Nieuw hier: even voorstellen!

Beginner meldt zich :-)

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
TimSch
Netherlands

Nieuw hier: even voorstellen!

Bericht door TimSch »

Hallo allemaal!

Net een account aangemaakt dus wel zo netjes om me even voor te stellen.

Ik ben Tim, uit het Noorden des (Neder-)lands.

Mijn eerste ervaringen met een 3D printer was toen ik als leerkracht op de basisschool zo'n 2 jaar geleden het stof van een oude Ultimaker afveegde om met wat bovenbouwklassen ermee aan de slag te gaan. (nadat ik hem weer aan de praat had gekregen...). Leuk om te doen, veel enthousiasme onder de jeugd. Maar daar bleef het wel even bij...

Tot ik steeds vaker dacht: ik zou wel eens precies zo'n beugeltje/houdertje willen als ik in mijn hoofd heb, maar niemand verkoopt dat. Dit vaak in combinatie met een andere liefhebberij: (lig-)fietsen in verschillende fietsen waaronder een velomobiel (dat laatste vooral lijkt me een dankbaar object voor custom kapjes/houdertjes etc).

Toen zag ik ineens dat een 3D printer helemaal niet meer de hoofdprijs kost en sinds dit weekend staat hier, zo lees ik online, dé standaard voor starters: een Ender 3 V3 SE. Het is een jong (nog geen jaar) tweedehandsje. Vrijwel helemaal standaard op het printbed na. De eerste hartjessleutelhanger met naam voor mijn dochter is succesvol geprint: ontwerp in Tinkercad (van mijn basisschoolervaring ;) ) en gesliced met Kiri:Moto. Eerst een paar mislukte pogingen want de temperatuur in het default template voor de Ender 3 stond kennelijk anders dan op de spoel PETG stond. Na aanpassing meteen succes.

Mijn uitdagende factor bij het printen is dat ik werk op een Chromebook. Alles moet dus webbased. Ik ben nog zoekende naar de beste ontwerpsoftware en slicer dus. Tinkercad kan ik aardig mee uit de voeten, maar daarmee kan ik geen op maat, precies passende beugeltjes en kapjes voor mijn velomobiel ontwerpen vrees ik. Liefst wil ik (zunig, als geboren Zeeuw ;) ) gratis iets proberen te vinden. Zo vond ik al SelfCad maar alle tips zijn welkom :-) En ik vond dus al de Kiri:moto slicer en Realvision.

Komende tijd lekker prutsen en experimenteren. En een beetje alle termen die bij 3D printen horen eigen maken, ik lees nog veel abracadabra voor mij :D
-----------------------------------------------
Beginner - Creality Ender 3 V3 SE
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

TimSch schreef: 15/01/25, 09:58 Mijn uitdagende factor bij het printen is dat ik werk op een Chromebook. Alles moet dus webbased.
Welkom op het forum, er is hier genoeg te vinden. Bovenstaande is voor mij altijd al een reden geweest er nooit een Chromebook te willen hebben.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Frits
Netherlands

Bericht door Frits »

Hallo Tim. Leuk dat je zo enthousiast bent begonnen. Een 3D printer kan veel, maar niet alles.
Ik teken mijn meestal technische creaties met DesignSpark Mechanical. Dat is een gratis programma dat veel kan en met gemak en precisie. :D

Succes met je werkstukken.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Welkom TimSch, voor jou is misschien FreeCad wel interessant, freeware is te installeren op een Chromebook, heeft wel een wat steile leercurve, maar er is eigenlijk alles mee te ontwerpen ook op een professionele manier, ik gebruik zelf Fusion360, maar daarnaast hou ik ook FreeCad achter de hand, ik ben hier destijds mee begonnen en mijn eerste ontwerpen daarmee getekend, het is inmiddels ook veel gebruiksvriendelijker geworden en er zijn erg veel duidelijke tutorials te vinden op YouTube.
Als Clicerzou ik Orcaslicer gaan proberen, schijnt ook te werken op een ChromeBook.

Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer