STEP file preview in verkenner?

Zit je met een vraag rond het gebruik van de ontwerpsoftware, die horen hier.
Puffeltje
Netherlands

STEP file preview in verkenner?

Bericht door Puffeltje »

Het is niet echt over ontwerpsoftware maar kon niet bepalen waar het wel onder zou moeten vallen...

In de windowsverkenner heb ik voor mijn STL-bestanden en 3mf-bestanden keurig een icoon hoe het onderdeel in het STL bestand er uit ziet. Ook in het voorbeeldvenster van de verkenner is het onderdeel goed te zien.
In Fusion en Orcaslicer heb ik dan een goed overzicht welke onderdelen ik nodig heb om in te laden.

Is er ook zo iets voor STEP bestanden? Al zou het alleen het bestandsicoon zijn of alleen het voorbeeldvenster ben ik al tevreden.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Een step bestand bestaat toch meestal uit meerdere onderdelen, hoe zou je die dan willen splitsen? Ik heb mijn zelf ontworpen toolhead componenten b.v. in één stepfile opgeslagen. Je zou ze dus eerst in fusion moeten importeren en dan de afzonderlijke componenten weer weg moeten schrijven als stl/3mf files. Zoek eventueel eens op "step viewer", misschien kun je daar iets mee.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik ben bezig om in Fusion mijn toolhead samen te stellen. (Leuke oefening voor het omgaan met joints in de vingers te krijgen) Hiervoor gebruik ik zoveel mogelijk STEP files omdat deze makkelijker zijn aan te passen. De originele bedenker van de onderdelen heeft meestal meerdere ontwerpen van bijvoorbeeld de plaat waarop de extruder gemonteerd word. Deze ontwerpen zijn beschikbaar als STEP- en als STL-bestand. Je hebt dan bijvoorbeeld van deze plaat 6 verschillende uitvoeringen. Je moet dan 6 verschillende bestanden openen in een viewer om te kijken of hij herbruikbaar/aanpasbaar is. Het is dan handiger dat je in de explorer gelijk een voorbeeldje hebt van het object.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Windows explorer kan standaard geen .stp of .step bestanden lezen. Het zijn complexe bestanden die een aparte viewer vereisen. Of een programma die een viewer functie integreert in de Windows explorer
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Als je het in AI (Copilot) vraagt krijg je dit als antwoord:

Ja, er zijn een paar browsergebaseerde oplossingen die je direct STEP-bestanden laten bekijken zonder dat je CAD-software hoeft te installeren. Hoewel er geen officiële Chrome- of Edge-extensie is die automatisch STEP-bestanden opent bij klikken, zijn er **webapps** die als plug-in-achtige tools functioneren:

### 🔍 Browsergebaseerde STEP-viewers (geen installatie nodig)
ViewerWerkt als plug-in?VoordelenBeperkingen
[ImageToSTL STEP Viewer](https://imagetostl.com/nl/bekijk-step-online)✅ Webapp, direct in browser✔️ Kleurenweergave<br>✔️ Geen registratie<br>✔️ Snel laden❗ Max. 100 MB bestandsgrootte
[Mantle3D Viewer](https://mantle3d.com/free-online-step-a ... ds-needed/)✅ Webapp, drag-and-drop✔️ Meetfuncties<br>✔️ Volumeberekening<br>✔️ Privacyvriendelijk❗ Geen export of bewerking
[Staircase (GitHub)](https://github.com/chrisg123/staircase)⚙️ Zelf hosten als extensie mogelijk✔️ WebAssembly performance<br>✔️ Open source❗ Technische setup vereist
### 🧠 Voor jouw workflow:
Als je STEP-bestanden vaak wilt bekijken vanuit een downloadmap of mail, kun je een snelkoppeling maken in je browser naar Mantle3D of ImageToSTL. Daarmee open je bestanden met één klik via drag-and-drop. Wil je het integreren in een lokale workflow (bijv. automatisch openen bij .step-bestanden), dan is Staircase als lokaal gehoste tool een optie.

Laat me weten als je een script of extensie wilt bouwen die automatisch .step-bestanden opent in een van deze viewers. Dat is goed te doen met jouw technische achtergrond.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Er zijn inderdaad browser gerelateerde viewers. Maar uit de vraag van @Puffeltje begrijp ik dat hij zoekt naar een thumbnail weergave in Windows Explorer. En daar is eigenlijk niets voor wat het meteen mogelijk maakt
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Klopt, maar door het AI te vragen tackel je 95% van de mogelijkheden. AI is niet foutloos, maar ziet vaak een stuk meer dan als je zelf even Googelt. Dus als het om de TS vraag gaat kun je bijna met zekerheid stellen dat dat (nog) niet tot de mogelijkheden behoort.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PrintEngineer
Netherlands

Het probleem bij STEP bestanden is dat ze een zeer complexe opbouw hebben. De vertaling naar thumbnail vraagt dus ook meer dan een simpele .dll of api. Maar de eerste programmeur die iets simpels weet te ontwikkelen wat zich in de Windows Explorer laat integreren verdient de heldenstatus
Puffeltje
Netherlands

Bericht door Puffeltje »

thumbnail weergave zou mooi zijn, maar ik ben al tevreden met een voorbeeld als ik het bestand selecteer. Dat het voorbeeld tijd nodig heeft om op te bouwen snap ik; de bestanden zijn complex en moeten eerst bewerkt/verwerkt worden voor er een aanzicht getoond kan worden.

Ik had begrepen dat solid works dit wel integreert in de windows browser (corrigeer mij maar als ik het mis heb) maar om voor deze functionaliteit een illegale versie daarvan te installeren gaat mij te ver. Mocht er iemand nog een niet verlopen serienummer en downloadlink van de studentenversie beschikbaar hebben die hij/zij niet meer gebruikt dan houdt ik mij aanbevolen :D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in