Niet alleen deze week. Ik was al even bezig, maar aan één segment zien jullie niets.
Waar kijk je hier naar?
Dit wordt de helft van twee drie-sporige helices voor mijn H0 modeltrein.
Het onderste einde links op de foto is de verbinding met de tweede helft van het geheel waar de trein dan rechtsom draaiend weer naar boven rijdt.
De rechterzijde is de eigenlijke zichtbare spoorbaan en zal bestaan uit een mooie spoorbrug waarover de trein weer naar de linker (deze) helix rijdt. De helices verdwijnen in de 'grond'.
De clou is straks, dat er uit de tunnel een trein de brug over rijdt met ongeveer HONDERD!!! wagons, die getrokken worden door meerdere locomotieven en zelfs achteraan en in het midden nog geduwd worden door zogenoemde 'helpers'.
De derde helix komt nog binnen deze twee te liggen. Bij de uitgang boven in in de foto gaan de drie sporen samen naar 1 spoor dat met een boog naar de ongeveer 35 cm hoge brug leidt.
De gele wagon (18 cm) dient om de afmeting wat beter te kunnen bevatten.
De modulaire segmenten klikken met sleuven en nokken in elkaar.
Je zult je afvragen waar de rails zijn? Mijn trein rijdt in het kunststof spoor en kan niet ontsporen of vast raken in de gesloten en gladde tunnelbuis.
Rails dient hier alleen om de trein een bepaalde richting op te sturen.
Je kunt wel bedenken dat die printers hier staan te duurproeven.
Ieder segment duurt ongeveer 4 uur. Er gaan er 28 in een spoor omhoog en weer 28 naar beneden.
Prettig weekend alvast
Groeten uit Hoogeveen.
3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0