Low resistance PTFE tube

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
Rob52
Netherlands

Low resistance PTFE tube

Bericht door Rob52 »

Ik kwam dit een tijdje geleden al tegen, maar heb het nu toch maar eens aangeschaft. Voor relatief korte stukjes zul je het verschil niet merken. Maar ik merkte bij de Bambu dat door de lange stukken teflon buis er soms toch wat moeite leek te ontstaan bij de doorvoer. Nu kan dat natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar weerstand is een gegeven, al is teflon behoorlijk glad.

De theorie erachter is dat deze buis aan de binnenzijde stervormig is in plaats van gewoon rond. Hierdoor zou je minder contactvlak hebben tussen filament en teflon wand. Daar kun je uiteraard een discussie over opzetten, want filament met een diameter van 1,75 mm in een buisje van 2 mm zou betekenen dat je ook maar een klein contactvlak hebt omdat de ronding van het filament kleiner is dan de buisdiameter. Maar hoe dan ook, niet geschoten is altijd mis, dus maar 4 meter besteld.

Nu is het vreselijk moeilijk om handmatig daadwerkelijk verschil te kunnen constateren, maar al kan het wishful thinking zijn of wat dan ook, het lijkt erop als ik een stuk filament door een stuk gewoon teflon buis schuif en deze stervormige dat het bij de stervormige toch gemakkelijker lijkt te gaan. Ik ga om te beginnen de buizen van de Bambu maar eens vervangen, baat het niet dan schaadt het niet.

Het was trouwens ontiegelijk snel in huis, binnen 5 dagen na bestelling.

Iemand anders hier al ervaring mee?

teflon ster.jpg
Link naar Ali.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Wie niet waag wie niet wint . het komt op het zelfde neer als met die nozzle's met 3gaatjes , je gelooft het of je gelooft het niet .
Maar hou ons wel op de hoogte hoe je het ervaar , dan kan ik het voorstellen op het prusaforum 😅
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One .
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Het scheelt natuurlijk wel iets, maar verwacht er geen wonderen van. Je houd contactvlak en dus ook wrijving. En de wrijving zal het hoogste zijn in krappe bochten. Ruime ronde bochten zijn dus het beste
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Niet alleen dat, maar die "pieken" van de ster vorm zullen op den duur ook afslijten, en zich zetten naar het filament en hoe het in bochten ook er door gaat. En dan heb je niet meer 1 punt van contact maar meerdere, wat het trekken/duwen van het filament niet ten goede komt en bovendien die afgesleten partikels ptfe moeten ergens heen, en waar gaat dat zijn? Juist ja, richting je nozzle en voor verstoppingen zorgen.
Bambulab X1C + 4 AMS

PrusaXL 5 Toolhead Edition

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Het gaat hem sowieso niet worden. Soms is het handig om vooraf dingen uit te zoeken i.p.v. het eerst te kopen. :roll: Maar goed dan hebben we een slangetje voor andere doeleinden in de gereedschapskist liggen. De diameter voor de Bambu is 2,5x4 mm en die bovengenoemde is 2,2 mm binnenmaat. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat wordt geheid meer weerstand. Dat risico ga ik niet nemen.
Bambu Lab P1S Combo - TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in