Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Het lijkt mij een beetje "over done" allemaal. Het is in principe gewoon voldoende om de PEI sheet op 1 onderlaag te lijmen. Ofwel rechtstreeks op het heatbed of op een magnetische verenstalen onderplaat of op een FR4 onderplaat. Maar meerdere onderplaten is echt nergens voor nodig. Ik gebruik het nu niet omdat ik hoofdzakelijk FR4 gebruik en slechts sporadisch ABS of ASA print. Maar in het verleden printte ik veel vaker ABS op een eenvoudige ANET A8 op een PEI sheet op een verenplaat gelijmd. (temperatuur van de Anet 8 had ik opgevoerd tot 105 graden) En ik heb geen speciale lijmen gebruikt, alleen de lijm die op het sheet zat en dat was allemaal van 3M. En dat was alles en werkte uitstekend. Maar goed, als jij je daar beter bij voelt moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar nodig is het zeker niet. Nadeel van meerdere onderplaten is ook dat er meer massa moet worden opgewarmd en warm gehouden. Klein voordeel is dan weer dat door die massa alles weer gelijkmatiger verwarmd wordt.Max temp 3M adhesive
ik ge niet rechtstreek op het heatbed printen of lijmen.
Ik klem een onderplaat met daarop een PEI of FR4 sheet gelijmd met high temp lijm.
Dus het aantal onderplaten op elkaar valt wel mee en als ik 4mm Al als onderplaat gebruik is denk ik de massa die ik moet verwarmen minder is en de warmtegeleiding is beter.
Het heeft niks te maken met mij er beter bij voelen maar Ik heb niet zulke goede ervaringen met de voorgelijmde sheets omdat ik twee keer een sheet heb los zien komen.
Ik probeer nu een paar combinaties en houd degene die de beste resultaten geeft.
Ik print bijna uitsluitend ABS bij een bedtemperatuur van 110 °C en een nozzle temperatuur van 275 °C
Ik klem een onderplaat met daarop een PEI of FR4 sheet gelijmd met high temp lijm.
Dus het aantal onderplaten op elkaar valt wel mee en als ik 4mm Al als onderplaat gebruik is denk ik de massa die ik moet verwarmen minder is en de warmtegeleiding is beter.
Het heeft niks te maken met mij er beter bij voelen maar Ik heb niet zulke goede ervaringen met de voorgelijmde sheets omdat ik twee keer een sheet heb los zien komen.
Ik probeer nu een paar combinaties en houd degene die de beste resultaten geeft.
Ik print bijna uitsluitend ABS bij een bedtemperatuur van 110 °C en een nozzle temperatuur van 275 °C
Dat is rijkelijk aan de hoge kant, zo niet erg hoog. Een normale printtemperatuur voor ABS (afhankelijk van het fabricaat) ligt ergens tussen de 230 en 260 graden. Een (veel) te hoge temperatuur kan allerlei problemen veroorzaken. Onder andere slechte overhang. Wat betreft koeling (je schrijf er niks over, maar ik vermeld het toch maar) is minimale koeling raadzaam. Ik print ABS meestal bij 245 graden en zonder koeling en soms even ingeval van bridging.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ik gebruik deze setting nu al twee jaar zonder problemen
Ik print zonder koeling in een gesloten behuizing en een overhang van 70 °.
Ik print zonder koeling in een gesloten behuizing en een overhang van 70 °.
Zo zie je maar, bij iedereen is de situatie weer anders. Zolang je geen problemen ondervindt, lekker houden zo. 

TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 30/06/24, 18:16
Ik heb een (goedkope) IR camera, en een Bosch laser thermometer. Op m'n Bambu merkte ik erg weinig van de extra isolatie waarde van bijvoorbeeld 1 mm FR4.
