Lijn in Cura slicer

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Clemens
Netherlands

Lijn in Cura slicer

Bericht door Clemens »

Hoi allen,
Ik ben net nieuw met 3D printen. En heb 2e hands creality printer die ik goed probeer af te stellen en te leren gebruiken.
Ik heb nu print gemaakt van een klein doosje wat er netjes uit ziet m.i.. Doch er zit een vertikale lijn in de buitenkant van het huis.
Deze lijn zit zeker niet in de tekening, die tekening ziet er goed uit als ik deze in Cura bekijk.
Maar heb nu ontdekt dat de lijn er in komt zodra ik het bestand ga slicen.
Hoe kan ik instellingen aanpassen dat die vertikale lijn verdwijnt ?
Dit is mijn print:
Afbeelding

En dit is scherm afbeelding van Cura na slicen. Die ziet de witte lijnen die het probleem zijn.
Afbeelding
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Da's he z-seam (verticale naad) en da's eigen aan FDM printers en zal ALTIJD op een of andere manier aanwezig zijn. Er zijn manieren om die te minimaliseren door vb in een scherpe hoek te steken maar die zal noot volledig te verwijderen zijn.

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Clemens
Netherlands

Bericht door Clemens »

Ah . . Dank voor je snelle antwoord. Ik heb even zitten google op 'Z Seam ' en begrijp het nu. Het is een eigenschap die je met iets andere instellingen mogelijk iets kan verbergen maar nooit 100 % weg is.
Ik had als referentie een 3D print van mijn broer met veel recentere machine met betere spec's. Nu ik heel goed kijk , zit daar ook zo'n lijn in. doch op slimmere plek geplaatst en geringer zodat het amper opvalt.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Yup, de zichtbaarheid is op verschillende manieren te minimaliseren, maar nooit helemaal weg te werken met FDM printers. Die seam is het punt waar de laag begint en eindigt.

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Zo te zien gebruik je Ultimaker Cura als slicer. Je kunt in Cura de Z-seam op random zetten. Dan begint en eindigd de extruder elke laag op een andere plek, wat de zichtbare naad voorkomt
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Klopt, al kan random ook zijn nadelen hebben. Door de continue verplaatsing van de nozzle naar het nieuwe startpunt kan er filament uit de nozzle druipen dat weer kleine uitstulpingen kan veroorzaken aan de wanden.

Bambulab X1C + 4 AMS

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dat kan je ook weer deels ondervangen met de acceleratie instellingen. Maar FDM printen is in geen enkel opzicht perfect. Wil je mooie en vrijwel gladde prints zal je eerder voor resin moeten kiezen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

even voor mijn kennisvergaring: als je zoiets print in ABS en je maakt de print daarna glad door middel van ascetondamp blijf je die naad dan ook nog zien? (zelf nog nooit met ABS geprint maar vroeg het mij af)
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ch3vr0n schreef: 06/04/25, 14:06 Klopt, al kan random ook zijn nadelen hebben. Door de continue verplaatsing van de nozzle naar het nieuwe startpunt kan er filament uit de nozzle druipen dat weer kleine uitstulpingen kan veroorzaken aan de wanden.
Daarna schuren en polijsten en je ziet er niets meer van .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in