Ombouw naar E34M1

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
Puffeltje
Netherlands

Ombouw naar E34M1

Bericht door Puffeltje »

Na mijn vorige voorbereidende ombouw naar een Stealthburner printkop (zie: viewtopic.php?t=663&start=10) welke nooit is uitgevoerd dan nu mijn ombouw naar de E34M1 printkop. Dit is een aangepaste EVA3 printkop welke aangepast is qua dimensies en connecties aan de Mercury One.1

Dit is mijn huidige printkop welke 'gesloopt' gaat worden. De onderdelen houdt ik nog even bij elkaar voor het geval ik terug moet naar deze printkop. Je weet maar nooit hoe het loopt in het leven.
Schermafbeelding 2025-09-06 173658.png

De printkop is gedemonteerd. Een doosje met onderdelen welke opgeslagen wordt in de kast, en een paar onderdelen welke hergebruikt gaan worden op de nieuwe printkop.
Schermafbeelding 2025-09-06 174022.png

De reeds geprinte onderdelen zullen straks in elkaar gezet worden. Sommige zitten nog in elkaar omdat ik het onlogisch/onzinnig vond om ze na de opbouw ten behoeve van het passen qua maat los te nemen alleen voor de foto.
Schermafbeelding 2025-09-06 174127.png

Zoals je ziet heb ik dit keer gekozen voor de Nebula extruder, gewoon om wat gebruikerservaring op te doen, of was het door de reclame slogan 'de laatste extruder welke je nodig hebt'? De tijd zal het leren. Wat mij ook voor deze extruder heeft doen kiezen is het feit dat er ook een filamentsensor in zit (handig voor als ik straks mijn ERCF ga bouwen en gebruiken) maar ook een knop voor de handmatige filamentwissel, en de twee meerkleuren LEDs om de status van het printen te kunnen weergeven.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Vanavond begonnen met de eerste opbouw. De bovenplaat, achterplaat, voorframe en onderplaat met uitblaasopeningen zijn geplaatst. Hierbovenop is de bevestiging van de extruder geplaatst. De snaren zijn al wel geplaatst maar moeten nog verder op spanning gebracht worden, maar voor vanavond weer even gereed; morgenavond weer een avondje verder knutselen.
Schermafbeelding 2025-09-07 212433.png
Bij het monteren kom ik wel een tekortkoming tegen van het gehele object: Als je je extruder er af wilt halen voor bijvoorbeeld onderhoud moet je je gehele printkop uit elkaar nemen. De meeste andere ontwerpen zijn zodanig opgebouwd dat je alle onderdelen los kunt nemen zonder de andere onderdelen te hoeven demonteren. Misschien ga ik in de toekomst wel kijken of ik het ontwerp zodanig aan kan passen zodat je elk onderdeel kan demonteren/monteren zonder andere onderdelen te hoeven beroeren.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Weer een avondje monteren. Als eerste de snaren op de juiste spanning gebracht. Hierna kon de hotend geplaatst worden. De EBB36 is geplaatst, alle minimaal benodigde bedrading aangesloten, alle schakelaars getest, en alles gehomed. Dit zag er allemaal goed uit. Als test het hotend verwarmd tot 32 graden (veiligheid op de eerste plaats. Als deze temperatuur goed gaat weet ik in ieder geval dat de heater en termistor hun werk doen)
Schermafbeelding 2025-09-08 225016.png
Schermafbeelding 2025-09-08 225234.png

Er moet nog wel wat nazorg gedaan worden zoals:
  • BLTouch iets hoger plaatsen (in ingetrokken toestand zit hij net iets boven de nozzle; dit moet iets groter gemaakt worden)
  • XY afstand van de BLTouch aanpassen (hij zit nu op een andere plaats t.o.v. de vorige printkop)
  • Ventilatoren plaatsen op de printkop
  • Alle aanpassingen t.b.v. de functionaliteit van de Nebula extruder doorvoeren in Klipper
  • Klicky mount plaatsen en alle benodigde Klipper aanpassingen doorvoeren en uittesten.
  • BL-Touch uiteindelijk vervangen voor Klicky
Morgenavond eerst naar het orkest ff lekker repeteren voor de aankomende uitvoering van 'Beverwijk uit de kunst'. De eerstvolgende knutselavond zal dus wel woensdag worden.

Overigens twijfel ik er nog aan om de kabel van de CANbus nu al via een flexibele kabelgoot te laten gaan, of dat ik hem eerst (zoals nu) samen laat lopen met de filamenttube. Uiteindelijk zal hij via de kabelgoot moeten lopen omdat de filamenttube straks door de bovenkant van de behuizing zal gaan.
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

De software voor de Nebula extruder is doorgevoerd. Het automatisch invoeren van filament gaat goed. Het uitvoeren van het filament door middel van de knop bovenop de extruder gaat ook goed.

Maar je zal het altijd zien: ik dacht de BLTouch iets hoger te zetten door er een paar sluitringen tussen te zetten maar dat past niet door het onderwerp van de arm van de BLTouch. Dit is uitgerekend het onderdeel wat ik niet had meegenomen in de passessies....
Eens kijken hoe we dit op gaan lossen. Zonder dit aan te passen zit de pen van de BLTouch tijdens het printen te dicht op het printonderdeel en wil ik geen print opstarten. Of ik moet de bevestiging arm met een mesje onder handen nemen, of bij mijn dochter op haar printer een aangepaste versie printen.

Door het toepassen van de sensor en drukknop van de Nebula extruder moest ik een andere pin gaan gebruiken voor mijn eindschakelaar van de X-as. Op de EBB36 is er nog een pin vrij van de I2C connector. Helaas werkt dat niet: de eindschakelaar wordt niet altijd herkend. Echt veel andere pennen zijn er (nog) niet beschikbaar. Straks als de BLTouch vervangen is door Klicky heb ik wel weer pennen beschikbaar, maar zover is het nog niet. En om de klicky in te regelen en uit te testen heb ik wel een goed werkende eindschakelaar nodig. Ik denk dat ik van de extruder alleen even de motor aansluit, dan heb ik 2 pennen voor het aansluiten van de eindschakelaar.

Kortom: toch lekker opgeschoten, met de nodige uitdagingen.

Hersenspinsel: ik kan natuurlijk ook voor de eindschakelaar sensorless homing inregelen voor de x-as..... Kortom: weer iets om de zondagavond mee te vullen. Vandaag eerst naar 'Malle Babbe', en morgen overdag een optreden met het orkest bij 'Beverwijk uit de kunst'
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dat ken ik maar al te goed. Je bent iets aan het ombouwen en dan past dat ene onderdeel net niet en heb je er weer een uitdaging bij. Maar van de andere kant stimuleert het ook de creativiteit, en is de volgende versie altijd weer ietsjes beter.

En heb je eventueel de mogelijkheid om met optische sensoren te werken? Want ik zag laatst een optische variant van de BLTouch wat mij triggerde om daar zelf nog eens een project van te maken
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in