Ik heb dit topic niet zo snel kunnen vinden hier op het forum, dus vandaar deze post.
Ik heb een klein bedrijf en maak apparatuur voor de museale wereld.
Deze apparatuur is gemaakt van staal en aluminium, gedraaid, gefreest of lasergesneden.
Soms pas ik 3D geprinte onderdelen toe omdat dat voor de vormgeving beter uit komt.
Nu is het volgende het geval. Ik heb een onderdeel wat volledig gedraaid en vervolgens gefreest is uit aluminium voor 295 euro per stuk bij een oplage van 50 stuks. Het is een complex onderdeel en staat relatief lang in de machine. Door prijsverhogingen bij deze fabriek overwoog ik dit 3D te laten printen (SLS PA12).
Ik heb een aangepaste tekening gemaakt zodat dit goed te printen zou zijn.
De prijs per stuk, prototype, kost 350 Euro. Bij een serie van 50 stuks, zit ik nog steeds op 270 Euro. Rara, wat wordt mijn keuze. Nee niet 3D printen in dat geval. Het aluminium onderdeel is veel stijver, sterker, nauwkeuriger, heeft kleine schroefdraad gaten, enz.
Hoe kan het dat een CNC serie geproduceerd onderdeel; Machine 750.000 Euro, gereedschap 100.000 Euro, 1 man personeel continu, materiaal 40 Euro.
Bijna net zo duur is als een 3D Nylon serie geprint onderdeel; Machine 30.000 euro, geen gereedschap, kan grotendeels onbemand draaien, materiaal 30 Euro.
Waarom blijft dit zo kostbaar, of doen de heren met CNC machines iets niet goed

Dus ik ben benieuwd naar wat anderen van deze situatie vinden. Vergelijk de 3D printer 'shop' kosten met die van een CNC productie bedrijf.