Dremel 3D20 - Raar geluid
-
Dremel 3D20 - Raar geluid
De Dremel 3D20 maakt af en toe een raar geluid, waarvan ik denk dat het de printhead / extruder is. In het onderstaande filmpje is dat na ca. 40 seconden. Wordt dit een gevalletje van uit-elkaar-halen en onderdelen zoeken? Of zit ik verkeerd te zoeken en is het iets anders?
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
-
PrintEngineer
Mijn eerste indruk is dat het geluid uit de extruder komt. Het lijkt mij niet uit een van de assen komt. Want je hoort het in iedere bewegingsrichting. Ziet de print er verder wel goed uit?
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
-
Yeah, de print is verder goed. Het lijkt ook alleen maar te gebeuren bij de infill, ie. bij hogere feeds.
Is volgens mij toch gewoon skipping van de extruder, dus ik denk dat hij toch niet voldoende snel het filament kan aanvoeren tijdens printen van de infill, dit print je veel sneller zo te zien, je zult vermoedelijk toch de nozzle schoon moeten maken, of opnieuw de E steps kalibreren.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
-
PrintEngineer
My guess; de extruder kan het filament bij hogere flows niet kwijt (zie ook Hardy zijn opmerking) of de veerspanning op de extruder gear is te laag of de extruder gear zit los op de motor as
Of de printtemperatuur is te laag. Of er is een gedeeltelijke verstopping. Of de veerdruk is te laag. Maar lijkt dus veel op skipping van de extruder.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
In principe zijn dit dezelfde settings waarmee de Dremel altijd heeft gedraaid. Ik zal de printhead eens gaan loshalen.
Voor de zekerheid ben ik eens gaan kijken in de slicer settings (Simplify 3D v4). Is het enige wat ik redelijk aan de praat kreeg destijds. Ja, deze 3D20 is een kandidaat voor een Marlin / Klipper upgrade, maar daar moet ik me eerst nog verder in verdiepen...
In S3D staat default printing speed op 3400 mm/sec. Dit is effectief de infil printing speed.
Outside shell dan 50% = 1700
Inside shell 75% = 2350
Ik zal de snelheden iets lager zetten, kijken of dat het oplost (misschien dat ik ergens per ongeluk iets verzet heb). Zo niet, dan wordt het uit-elkaar-halen tijd...
Voor de zekerheid ben ik eens gaan kijken in de slicer settings (Simplify 3D v4). Is het enige wat ik redelijk aan de praat kreeg destijds. Ja, deze 3D20 is een kandidaat voor een Marlin / Klipper upgrade, maar daar moet ik me eerst nog verder in verdiepen...
In S3D staat default printing speed op 3400 mm/sec. Dit is effectief de infil printing speed.
Inside shell 75% = 2350
Ik zal de snelheden iets lager zetten, kijken of dat het oplost (misschien dat ik ergens per ongeluk iets verzet heb). Zo niet, dan wordt het uit-elkaar-halen tijd...
-
PrintEngineer
Zo nu en dan de boel uit elkaar halen voor inspectie en onderhoud is nooit verkeerd. Velen doen dat niet en wachten tot ze een probleem hebben. Nu print ik zelf niet heel frequent, maar toch ligt de boel regelmatig uit elkaar en inspecteer dan even alle essentiële onderdelen. Met een paar minuten heb je het wel gezien en onderhouden en loopt de eerst volgende print meestal probleemloos
Ik zou toch maar eens naar de instellingen kijken van de slicer , daar kan inderdaad misschien bepaalden instellingen niet goed staan .
Want hij doet dat alleen bij de infil .
En uit elkaar halen is het laatste wat je moet doen , iets wat goed werkt moet je niet uit elkaar halen .
Want hij doet dat alleen bij de infil .
En uit elkaar halen is het laatste wat je moet doen , iets wat goed werkt moet je niet uit elkaar halen .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
Ik zet hier erg grote vraagtekens bij. Zelf de snelle Bambu Lab en de Creality K1 hebben een maximale printsnelheid van resp. 500 en 600 mm/sec. En dat is al berensnel. 3400 mm per seconde zou betekenen dat je printkop in 1 seconde 3,4 METER zou afleggen. Je kunt me veel wijsmaken, maar dat geloof ik dus echt niet. Ik heb ergens gelezen dat de maximale printsnelheid voor de Dremel Digilab 3D20 100 mm/sec is. Dus alles daarboven is waarschijnlijk al foute boel. Dus zelfs als je een nulletje teveel hebt opgeschreven kloppen de waardes niet.NineLizards schreef: ↑21/07/24, 23:03 In S3D staat default printing speed op 3400 mm/sec. Dit is effectief de infil printing speed.
Inside shell 75% = 2350
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in