tl;dr: m'n print loopt goed tot ongeveer halverwege. Dan begint de extrudes plots geluid te maken (heel luide retraction), hechten de lagen niet meer en is er een duidelijke verschuiving van het print model te zien. Onderaan deze post 2 filmpjes over het probleem.
---
Een tijd geleden kreeg ik de vraag van iemand of ik een 3D printer kon repareren. Ik had geen idee, maar het kwam er op neer dat als ik hem gerepareerd kreeg, ik de printer mocht hebben. Het bleek een Ender3 V2 te zijn, en repareren bleek goed mee te vallen. Een kabeltje vervangen, ander kabeltje in de juiste poort steken en een derde goed vastzetten, en hij werkte als nieuw (voor zover ik weet, was de eerste 3D printer waar ik ooit mee in contact kwam).
Gedurende 2 maanden heb ik mezelf goed geamuseerd met 3D printen. Alles liep vlot, zowel via de usb-poort als via een sd-kaartje. Daarna heb ik een raspberry pi gebruikt om een Octopi te installeren, en ook dat werkte feilloos. Ik was dan toch op dreef, dus besloot ik een BL Touch module te installeren. Ook dat heeft meerdere weken goed gewerkt.
Op een gegeven moment merkte ik dat de motor (creality 42-40) van de extruder geen kik meer gaf. De vorige eigenaar had er echter nog een andere motor bij gegeven, dus heb ik de dooie motor gewisseld voor de extra, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat minimale cable management te doen. Een week later begon de printer vreemd te doen:
- de print start zonder problemen
- halverwege hoor je de extruder 'knallen'
- vanaf dan willen de lagen niet meer goed hechten en is er een duidelijke 'verschuiving' zichtbaar
Dit zijn de huidige modificaties op de printer:
- marlin firmware geinstalleerd
- BL Touch geinstalleerd
- OctoPi geintegreerd
Dit heb ik gedaan om te proberen het probleem te identificeren:
- printen via PC of SD kaart ipv OctoPi (zelfde probleem)
- andere filamentrol gebruikt (zelfde probleem)
- slicer instellingen gereset naar default (zelfde probleem)
- andere slicer software proberen (zelfde probleem)
- andere prints die voordien zeker hebben gewerkt opnieuw proberen printen (zelfde probleem)
Dingen die ik heb bedacht, maar nog niet probeerde (omdat wat meer werk kosten, of waar ik het raar van zou vinden dat dat de oorzaak zou zijn):
- default firmware terugzetten (en dus ook de default hoogte sensor terug installeren)
Ik wordt een beetje wanhopig. Ik zat midden in een groot project waarin ik allerlei kleine stukken moest 3D printen, en nu ligt dit al weken stil

Heeft iemand hier ervaring mee? Ideeën hoe ik dit kan oplossen?
---
video retraction geluid:
video hechtingsproblemen: