Jullie gedachten over de Snapmaker U1
Snapmaker U1
Jullie gedachten over de Snapmaker U1
Mede printers,
Zoals jullie denk ik wel weten heb ik een tijdje geleden een Creality Hi combo aangeschaft tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
Nu heb ik deze printer gekocht om multi kleuren te kunnen printen.
Echter op de hoeveelheid afval bij zelfs de kleinste print heb ik mij behoorlijk verkeken.
Met als gevolg dat ik dus nagenoeg geen multi kleuren prints maak, en das toch jammer.
Nu ben ik voornemens om een nieuwe "tool" swapper aan te schaffen.
En aangezien de Prusa boven het budget ligt ben ik mij op de Snapmaker U1 gaan focussen.
Hij is nog niet op de markt maar de youtube fimpjes zwerven al wel rijkelijk rond.
En van wat ik zie is dit een veel belovende machine.
Graag hoor van jullie wat jullie indrukken zijn.
Zoals jullie denk ik wel weten heb ik een tijdje geleden een Creality Hi combo aangeschaft tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
Nu heb ik deze printer gekocht om multi kleuren te kunnen printen.
Echter op de hoeveelheid afval bij zelfs de kleinste print heb ik mij behoorlijk verkeken.
Met als gevolg dat ik dus nagenoeg geen multi kleuren prints maak, en das toch jammer.
Nu ben ik voornemens om een nieuwe "tool" swapper aan te schaffen.
En aangezien de Prusa boven het budget ligt ben ik mij op de Snapmaker U1 gaan focussen.
Hij is nog niet op de markt maar de youtube fimpjes zwerven al wel rijkelijk rond.
En van wat ik zie is dit een veel belovende machine.
Graag hoor van jullie wat jullie indrukken zijn.
Creality Hi Combo ( met CFS ).
Sunlu filament droger.
Cr scan Ferret Pro.
Sunlu filament droger.
Cr scan Ferret Pro.
-
PrintEngineer

Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ik heb er geen ervaring mee. Maar bekijk het eens anders. Inderdaad is het verlies aan filament (bij kleine objecten) vaak groter dan het eindproduct aan materiaal gebruikt. En het wisselen van kleur duurt ook langer dan bij een toolwissel. Maar voor de aanschafprijs van de Snapmaker U1 voor ca. 1000 euro kun je voor ca. 50 rollen = 50 kilo ! aan materiaal verbrassen voordat je winst gaat maken. Ander dingetje dat niet onbelangrijk is, is dat met een toolwissel je bij de Snapmaker beperkt bent tot 4 kleuren. Met een multi color systeem kun je vaak tot 16 kleuren uitbreiden. Je kunt afhankelijk van het systeem de verliezen van de kleurwissels wel wat beperken. Als je de uitvoer bij een kleurwissel op minimaal zet en een prime tower gebruikt die je groot genoeg maakt zodat er geen overloop van kleuren is, dan kun je het verlies aardig terug brengen. Het zal alleen nooit zo snel worden als een toolwissel.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Een echt mooie toolwissel is wat Bondtech aan het ontwikkelen is (Indx) en vermoedelijk op de Prusa gaat aanbieden, deze hebben niet elk een eigen extruder, maar wordt alleen het hotend gewisseld en opgewarmd met Inductie waardoor extreem korte opwarm tijden, dus hele snelle wisselingen.
Ik vind het in ieder geval wel erg interessant.
Ik vind het in ieder geval wel erg interessant.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Ik zie toch echt een waste tower naast de benchy.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Dat systeem van Bondtech is voor mij toekomst muziek denk ik.
Zou al tevreden zijn met de Snapmaker U1.
16 kleuren via 4 keer een CFS is handig,maar denk niet dat ik dat nodig ben of heb.
Mijn grootste issue is toch het vele afval.
Kijk , alles heeft z`n voor en nadelen en daar moet een gulde middenweg in worden gevonden.
Zou al tevreden zijn met de Snapmaker U1.
16 kleuren via 4 keer een CFS is handig,maar denk niet dat ik dat nodig ben of heb.
Mijn grootste issue is toch het vele afval.
Kijk , alles heeft z`n voor en nadelen en daar moet een gulde middenweg in worden gevonden.
Creality Hi Combo ( met CFS ).
Sunlu filament droger.
Cr scan Ferret Pro.
Sunlu filament droger.
Cr scan Ferret Pro.
Voordat je er 50 kilo aan afval door hebt gejaagd ben je wel een paar jaar verder denk ik. En als je de instellingen wat aanpast wordt het ook al minder, zoals ik hierboven al schreef. Maar goed, het is jouw geld, dus als je denkt met een Snapmaker iets te winnen, wie ben ik om daar iets van te vinden.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Helemaal zonder zal misschien ook niet kunnen, maar daar gaat het ook hier niet over, het is meer het concept van zeer snelle nozzle temperatuur wisselingen, waardoor je per printlaag eventueel een ander temperatuur kunt gebruiken, ook hoeft niet steeds het complete toolhead met alle bijbehorende sensoren/aandrijving/heaters te vervangen/omschakelen, er is dus ook maar één kabelboom naar het toolhead. Mocht er ooit iets fout gaan is dat dan ook eenvoudiger op te lossen.
Groeten Hardy
Volgens mij nu net wel.
De oplossing werd aangedragen in de toolwisselaar(s).MB512 schreef: 14/12/25, 23:38 Echter op de hoeveelheid afval bij zelfs de kleinste print heb ik mij behoorlijk verkeken.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:

De U1 is voorlopig een goeie keuze, al moet de tijd nog uitwijzen of die het waard is. Dat ding is nog nieuw en het is nog te vroeg om echte reviews te vinden, alleen 1e indrukken. INDX is een systeem dat je OP en compatibele printer moet plaatsten (vb voron, Prusa Core One) dus die moet je al in huis hebben. En het zal ook niet goedkoop zijn. Richtprijzen nu zijn zo'n 250 USD voor de toolhead en 35 USD per tool. Een Core One upgrade met 4 tools zal je zo'n 499€ kosten BOVENOP de kost van de printer, 8 tools zijn 699. Kit's met INDX standaard zijn er nog niet.
Ik ben iig wel tevreden van m'n PrusaXL 5 tool. Die heeft m'n X1C vervangen als het gaat om multi-kleur met 5 of minder kleuren, of tot 4 kleuren met support of zelfs single kleur met support. De mogelijkheid om niet gelijkaardig materiaal te gebruiken voor de support interface layer in combinatie met een 0 z-offset, hmm heerlijk om de het model er gewoon van af te trekken zonder al te veel moeite
Ik ben iig wel tevreden van m'n PrusaXL 5 tool. Die heeft m'n X1C vervangen als het gaat om multi-kleur met 5 of minder kleuren, of tot 4 kleuren met support of zelfs single kleur met support. De mogelijkheid om niet gelijkaardig materiaal te gebruiken voor de support interface layer in combinatie met een 0 z-offset, hmm heerlijk om de het model er gewoon van af te trekken zonder al te veel moeite
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in