Normaal:
PEI coating
staal plaat
rubber / magneet mat
alu bed
verwarmings element
Of, met een zelfbouw FR4 plaat:
FR4 1mm
MP sticker of high temp glue
staal plaat
rubber / magneet mat
alu bed
verwarmingselement
Op papier leek het in eerste instantie alsof de isolatie veel impact zou hebben, maar in de praktijk viel het erg mee. De extra doorwarmtijd van het oppervlak zelf (met de 1 mm FR4 plaat) lag tusssen de 1 en 4 minuten. Een heatsoak van de hele print chamber wordt er niet door beinvloed (totale warmtelast is immers gelijk, alleen de verdeling is een fractie minder).
Het staalplaatje helpt overigens heel goed voor het 'egaliseren' van de warmte. Op de IR zag ik duidelijk patronen van het warmte element zonder de staal plaat.
Een niet perfecte lijmlaag (dus met lucht belletjes) maakt amper uit voor de hitte opbrengst (de isolatie waarde van de 0.x mm lucht belletjes valt blijkbaar in het niet vergeleken met die van de 0.5 / 1 mm FR4). Gebruik je lijm spray voor een plaat, maak je dan niet teveel zorgen over te weinig lijm.
Voor hen met PEI / PEO / PEY platen: de lijmlaag is bepalend. Een goede sticker wordt zacht ergens bij 80 graden, maar biedt voldoende grip bij temperaturen tot 100 a 110 graden. Je trekt niet zo gemakkelijk de toplaag los met een goede sticker / lijmlaag. Je komt wel eens kant en klare build-surfaces tegen met stickers die ergens rond de 60 graden los laten. Die zijn gewoon niet bedoeld voor hogere temperaturen
Normaal:
PEI coating
staal plaat
rubber / magneet mat
alu bed
verwarmings element
Of, met een zelfbouw FR4 plaat:
FR4 1mm
MP sticker of high temp glue
staal plaat
rubber / magneet mat
alu bed
verwarmingselement
Op papier leek het in eerste instantie alsof de isolatie veel impact zou hebben, maar in de praktijk viel het erg mee. De extra doorwarmtijd van het oppervlak zelf (met de 1 mm FR4 plaat) lag tusssen de 1 en 4 minuten. Een heatsoak van de hele print chamber wordt er niet door beinvloed (totale warmtelast is immers gelijk, alleen de verdeling is een fractie minder).
Het staalplaatje helpt overigens heel goed voor het 'egaliseren' van de warmte. Op de IR zag ik duidelijk patronen van het warmte element zonder de staal plaat.
Een niet perfecte lijmlaag (dus met lucht belletjes) maakt amper uit voor de hitte opbrengst (de isolatie waarde van de 0.x mm lucht belletjes valt blijkbaar in het niet vergeleken met die van de 0.5 / 1 mm FR4). Gebruik je lijm spray voor een plaat, maak je dan niet teveel zorgen over te weinig lijm.
Voor hen met PEI / PEO / PEY platen: de lijmlaag is bepalend. Een goede sticker wordt zacht ergens bij 80 graden, maar biedt voldoende grip bij temperaturen tot 100 a 110 graden. Je trekt niet zo gemakkelijk de toplaag los met een goede sticker / lijmlaag. Je komt wel eens kant en klare build-surfaces tegen met stickers die ergens rond de 60 graden los laten. Die zijn gewoon niet bedoeld voor hogere temperaturen

Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Na een weekje wachten op onderdelen vandaag mijn eerste FR-4 experiment.
0,5 mm FR-4 sheet met High Temp glue op 4 mm Al-plaat gelijmd.
Fr-4 sheet schoongemaakt/opgeruwd met staalwol.
Bedtemp. 110/100 °C
Nozzletemp. 275 °C
Materiaal. ABS
Print goed gelukt.
Hechting bijna net zo goed als PEI
0,5 mm FR-4 sheet met High Temp glue op 4 mm Al-plaat gelijmd.
Fr-4 sheet schoongemaakt/opgeruwd met staalwol.
Bedtemp. 110/100 °C
Nozzletemp. 275 °C
Materiaal. ABS
Print goed gelukt.
Hechting bijna net zo goed als PEI
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 1 gast