Bambu X1C / P1P / P1S - Building plates / bouwplaten

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 9 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
NineLizards
Netherlands

Bambu X1C / P1P / P1S - Building plates / bouwplaten

Bericht door NineLizards »

Ik heb een X1C met de standaard gold double sided PEI plate.

Die werkt verder goed voor PLA en ABS. Tot nog toe geen problemen gehad.

Ik wil echter ook een gladde plaat hebben, en vind ook die patroontjes welke je op diverse sites ziet wel aardig.

Wat is een goede plaat om 'voor de greep' te hebben? En wat is het beste adres om er eentje te kopen?

Gezien de prijzen lijkt het me verstandig eerst maar eens hier rond te vragen :-)
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Je kan wel zeggen dat ik de volledige collectie aftermarket buildplates heb liggen van aliexpress (verspreid over Juupine, Ideaformer, Fukdow en ZY-Mart Store. Die gladde platen met holografisch effect zijn ZEER mooi en leuk om te hebben, maar eens je effect op de print zit moet je van die laag afblijven. Iets te hard wrijven met je vingers of een poetsmiddel en je wrijft dat effect los van je print print af. Die platen zijn ook niet eenvoudig voor je filament om op blijven te plakken en een lijm hulp is sterk aangeraden.

Maar verder, i love them.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Dan hebt jij een andere ervaring dan ik .
De buildplates die ik hebt van oom ali werken perfect hebt er een met een kant gladde pei en de andere kant textured .
De gladde kant voor pla en de textured kant voor pteg allebei zonder hecht middel te gebruiken , alleen schoonmaken met alcohol .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
NineLizards
Netherlands

Links?

En wat is het minimale? Een extra PEI glad + textured vermoed ik (alleen origineel Bambu?)

Iets anders?
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-p ... IVx7IVx7pS

Zoek er maar een uit zou ik zeggen ,of moet ik je boterham ook even smeren ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

@Wim62 maar is het hier een plate met holografisch effect of gewoon standaard goud of zwart PEI?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Allemaal moeilijk doen met buildplates 😉, ik gebruik inmiddels al een paar jaar gewoon FR-4 epoxy plaat die ik ook nog eens vast op mijn aluminium heatbed heb geplakt (geen Bambu), alles blijft hierop plakken zonder extra hulp en schoonmaak middelen, er zit een heel fijn structuurtje in, maar is verder voor mij onbelangrijk, verslijten doet het in ieder geval niet, bij PETG is het zelfs zo dat ik het bed verwarm tot 80 graden en na laag 3 de verwarming uitzet, (energie besparing😁) want ik heb een 220v/500watt bed.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Het is ook niet moeilijk maar makkelijk .als de print klaar is haal je de plaat eraf legt er een nieuwe op en vola printen maar weer .
En verschillende motiefjes kan best leuk staan op bepaalde prints .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dat makkelijk is natuurlijk relatief, ik ga echt niet staan wachten tot een print klaar is, wanneer ik terug kom bij de printer is het bed inmiddels zover afgekoeld dat ik de print er gewoon af kan halen en een nieuwe kan starten zonder extra schoon te maken, dus hoef ook niet te wisselen, die motiefjes interesseren mij niet, maar dat is natuurlijk persoonlijk, ik wil gewoon goede functionele prints die er goed uitzien.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
NineLizards
Netherlands

Wim62 schreef: 12/07/24, 20:18 https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-p ... IVx7IVx7pS

Zoek er maar een uit zou ik zeggen ,of moet ik je boterham ook even smeren ?
Graag.

Toch is de vraag serieus bedoeld. Natuurlijk heb me al ingelezen en op Amazon en AliExpress gezocht.

Er zijn diverse platen te koop, maar welke zijn goed? Welke niet? Heb je al eens een specifieke plat ergens gekocht, en was het rotzooi, of juist goed? (We weten allemaal dat er ook wat fake spul op AliExpress staat.)

Vandaar dan ook mijn oprechte interesse wat mensen gebruiken, waarvoor, en waar ze het gehaald hebben.

Zelf heb ik alleen nog maar de PEI gold textured, en ik merk dat ik soms een glad oppervlak wil hebben, en dat bij supports flauwe bogen (naar de plaat gericht) soms de boog verstoren / wat resten achterlaten.

Dus in ieder geval een gladde PEI plaat. Maar wat nog meer? Wat is de beste plaat voor ASA en PETG? Wat is een high temperature plate? Enzovoorts.

(Een serieuze vraag hoeft niet altijd met een straal azijn te worden beantwoord.)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in