Je kunt de afstand tussen de laatste supportlaag en de eerste printlaag van het object in Cura aanpassen. Althans zo lijkt het. Ik heb hier in het verleden al eens
iets over geschreven aangezien dat niet altijd even mooi verloopt. Er zit namelijk een probleempje in die instelling. Je kunt de weliswaar aanpassen, maar de aanpassing kan niet anders zijn dan stappen die gelijk zijn aan de laagdikte. Ook al doet de instelling vermoeden dat het met kleinere stappen kan, in de praktijk werkt dat niet, zelf als je een kleinere waarde ingeeft. Je krijgt ook geen foutmelding. Als je 0,2 mm laagdikte hebt kan de afstand tussen de support- en objectlaag niet minder zijn dan 0,2 mm. Er zijn trouwens wel slicers, bijvoorbeeld de Prusa slicer, die dat wel kunnen. Het probleem dat zich dan voordoet is dat er 0,2 mm ruimte tussen de lagen bevindt en de eerste objectlaag dus niet net zo wordt vastgedrukt als een eerste laag op het printbed. Daardoor ontstaat er op die plek een lossere structuur dan bij een eerste laag op het printbed. Misschien dat je dit kunt oplossen door een aanpassing in de G-code en op die plekken over te schakelen naar tijdelijk 0,1 mm laagdikte. Helemaal hetzelfde als de eerste laag wordt het nooit omdat bij een 0,1 mm laagdikte ook de hoeveelheid materiaal vermindert. En de afstand op 0 mm zetten zal alleen zinvol zijn als je een niet (goed) hechtend supportmateriaal toepast. Dus met 2 extruders. Jouw voorbeeld is echter wel erg extreem en ik denk dat daar mogelijk nog wel wat anders aan de hand kan zijn, tenzij de afstand nu erg groot ingesteld staat. Waar ik nog niet mee geëxperimenteerd heb, maar misschien nog iets kan doen is de instelling
Afstand van Onderkant Supportstructuur.
Het probleem met een afwijkende afstand is, bij Cura in ieder geval, dat op dat moment de laagdikte voor omringende objectlagen niet meer overeenkomt en dan ook in die afwijkende laagdikte, dus dunner zou moeten worden geprint. Technisch hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar het werkt niet zo in Cura. Bij Prusa zie je dat de objectlaag bijvoorbeeld 0,1 mm kan zijn en dat de supportlagen in 0,2 mm geprint worden. Maar ook bij de Prusa slicer kun je geen afwijkende opening maken die bijvoorbeeld 0,05 mm is.