASA. Wat je dan dus beperkt tot PLA(+) en PetG. Dat is geen goede start en gedoemd om te mislukken. Ik zou zelf de Timbalands stabilisator denk ik in ASA printen, maar misschien dat PLA toereikend is, dat durf ik niet te zeggen.

Ik heb snel eens gekeken wat de printtijd voor de Timbalands stabilisator totaal is. Bij een laagdikte van 0,2 mm en een printsnelheid van 80 mm/sec kom ik al snel boven de 50 uur uit. Dus dat is voor 50 stuks 2500 uur printen. Dus stel je zelf dan maar de vraag of dit in je huidige opzet echt haalbaar gaat worden.

Bekijk ook even of je die Timbalands stabilisator zomaar mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Anders heb daar straks weer een probleem mee. Bij het huidige ontwerp op Thingiverse staat dat het NIET commercieel mag worden gebruikt.

Verder zijn er nog wel meer dingen die je op je pad tegen zult komen zodra je het 3D-printen commercieel wilt gaan toepassen. Het blijft ondernemen met de bijbehorende risico's. Het lijkt misschien allemaal overdreven maar het kan je allemaal overkomen en in de weg zitten. Gelukkig leven we niet in de VS waar je voor alles en voor astronomische bedragen kunt worden aangeklaagd, maar ook hier gebeuren soms rare dingen waar je maar beter tegen ingedekt kunt zijn.

Veel van dit soort ondernemingen lopen stuk, door naïviteit, onkunde en een verkeerde kosten-baten analyse. En dus een verkeerd of niet goed onderbouwd ondernemingsplan.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 395
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#5

Bericht door Wim62 »

Tsjonge wat een lap tekst , Als ik het zo allemaal leest dan moet de vraagsteller er helemaal niet aan beginnen .
Er is als ik het zo leest nog geen droog brood mee te verdienen .

Maar ik wens hem wel suc6 .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 274
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Ondernemen moet in je genen geworteld zitten, anders wordt het (zeker in het wereldje van het 3D printen) erg moeilijk om een goedlopend bedrijf op te bouwen. Rob heeft terecht een waslijst aan argumenten gegeven die je als starter in overweging moet nemen. En het is niet om iemand te ontmoedigen, maar om te helpen alles op een rijtje te zetten. Ondernemen doe je niet zomaar kan ik uit ervaring zeggen. Zelf heb ik ook 5 jaar een onderneming gehad en heb in die tijd veel geleerd. En dus ook dat het echte ondernemersbloed niet door mijn aderen stroomt. En dat is wel een belangrijke voorwaarde voor succes
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Maar momenteel staan er een Wanhao Duplicator I3 Plus, een zwaar gemodificeerde CTC A13 en een oude Orcabot v0.43 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 539
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Wim62 schreef: 27/05/24, 13:43 Tsjonge wat een lap tekst. Als ik het zo allemaal leest dan moet de vraagsteller er helemaal niet aan beginnen .
Er is als ik het zo leest nog geen droog brood mee te verdienen .
Een lap tekst voor iemand die de details niet wil of hoeft te weten. Wil je er echter goed op voorbereid zijn dan is deze lap tekst echt nog maar het begin. Er valt heus wel wat mee te verdienen, maar daarvoor is die kosten-baten analyse ook van levensbelang. En vergeet expertise op het gebied van 3D-printen niet. Het is ook geenszins de bedoeling om af te schrikken. Alleen maar gewaarwording van de dingen die je allemaal kunt tegenkomen en die misschien helemaal niet wilt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 325
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#8

Bericht door 3DWim »

Zonder de lap tekst te hebben gelezen:
Het is niet rendabel. Er zijn er hier meer geweest die dat idee hadden en nooit meer terug gezien.

Maar belangrijkste is deze: aansprakelijkheid.
Jij maakt iets en daardoor of daarmee of mede daardoor gaat iets anders kapot, raakt beschadigt etc.
Daar ga je op leeglopen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 539
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

@ 3DWim Je hebt mijn lap tekst mooi samengevat in 2 á 3 zinnen. Mijn lap tekst geeft alleen de details meer weer.

Toegevoegd in 10 uren 35 minuten 40 secondes:
Een reactie van de TS zou nu natuurlijk wel aardig zijn. Dus kom er maar in henryschippers2023.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 395
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#10

Bericht door Wim62 »

Rob52 schreef: 28/05/24, 09:39 Een reactie van de TS zou nu natuurlijk wel aardig zijn. Dus kom er maar in henryschippers2023.
Hem kennende
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten