Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Tot nu toe heeft niemand mijn beginvraag echt beantwoord. Dus weinig reden om weer on topic te gaanSimplyPrint - AI software voor dummies
-
PrintEngineer
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Het schijnt dat dit onderwerp niet aanspreekt bij de leden .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4S
Wim
Prusa mk4S
-
PrintEngineer
Heel goed zou ik zeggen. Maar eerder verwacht ik dat niemand nu nog durft te zeggen het daadwerkelijk te gebruiken. Dus dit topic mag worden afgesloten voor verdere reacties
-
Ch3vr0n
- Site Admin
- Contacteer:
Testen of gebruiken? Ikke niet. Tinkercad is al moelijk genoeg voor me. Al heb ik die filmpjes ook al wel een paar keer zien passeren
Bambulab X1C + 4 AMS
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
PrusaXL 5 Toolhead Edition
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
-
PrintEngineer
Als je dit artikel leest hoef je straks niets meer zelf te doen. AI zorgt ervoor dat de printer on the fly wordt geoptimaliseerd. Je kunt dus gaan slapen en AI regelt de rest https://www.matta.ai/research/ai-driven ... d-printing
Ik zal het misschien in de toekomst wel eens proberen maar ook AI kan niet veel doen aan technische mankementen dus in zovere is het vooral een aanvulling. Ik denk wel dat we in de toekomst steeds meer van AI afhankelijk worden gemaakt helaas.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
-
PrintEngineer
De maakindustrie stuurt ons helemaal in de richting AI. Het zit straks overal in verwerkt en je kan het straks niet meer negeren. En de ontwikkeling van AI gaat knetterhard
-
Aangezien het mijn beroep isPrintEngineer schreef: 27/08/25, 13:11 Was het maar zo simpel als je het nu beredeneerd. Je weet misschien al veel van computers...
...gaat hebben op ons energiegebruik en de klimaatdoelstellingen, is het goed om je eens in de materie te verdiepen

Voor het gemak: koeling is een functie van het stroom verbruik. Datacenters vandaag de dag draaien met avg PUE van 1.17 en lager, dat betekent dat elke kw aan stroom (voor de IT load) nog eens 17% extra stroom voor de koeling benodigd is. AI datacenters hebben MINDER koelverliezen omdat ze met hogere temperaturen werken, maar natuurlijk niet genoeg om een factor 25 te compenseren

De stroom die je gebruikt als gebruiker, is:
- stroom thuis (computer, licht, enz.)
- dataverkeer van / naar de google servers
- stroom verbruik van de google servers
- stroom verbruik tijdens het trainen van de google servers
De reden dat AI queries zoveel stroom verbruiken zit 'm niet eens zozeer in de hoeveelheid extra rekenkracht of apparatuur. Het probleem is dat je die apparatuur niet zo snel 'kunt schalen'. Bij AI trainingen staat de hele plant 100% te draaien, en daarna 0%. Dat zou enorme schommelingen op het lichtnet veroorzaken, en om dat te voorkomen draaien in AI datacenters allemaal 'rest taken' die de tijd tussen grote batches opvullen (en dus stroom blijven gebruiken tijdens de pauzes).
De grote winst zou hem zitten in nieuwere software modellen welke traploos kunnen schalen, en dat kunnen die dingen (nog) niet.
Begrijp me goed, ik ben geen ITer en geen AI fan. Ik bouw de gebouwen waarin die dingen staan, dus ik snap weinig van IT, maar veel van stroom en koeling

Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in